Producatorul de caramida Brikston - Iasi estimeaza o crestere de 5% a afacerilor din acest an, fata de nivelul de aproximativ 89 milioane de lei inregistrat in 2017. "Evolutia pietei de zidarie in 2018 pare buna pana in acest moment, dar ramane sa vedem cum evolueaza lucrurile pana la sfarsitul anului, intrucat varful de sezon abia de acum incepe. Piata rezidentiala se dezvolta rapid in toate zonele Romaniei, cu precadere in polii de dezvoltare economica din Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi, Brasov si Constanta. In celelalte zone ale tarii, cresterile din segmentul rezidential sunt timide si cred ca vom asista la o dezvoltare a acestora in perioada urmatoare", a declarat Iulian Mangalagiu, CEO al companiei Brikston Construction Solutions SA.
Aproximativ 85% din vanzarile totale ale producatorului se datoreaza cererii din domeniul rezidential, diferenta provenind din sectoarele de constructii comerciale, de birouri si rezidentiale. "Un alt segment important pentru noi este cel al produselor pentru amenajari interioare si exterioare, in care putem vorbi de o multitudine de proiecte la care am participat pe intreg teritoriul tarii. Am creat si avem produse care sa poata servi aproape oricarei nevoi dintr-o casa: glafuri, trepte, pavaje, rafturi pentru sticle, elemente pentru constructia gardurilor, caramida si placaj aparent, tigla, gratare. In felul acesta putem spune ca prezenta noastra in casele oamenilor a crescut semnificativ", a precizat managerul Brikston.
In 2018, compania va derula un program de investitii de circa un milion de euro, pentru achizitia de utilaje necesare imbunatatirii eficientei operationale. De asemenea, planurile pentru anul in curs mai includ optimizarea portofoliului si investitii in cercetare si dezvoltare. "Pentru restul anului imi doresc stabilitate politica si economica, astfel incat sa putem incheia cu bine 2018 si sa ne creionam estimarile pentru 2019. Avem nevoie de stabilitate la nivel macroeconomic, fara schimbari bruste care sa umbreasca dorinta de constructii rezidentiale. In acelasi timp, sunt necesare investitii in infrastructura, in principal in autostrazi si drumuri. Este foarte dificil transportul marfii in timp util pe drumurile din Romania, care sunt dimensionate la o capacitate de transport existenta acum cateva zeci de ani", a explicat Iulian Mangalagiu.
Este posibil un nou "boom" pe piata rezidentiala?
"Se vorbeste in piata de o reintoarcere a perioadei de boom imobiliar din perioada 2006-2008, in care preturile cresc si se construieste cu o foarte mare efervescenta, vanzarile apartamentelor facandu-se pe baza planurilor. Personal cred ca sunt similitudini, insa, in acelasi, timp pot spune ca situatia nu este identica. In primul rand, acum asistam la o crestere semnificativa a proiectelor rezidentiale cu numar mare de apartamente, in timp ce in perioada anterioara preponderente erau constructiile rezidentiale unifamiliale. Apartamentele construite in 2006 aveau suprafete mari si erau vandute la preturi pe masura. Acum, datorita programului Prima Casa, apartamentele construite au suprafete mai mici, astfel incat valoarea acestora sa se incadreze in sumele impuse de programul derulat de stat si in produsele bancilor", a explicat Iulian Mangalagiu. In plus, "Legea 10 privind Calitatea in constructii se aplica de doi ani si pentru zonele rurale ceea ce duce, in timp, la un control mai strict al constructiilor din mediul rural si, implicit, la o crestere a calitatii caselor si apoi a materialelor folosite", a mai spus managerul.
Materiale eficiente energetic, motor de dezvoltare pe termen lung
Un motor de dezvoltare a pietei constructiilor este deja reprezentat de necesitatea implementarii legislatiei europene privind constructia de cladiri cu un consum de energie apropiat de zero. Producatorii de materiale, inclusiv pentru zidarie, au creat deja o noua zona concurentiala pe acest segment. "Daca pana acum constructiile de cladiri eficiente din punct de vedere energetic erau doar la nivelul de zvonuri, acum incepem sa ne gandim in mod serios la solutii pentru acest segment de piata in formare si in Romania. Preocuparea pentru mediu creste, iar noi vrem sa fim in primele locuri si la acest capitol. Stim ca nu suntem singurii cu interes in zona materialelor cu calitati superioare din punct de vedere a cresterii eficientei energetice, asa incat acest spirit de competitie este drive-ul de care aveam nevoie", a precizat Iulian Mangalagiu.
In ceea ce priveste dificultatile de pe piata, producatorii de caramida se confrunta cu probleme legate de fluctuatiile preturilor la utilitati, influenta politicului in mediul economic (dividende - uneori si de doua ori -, la companiile de stat, discutiile aprinse legate de Pilonul II de pensii etc.), care fac instabila piata si genereaza impredictibilitate pentru urmatorii doi ani.
"Cred ca un subiect destul de discutat acum in mediul economic este legat de forta de munca, care se gaseste tot mai greu. Pot spune ca si pe noi ne afecteaza in anumite zone ale activitatii in care nu se mai gasesc specialisti pe piata si unde nu mai exista scoli care sa ii pregateasca: electricieni, instalatori, mecanici etc.", a mai indicat managerul Brikston.