RO EN
Košík je prázdný

ABSL: Companiile nu vor conditiona intoarcerea la birou de vaccinarea anti-Covid

Asociatia Business Service Leaders in Romania (ABSL) a realizat in perioada februarie – martie un studiu avand ca tema noile modalitati de lucru abordate de companiile din industrie pentru 2021.
Conform acestui studiu, peste 90% dintre companiile participante lucreaza acum in sistem telemunca (de la domiciliu sau din ale locuri). In acest moment, 38% dintre companii au afirmat ca la birou merge personalul tehnic de suport, in timp ce restul angajatilor ajung doar in contexte speciale legate de meetinguri.
Aproximativ 95% dintre companiile chestionate vor aborda post pandemie un sistem de munca hibrid, venind la birou in proportii diferite. Aproximativ 5% dintre companii au afirmat ca vor lucra 100% de la birou post-pandemie.
40% dintre companiile industriei planifica intoarcerea treptata la birou, in sistem hibrid, incepand din perioada iulie – august, si ajungand la 61% pana la finalul anului 2021 sau din 2022. 39% dintre companiile respondente inca nu stiu cand se vor intoarce la birou.
In primele cinci criterii pentru intoarcerea la birou companiile au mentionat alegerea individuala a angajatilor, tipul proiectelor aflate in derulate, decizia echipei, performanta angajatilor si stadiul in care se afla un proiect.
45% dintre companiile din industrie spun ca post pandemie intentioneaza sa lucreze de la birou intre 8 – 10 zile pe luna, in timp ce 10% intentioneaza sa vina la birou 12 zile pe luna. Angajatii a 22% dintre companii vor lucra mai putin de 7 zile pe luna de la birou sau doar ocazional.
Referitor la birouri, 61% dintre companii vor pastra spatiile de birouri detinute inainte de pandemie, in timp ce 39% dintre companii vor diminua aceste spatii. 56% dintre companii intentioneaza sa modifice spatiile de birouri. Rolul biroului post-pandemie se va schimba. Acesta va functiona in primul rand ca spatiu dedicat intalnirilor, asa cum afirma 86% dintre companii, dar si ca spatiu de interactiune si team building pentru echipe, dupa cum sustin 57% dintre companii. Spatii de luat masa, spatii de relaxare, experiente video si de realitate augumentata sunt alte functionalitati ale biroului post-pandemie.
“Experienta ultimilor luni a demonstrat ca atat telemunca, cat si munca de la birou in proportie de 100%, au inconveniente si nu corespund nevoilor companiilor, pe termen lung.
Echipele proaspat angajate sunt mai greu de pregatit atunci cand lucreaza de acasa, iar dezvoltarea profesionala pe termen mediu si lung este afectata negativ in situatia in care echipa nu interactioneaza nemijlocit pentru perioade lungi de timp” spune Catalin Iorgulescu, reprezentant al Consiliului Director ABSL.
72% dintre companiile industriei serviciilor de business nu au introdus in perioada telemuncii criterii diferite de evaluare a performantelor. 78% dintre companiile chestionate folosesc un singur tip de evaluare.
85% dintre companii au declarat ca au introdus insa aptitudini noi pentru evaluarea performantelor managerilor, care au legatura cu telemunca. Acestea sunt capacitatea de management al echipelor care lucreaza la distanta, leadership virtual, flexibilitate, empatie, motivarea angajatilor.
72% dintre companii au luat in acesta perioada diverse masuri menite sa evite epuizarea („burnout-ul”), precum programe de sanatate mintala si wellbeing, comunicare 1 la 1, ore de munca flexibile.
De asemenea, 40% dintre companii au aplicat pentru facilitati fiscale oferite de stat. Zile libere pentru parinti, ajutor financiar pentru studii sau sume pentru procurarea echipamentelor IT sunt principalele facilitati pentru care aceste companii au aplicat.
Companiile au continuat sa ofere beneficii angajatilor si in aceasta perioada. Circa 45% dintre companii ofera in medie 3 sau 4 beneficii angajatilor. Cele mai des intalnite sunt: abonamente medicale, programe interne de reducere a stresului, sport, programe pentru depistarea si prevenirea bolilor.
77% dintre companiile din industrie au crescut salariile angajatilor in acest an, in timp ce 13% le-au pastrat la nivelul din 2020.
“Din acest an vom asista la o revenire a activitatii pe piata fortei de munca, iar decizia unei companii de a nu mari salariile ar putea avea repercusiuni asupra echipei.
Unul dintre avantajele competitive ale Romaniei, in industria de business services europeana, este dat de costurile scazute cu forta de munca. Cresterea constanta a salariilor va eroda acest avantaj, in urmatorii cinci ani.
Din aceste motive, activitatile repetitive vor fi inlocuite de inteligenta artificiala sau vor migra catre locatii mai ieftine, preponderent in Asia.
In acest context consider esential ca industria noastra sa migreze de la servicii tranzactionale (precum facturare, inregistrare comenzi) la servicii cu valoare adaugata mare (de exemplu analiza date, planificare, imbunatatire a experientei clientilor finali, dezvoltarea integrala a unui proiect de automatizare etc.)”, explica Ciprian Dan, Presedinte ABSL.
Vaccinarea va face posibila cresterea interactiunilor la birou, dar si posibilitatea de a calatori.
Reducerea semnificativa a mobilitatii in timpul pandemiei a fost o piedica importanta in dezvoltarea industriei de outsourcing intrucat in timpul portarii noilor procese specialistii calatoresc pentru predarea cunostintelor esentiale, setarea sistemelor si a mediului in care urmeaza sa se desfasoare activitatea.
Cu toate acestea, 83% dintre companii nu vor conditiona intoarcerea de birou de vaccinare.
Studiul ABSL a fost dezvoltat in perioada februarie – martie 2021. La studiu au participat 61 de companii, avand un numar total de angajati de aproximativ 39.000.
Veniturile generate de industria de business services in 2020 sunt de 4,5 miliarde euro si vor continua sa creasca pe termen mediu si lung. Industria de business services contribuie cu aproximativ 2 - 2.5% la realizarea PIB-ului, similar cu industrii precum comertul cu ridicata, electricitate sau petrol si gaze naturale in Romania.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter