RO EN
The cart is empty

AHA Moments: Inflatia a scazut calitatea vietii populatiei, in ultimele 8 luni

Romanii sunt preocupati in primul rand de inflatie in aceasta perioada si considera ca, in ultimele opt luni, calitatea vietii lor a scazut, arata un studiu efectuat de AHA Moments impreuna cu Rethink Romania, relateaza Agerpres. Dupa noi valuri de scumpiri si izbucnirea razboiului din Ucraina, perceptiile, dar si comportamentele romanilor s-au schimbat semnificativ. Un nou studiu efectuat de AHA Moments impreuna cu Rethink Romania arata ca ultimele 8 luni (septembrie 2021 - aprilie 2022) au influentat substantial atitudinea pe care romanii o au fata de tara lor. Astfel, principala preocupare a romanilor in aceasta perioada este legata de inflatie, deoarece acestia se ingrijoreaza cel mai mult de cheltuielile lor zilnice. Ei adopta un comportament precaut pentru a trece peste aceasta perioada, alegand sa consume mai putin, cautand promotii sau preferand marci mai ieftine - de la bunuri pana la carburant sau utilitati.
Totodata, romanii considera ca in ultimele 8 luni calitatea vietii lor a scazut, cei mai afectati fiind cei de peste 55 de ani, precum si cei cu venituri medii sau scazute.
 
Inflatia nu ingrijoreaza populatia cu venituri ridicate
Preocuparile legate de inflatie se manifesta totusi intr-o masura mai mica in cazul populatiei cu venituri ridicate, publicul Pareto (top 20% dintre romani din punct de vedere al veniturilor, cei care genereaza 43% dintre veniturile anuale). Acest fapt are doua explicatii: prima e legata de faptul ca veniturile mai mari ii fac pe acestia mai putin afectati de cresterile de preturi. A doua explicatie e legata de profilul acestor persoane, care sunt perseverente, ambitioase, optimiste, vazand problemele ca fiind provocari care cer solutii, fiind deci orientati catre rezolvarea situatiilor aparute in viata lor.
Pe lista grijilor apare si razboiul, dar aceasta se afla in plan secundar in acest moment, deoarece oamenii s-au familiarizat intre timp cu ideea si nu o considera a fi o amenintare directa la adresa Romaniei.
De asemenea, a scazut si ingrijorarea fata de COVID-19, cel mai probabil datorita expunerii mai mici in media, a incetarii restrictiilor, dar si pentru ca oamenii s-au obisnuit cu viata post-pandemie si cu efectele aduse de acest val.
 
Romanii nu mai doresc sa ramana in tara lor
Evenimentele din ultimele luni au avut un mare impact asupra atitudinii romanilor fata de tara lor - acestia nu ar recomanda-o altora ca tara in care sa locuiesti, in timp ce si pentru ei insisi sunt mai putin siguri ca ar trebui sa ramana aici. „La un scor NPS de -32, am putea spune cert ca, daca Romania ar fi un furnizor de servicii, atunci experienta utilizatorilor ar fi descrisa drept una nesatisfacatoare”, spun autorii studiului.
„Din septembrie 2021 si pana in aprilie 2022, lucrurile s-au schimbat destul de mult. Si asta nu ne surprinde, stiind cat de involburat a fost startul acestui an. Principalele griji ale romanilor sunt legate de inflatie, iar acestia au in plan chibzuinta ca solutie - reduc consumul, cauta promotii sau brand-uri mai ieftine. Spre deosebire de razboi, care nu afecteaza direct Romania sau pandemia, care e perceputa ca fiind practic incheiata, inflatia este o realitate imediata, pe care romanii o resimt zi de zi in preturile la bunuri de consum, combustibil sau energie”, a declarat Mihai Barsan, membru Rethink Romania.
„Acest nou episod al studiului realizat de AHA Moments si Rethink Romania ar trebui sa reprezinte un semnal de alarma pentru toti cei carora le pasa de viitorul acestei tari. Perceptia asupra Romaniei s-a schimbat dramatic, a ajuns in doar 8 luni o tara care nu mai este atractiva pentru locuitorii sai. De asemenea, ideea emigrarii e luata mai mult in calcul decat in septembrie anul trecut, iar cei care voiau sa ramana in Romania nu mai sunt atat de siguri acum de asta. Insa cel mai ingrijorator este ca primii care vor sa plece sunt tinerii intre 18 si 24 de ani. De aceea, misiunea Rethink Romania este cu atat mai urgenta: tara noastra are nevoie de un proiect clar, pe urmatorii 30 de ani, care sa implice activ toata energia si forta creatoare a acestei tari, de la mediul de afaceri, la societate civila, experti, mediul academic si cel politic”, a declarat Dragos Anastasiu, presedinte Rethink Romania.
Studiul a fost realizat pe un esantion de 900 de persoane, in aprilie 2022, 18-55 ani, din toate regiunile tarii, rural si urban, utilizatori de internet.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter