Piata locala de pavaje din beton vibropresat s-a situat, in 2017, sub nivelul din anul anterior, ca urmare a scaderii volumului constructiilor din sectorul public si al lucrarilor de infrastructura. Cresterea provenita de pe segmentul rezidential, desi in crestere spectaculoasa, nu a putut compensa aceste scaderi, conform datelor companiei Elis Pavaje, lider al pietei autohtone de profil. "Pentru intervalul 2018-2020, suntem optimisti ca piata va continua sa creasca, inclusiv in zona lucrarilor de anvergura din sectorul public. La nivelul companiei noastre, vanzarile din primele cinci luni ale acestui an sunt apropiate de cele inregistrate in perioada similara din 2017", a declarat Emil Gota, directorul general al Elis Pavaje.
In ultima perioada, producatorul a amenajat spatiile exterioare ale noului stadion Ion Oblemenco din Craiova, inaugurat in noiembrie 2017, proiect pentru care a furniza pavele, borduri si elemente ornamentale din beton vibropresat, si a executat servicii de montaj pe o suprafata de aproximativ 45.000 mp. De asemenea, Elis Pavaje a contribuit la amenajarea exterioara a celui mai nou teren de golf din Romania, Theodora Golf Club, construit in Teleac, judetul Alba, de patronul Transavia, Ioan Popa. Contractul, in valoare de 2,2 milioane de lei, a constat in furnizarea de pavele din beton vibropresat, precum si in servicii de montaj, pe o suprafata de circa 18.500 mp, decopertata si amenajata cu produse Elis Pavaje. Compania a mai livrat produsele pentru lucrarile de refacere a trotuarelor de pe B-dul Unirii din Buzau si a Monumentului Eroilor din acelasi municipiu. Proiectul, in valoare totala de aproximativ 250.000 de lei, a constat in furnizarea de pavele premium si borduri din beton vibropresat.
Conform datelor Elis Pavaje, cele mai mari volume de vanzari s-au inregistrat in judetele situate langa fabricile companiei, respectiv in Alba, Sibiu si Prahova, precum si in Bucuresti, Timis si Cluj - zone mai efervescente din punct de vedere al constructiilor.
Buget de 6 milioane de euro pentru investitii, in 2018
In 2018, Elis Pavaje are planificat un buget de investitii de aproximativ 6 milioane de euro, fonduri ce vor fi alocate pentru retehnologizarea unor linii de productie, diverse actiuni de marketing si investitii in formarea si dezvoltarea profesionala a personalului companiei. "Un pas important in dezvoltarea strategica a companiei il reprezinta extinderea serviciilor pe lucrari complexe de infrastructura, realizate de divizia de montaj. Pentru asigurarea in bune conditii a acestor servicii, in 2017 s-au achizitionat o statie de asfalt in Oarda (judetul Alba) si un utilaj performant pentru turnarea mixturii asfaltice", a precizat Emil Gota.
Printre provocarile anului 2018 pe piata de pavaje se mentine lipsa fortei de munca, avand in vedere numarul in crestere de personal care paraseste tara si o baza de selectie redusa pentru a compensa aceste posturi vacante. De asemenea, conform Elis Pavaje, instabilitatea politica reprezinta un factor care influenteaza investitiile de pe piata de constructii, ceea ce duce la lipsa predictibilitatii privind evolutia acestei piete.
Estimari de crestere cu 17% a vanzarilor din acest an
Elis Pavaje a incheiat anul 2017 cu o usoara crestere a cifrei de afaceri, care a ajuns la 36 milioane de euro si prognozeaza pentru 2018 o crestere cu 17%, mizand in special pe posibilitatea de a raspunde prompt cererilor din piata, in urma deschiderii noii capacitati de productie din nordul Moldovei.
"Anul 2017 a fost pentru noi un an de dezvoltare, prin deschiderea noii unitati de productie in Moldova si exinderea gamei pe produse premium. Am lansat 16 produse cu destinatii diferite: pavele, borduri si mic mobilier pentru gradina realizat din pavele. Pentru 2018 suntem optimisti ca vom creste si in zona lucrarilor de anvergura din sectorul public, date fiind declaratiile recente ale autoritatilor centrale privind continuarea acestor proiecte", a mai spus managerul Elis Pavaje.
Conform datelor companiei, produsele premium, atat pavelele, cat si produsele pentru gradina, sunt preferate tot mai mult de consumatorii romani, inregistrand, anul trecut, o crestere in vanzari cu aproape 60% fata de 2016.
In 2017, Elis Pavaje a investit aproape 13 milioane de euro pentru construirea celei de-a treia unitati de productie, la Secuienii Noi (judetul Neamt), dezvoltarea bazei logistice prin achizitia de noi masini si utilaje de transport al marfii si pentru relansarea showroom-ului de la Stoenesti (Prahova). Produsele companiei sunt disponibile in retelele de bricolaj, intr-o retea vasta de distribuitori, precum si in showroom-urile proprii, aflate in incintele fabricilor companiei.