Guvernul a adoptat, in sedinta din 29 noiembrie 2017, proiectul de lege privind statutul inspectorului de munca, care reglementeaza drepturile, indatoririle specifice si incompatibilitatile functionarilor publici numiti in functia respectiva. Inspectorul de munca exercita prerogativele functiei in scopul verificarii respectarii de catre angajatori a prevederilor legale in domeniul relatiilor de munca, al securitatii si sanatatii in munca si al supravegherii pietei si in scopul luarii masurilor prevazute de lege, in principal pentru combaterea muncii nedeclarate, prevenirea accidentelor de munca si a bolilor profesionale, precum si restrictionarea introducerii pe piata a produselor neconforme.
Salarizarea inspectorului de munca se face potrivit Legii cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice.
Inspectorul de munca din cadrul inspectoratelor teritoriale de munca are dreptul de a efectua activitati de control, de a intocmi acte de control si de a constata si aplica sanctiuni contraventionale, astfel:
- pe tot teritorul tarii, indiferent de locul de munca in care isi desfasoara activitatea in mod curent, in baza deciziei emise de inspectorul general de stat;
- pe teritoriul judetului in a carui raza teritoriala se afla sediul inspectoratului teritorial de munca in cadrul caruia isi desfasoara activitatea in mod curent.
Inspectorii de munca desfasoara atat activitati de control inopinate, tematice si de fond, cat si activitati de control organizate conform Programului cadru de actiuni al Inspectiei Muncii, respectiv programului propriu de actiuni al inspectoratului teritoral de munca.
Inspectorul de munca, purtand asupra sa legitimatia si insigna, are dreptul sa aiba acces liber, permanent si fara instiintare prealabila in sediul oricarui angajator si in orice alt loc de munca organizat de persoane fizice sau juridice, constituite conform prevederilor legale.
Inspectorul de munca beneficiaza de sprijin financiar din partea institutiei prin suportarea sumelor necesare asigurarii asistentei juridice, in cazurile in care actele si faptele indeplinite in timpul exercitarii atributiilor de serviciu, in limitele si cu respectarea prevederilor legale, fac obiectul unor proceduri judiciare.
Inspectorul de munca beneficiaza de sprijin financiar din partea institutiei prin decontarea cheltuielilor determinate de daunele materiale suferite in timpul si/sau din cauza exercitarii atributiilor de serviciu, in limitele si cu respectarea prevederilor legale.
Functiei publice de inspector de munca i se aplica regimul incompatibilitatilor si conflictului de interese reglementat prin Legea nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, cu modificarile si completarile ulterioare.
Inspectorul de munca beneficiaza de stabilitate in functie si independenta fata de orice schimbare guvernamentala si orice influenta neprevazuta din afara, de natura sa-i influenteze libertatea de executie, apreciere si decizie si care il poate ingradi sau impiedica in realizarea activitatii de control.
"Acest statut al inspectorului de munca este binevenit si reprezinta o recunoastere a muncii, a eforturilor si a riscurilor la care sunt expusi inspectorii de munca in activitatea pe care o desfasoara. Activitatea noastra de prevenire, constientizare si de sanctionare se reflecta in scaderea numarului de accidente de munca si in numarul tot mai mare de angajatori care se conformeaza prevederilor legislatiei muncii in vigoare. Totodata, numarul mare de petitii, formulate atat de angajati cat si de angajatori, dovedeste increderea acestora in profesionalismul si competenta inspectorilor de munca", a declarat Dantes Nicolae Bratu, inspector general de stat.