RO EN
Košík je prázdný

BRIKSTON: Piata de caramida a crescut cu 9% anul trecut

Piata nationala de caramida a inregistrat o crestere de circa 9% in 2016, comparativ cu nivelul din 2015, ajungand la un volum de aproximativ 2,5 milioane de metri cubi si la o valoare de circa 90 milioane de euro, potrivit estimarilor companiei Brikston Construction Solutions SA, lider al pietei locale de profil. Previziunile pentru 2017 sunt pozitive, in contextul in care evolutia sectorului de constructii este rezultatul unui mix format din cresterea economica din 2016 (datorata suplimentarii locurilor de munca, ce a generat o putere de consum mai mare) si politicile economice implementate. Anul trecut, a fost inregistrata o crestere importanta a investitiilor private in domeniul constructiilor, in timp ce proiectele publice s-au lasat, in continuare, asteptate. Imediat dupa alegerile locale s-a observat o scadere a numarului autorizatiilor de construire emise, cauzata de blocarea activitatilor in primarii si schimbarile din comisiile de urbanism. In 2017, dupa primele trei luni, activitatea a revenit la normal si se poate vedea ca pierderile au fost, in mare parte, recuperate, context in care perspectivele pentru anul in curs se mentin favorabile.
Interviu cu Iulian Mangalagiu, directorul general al companiei Brikston Construction Solutions SA.
 
- Cum comentati evolutia din ultimii ani a pietei de caramida si care sunt noile tendinte din domeniu?
- In 2016 am asistat la o crestere a pietei de caramida cu aproximativ 9%. Acest trend ascendent a debutat in 2014 lent, a continuat in 2015 si 2016 si, cel mai probabil, se va mentine si in acest an. Dar evolutia inregistrata anul trecut nu a fost fara ingrijorari. Au fost cateva momente in care majoritatea competitorilor a crezut ca piata va intra din nou pe o panta descendenta. Mentionez aici legea darii in plata si oprirea programului Prima Casa din trimestrul al doilea, urmate de alegerile locale. In urma fiecarui eveniment s-a observat o scadere a volumelor de vanzari, insa, ulterior, am revenit la trendul de crestere. Programul Prima Casa a fost reluat si a reprezentat principalul motor al pietei rezidentiale si, implicit, al pietei materialelor de zidarie, in 2016. Faptul ca piata revine la o dinamica pozitiva este un lucru firesc si presupune si o crestere a competitivitatii. Cu siguranta, anul 2017 va fi foarte interesant din acest punct de vedere, iar consumatorul va fi cel care va avea, finalmente, de castigat de pe urma acestui fenomen. Tendinta ascendenta se datoreaza proiectelor imobiliare care, spre deosebire de anii anteriori - cand se concentrau in principalii poli de dezvoltare -, au inceput sa apara in toate regiunile tarii.
 
- Ce a sustinut cresterea pietei, in 2016?
- Cresterea de anul trecut a fost sustinuta de faptul ca bancile ofereau credite cu o mai mare usurinta atat prin intermediul programului Prima Casa, cat si pentru ofertele lor pentru intreaga populatie. Creditele cu dobanda mica si stabilitatea economica remarcate in 2016 au generat cresterea increderii populatiei in viitor si acest lucru se vede in apetitul pentru constructiile rezidentiale. Am putut observa si o evolutie puternica a investitiilor in imobiliare, in conditiile in care randamentul altor investitii este mult mai mic. Un alt aspect care a sustinut cresterea pietei a fost reprezentat de efectul negativ minim al legii darii in plata, care a determinat, in scurt timp, revenirea la conditiile initiale de creditare oferite de banci.
 
- Care a fost evolutia sectorului in primul trimestru din 2017 si cum se prefigureaza piata de caramida, in acest an?
- Se observa deja, in datele statistice, dar si pe piata, ca primul trimestru al acestui an a reprezentat o perioada care a adus incredere in estimarile de crestere din 2017. S-a relansat programul Prima Casa cu un plafon care poate facilita achizitia a 30.000 de locuinte, in crestere fata de nivelul din 2016, cand s-au acordat garantii pentru aproximativ 26.000 de locuinte. Bancile au scazut avansurile pentru creditele imobiliare la 15%, dupa ce anul trecut acestea urcasera la 35%, in urma aprobarii legii privind darea in plata. S-au eliminat taxele pentru tranzactiile imobiliare si, mai nou, se va implementa programul Prima Chirie. Toate aceste proiecte vor stimula cererea de pe piata rezidentiala. Mai mult, anul acesta este asteptata o crestere economica de peste 5%, prognoza sustinuta de factori precum continuarea proiectului Prima Casa, cresterea investitiilor cu capital strain, inceperea unui nou val de credite bancare, evolutia pietei muncii si reducerea costurilor materialelor. Toate acestea vor favoriza dezvoltarea pietei de caramida si, in afara unor factori negativi imprevizibili, vanzarile din domeniu ar trebui sa evolueze cel putin la fel de bine ca in 2016.
 
- Ce efecte credeti ca va avea liberalizarea pietei gazelor naturale asupra productiei?
- Pe termen lung, liberalizarea pietei gazelor naturale va avea un efect benefic asupra intregii economii. Pentru noi, ca fabrica, deja observam primele efecte, prin aparitia unor oferte mult mai atractive si posibilitatea de a le accesa. Acest lucru va duce la o stabilizare a costurilor de productie in viitorul apropiat si ne va da posibilitatea de a putea prognoza mai corect bugetele.
 
- Cum credeti ca va evolua piata muncii in acest an?
- Incepand din anul 2016, am observat pe piata o presiune crescanda rezultata din lipsa candidatilor pentru posturile libere. Lipsa fortei de munca experimentate si calificate pune presiune mare pe salarii. Trebuie sa fim permanent atenti la fluctuatiile ce vin de pe piata si sa ne adaptam rapid. Avem o vechime medie in companie de peste 11 ani, ceea ce indica o stabilitate a personalului in firma noastra. Majorarile salariale impuse de Guvern din acest an au avut, insa, un impact minor asupra noastra.
 
- Ce probleme intampinati in derularea afacerilor, la inceputul acestui an?
- Asa cum afirma si Albert Einstein, «criza este cea mai binecuvantata situatie care poate aparea pentru tari si persoane, pentru ca ea atrage dupa sine progrese», astfel incat consider ca perioadele de recesiune ne scot din sfera de confort, provocandu-ne spre excelenta si progres. De aceea, atunci cand apare o problema, principala noastra preocupare o constituie identificarea unei solutii ingenioase, care sa ne usureze munca intr-o maniera inteligenta si sa ajute la dezvoltarea pietei. Raportandu-ne la problemele pe care le-am intampinat de la inceputul acestui an, consider ca principala provocare o constituie aprovizionarea cu rumegus, o situatie creata din cauza intaririi controalelor pe piata lemnului si care poate afecta productia pe termen lung. Pentru a depasi aceasta situatie, investim in cercetare - dezvoltare si cautam materii prime substitute rumegusului. Chiar daca nu am gasit, inca, solutia ideala, avem certitudinea faptului ca este doar o chestiune de timp pana la rezolvarea sa. Alt impediment, care a amanat putin startul, a fost reprezentat de vremea mai capricioasa comparativ cu anul trecut, motiv pentru care sezonul a inceput mai tarziu, in luna martie, avand ca rezultat doar o amanare temporara a cererii. O alta problema cu care ne confruntam este cresterea foarte mare a costurilor cu recuperarea ambalajelor puse pe piata.
***
Cota de piata a Brikston Construction Solutions SA (fosta companie Ceramica SA - Iasi) a crescut de la 6% in 2008 la circa 12% anul trecut, in timp ce vanzarile firmei au ajuns la 16 milioane de euro in 2016. Societatea functioneaza cu noul nume din luna februarie 2015, preluand, astfel, denumirea brandului sub care sunt cunoscute produsele sale. Lansata in 2008, marca Brikston a generat triplarea business-ului societatii in numai patru ani. Brikston Construction Solutions SA are o experienta de aproape 50 de ani pe piata locala si peste 200 de angajati.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter