RO EN
Košík je prázdný

ROMEPS: Dezvoltatorii privati au sprijinit majoritar cererea de EPS in 2021

Piata locala de polistiren expandat (EPS), estimata anual la un volum de circa 4 milioane de metri cubi, se va mentine la un nivel similar si in 2021. Totusi, avand in vedere contextul economic si social actual, este posibila chiar o contractie a pietei pe anumite segmente, conform estimarilor arh. Mihail Catalin Stefan, directorul executiv al Asociatiei producatorilor de polistiren expandat - ROMEPS. Tendinta remarcata de reprezentantii pietei este, insa, de orientare catre produse mai performante din punct de vedere energetic, la grosimi si dimensiuni superioare, ceea ce va rezulta intr-o crestere valorica a pietei, peste nivelul din 2020, estimat la circa 95 de milioane de euro. Estimarile de majorare valorica sunt sustinute si de majorarea preturilor materiilor prime si a cotatiilor energiei.
Potrivit datelor ROMEPS, in prezent in Romania exista 20 de companii producatoare de polistiren expandat, cu mai multe puncte de lucru in toata tara si o capacitate de fabricatie cumulata de 5,5 milioane de metri cubi. Sub egida ROMEPS se intrunesc printre cei mai mari si consacrati producatori de polistiren expandat atat la nivel national, cat si european. Membrii ROMEPS sunt: Austrotherm, Daw Benta (Caparol), Firos, Hirsch Porozell, Mindo si Plastics Europe, reprezentant al EUMEPS, organizatia europeana a producatorilor de polistiren.
Interviu cu arh. Mihail Catalin Stefan, director executiv al ROMEPS si specialist cu o experienta profesionala de 7 ani pe piata de arhitectura si proiectare si 3 ani in domeniul izolatiilor.
 
- Cum a evoluat piata locala de polistiren in primele noua luni din 2021 si ce estimari aveti pe termen scurt si mediu?
- Din datele pe care le avem pana in acest moment, nu credem ca piata locala de EPS va avea, in anul curent, diferente notabile fata de 2020. Data fiind perioada complicata si fara precedent pe care o parcurgem, cu siguranta vom asista la o contractie a pietei pe anumite segmente de produs. Insa, in acelasi timp, observam o reorientare a consumatorilor catre produse mai sofisticate, care sa asigure performante ridicate din punct de vedere energetic, fie ca vorbim de densitati sau de grosimi superioare. In acest sens, trendul valoric al pietei este unul de majorare, in primul rand datorita cresterii semnificative a pretului materiei prime, dublata, in a doua parte a anului, de scumpirile energetice. Cel mai probabil, consumul de produse pe baza de polistiren expandat se va stabiliza la o valoare apropiata de cea a anului trecut, in acest moment fiind greu de estimat evolutia pietei prin prisma imprevizibilitatii contextului global.
 
- Ce tipuri de proiecte au reprezentat cea mai mare parte a cererii de polistiren in acest an?
- In 2021, cererea pentru produsele din polistiren de pe piata locala a venit majoritar din sectorul privat/ dezvoltari imobiliare/ reabilitari ale locuintelor individuale, finantate direct de catre beneficiar. Programele de reabilitari subventionate de statul roman sau cele cu finantare europeana au avut, in acest an, o multitudine de sincope, care fie au incetinit progresul catre eficientizarea energetica a Romaniei, fie l-au sistat cu totul, in anumite situatii, din ratiuni bugetare. Comparativ cu anul 2020, cand proportia a fost cumva echilibrata intre sectorul privat si programele derulate de catre stat, in 2021 consumul majoritar de produse termoizolante EPS a fost sustinut de dezvoltarile imobiliare noi, in procent de peste 65%.
 
- In ce activitati este implicata asociatia in prezent si ce obiective are stabilite pe termen mediu si lung?
- Activitatea ROMEPS a fost si este extrem de dinamica, cu atat mai mult cu cat normalitatea pe care o traversam de mai bine de un an ne-a fortat pe toti sa ne repliem si sa regandim strategiile, astfel incat sa ne atingem obiectivele in contextul actual. Odata cu debutul pandemiei si a restrictiilor generate de aceasta, ne-am orientat mai mult catre zona de comunicare online, realizand o serie de webinarii, care au ajuns deja la a treia editie si care se bucura de un real succes. Ne-am propus sa abordam si sa explicam subiecte cat mai diferite, iar sfera invitatilor este diversa, pornind de la reprezentanti ai institutiilor statului, pana la dezvoltatori, arhitecti si producatori de EPS.
Business Ergonomics by ROMEPS este unul dintre proiectele mele preferate, care inlocuieste, intr-o anumita masura, intalnirile pe care le organizam in cadrul roadshow-ului "Orasul tau in centrul atentiei". Ne dorim sa il dezvoltam cat mai mult si sa facem, din fiecare editie, un statement real pentru o educatie corecta in ceea ce priveste aplicarea legislatiei in domeniul constructiilor, bunele practici in santiere, energia verde si multe alte teme de interes atat pentru publicul larg, cat si pentru specialisti.
In ceea ce priveste colaborarea si comunicarea cu autoritatile din domeniu, putem afirma cu bucurie ca am remarcat o deschidere reala si autentica. Optimizarea si intensificarea discutiilor si intalnirilor cu factorii decizionali sau legislativi, fie ca vorbim de membri ai structurilor administrative, direct responsabili cu elaborarea initiativelor legislative din domeniul eficientei energetice, nu poate sa fie altfel decat benefica. Acest dialog intre noi, asociatiile profesionale si factorii decizionali este extrem de important atat din perspectiva schimbului de informatii, care trebuie sa fie unul concret si actual, cat si din punct de vedere al unui feedback corect si transparent.
Iar daca suntem la capitolul obiective, nu pot sa nu amintesc parteneriatul strategic pe care l-am incheiat inca din 2019 cu Universitatea de Arhitectura si Urbanism "Ion Mincu", alaturi de care avem in pregatire un manual de detaliere a anvelopantei, folosind specificatiile si tehnologia polistirenului expandat. Ne dorim ca acest ghid sa devina un indrumar eficient pentru toti studentii care se pregatesc sa devina viitori specialisti. Si nu o facem doar dintr-un soi de mandrie a celor care reprezinta cea mai importanta piata a termoizolatiilor din Romania, cat mai ales pentru ca ne dorim sa existe acest punct de plecare pentru detaliile de executie proprii ale polistirenului expandat, in diferite conditii specifice, fara a mai lasa loc de interpretare. Avem obiective marete si suntem convinsi ca o atitudine proactiva, dublata de seriozitate, munca sustinuta si incredere pot face diferenta intre realizabil si irealizabil. Pe termen mediu si lung, ROMEPS si-a propus sa faca din industria polistirenului expandat un etalon de siguranta, confort si economie care sa nu fie doar un slogan, ci o realitate. 
 
- Ce probleme intampina in desfasurarea activitatii producatorii de polistiren din Romania?
- Anul acesta a fost marcat de dificultati semnificative legate de procesul de productie a EPS: de la fluctuatia pretului materiei prime, la provocari majore legate atat de aprovizionare, cat si de logistica. Un simptom conex al imprevizibilitatii pretului materiei prime este si disponibilitatea acesteia. Perturbarile din lanturile de aprovizionare au reprezentat un alt impact creat de contextul global asupra transporturilor de marfuri. Din pacate, liberalizarea pietei energetice a avut, in acest context, efecte secundare adverse cu politica de protectie a consumatorilor vulnerabili, sustinuta de catre Comisia Europeana. Costurile de productie au suportat majorari, fiind o componenta importanta in ecuatia pretului, ca urmare a crizei energetice actuale. Liberalizarea pietei a generat costuri excedentare pentru toti producatorii, indiferent de zona in care activeaza - de la industria alimentara, de retail sau constructii; aceste majorari vor fi inevitabil transcrise/ prescrise consumatorilor finali. 
 
- Cati producatori exista pe piata locala de polistiren si care este capacitatea totala de productie a acestui material?
- Pe teritoriul Romaniei, in momentul actual, exista 20 de companii producatoare de EPS, cu mai multe puncte de lucru in toata tara. Sub egida ROMEPS se intrunesc printre cei mai mari si consacrati producatori de polistiren expandat atat la nivel national, cat si european. Membrii ROMEPS sunt: Austrotherm, Daw Benta (Caparol), Firos, Hirsch Porozell, Mindo si Plastics Europe, reprezentant al EUMEPS, organizatia europeana a producatorilor de polistiren.
Capacitatea de productie totala estimata pentru Romania este de circa 5,5 milioane de metri cubi, iar consumul asimilat de catre piata in anul 2020 este estimat la o valoare de aproximativ 95 milioane de euro, respectiv 4 milioane de metri cubi. Cererea din piata este acoperita in proportie de 73% din capacitatile de productie actuale, insemnand ca prin acest excedent de capacitate vor putea fi acoperite toate tendintele de expansiune ale pietei din viitor, iar o eventuala majorare a consumului nu va pune presiune pe liniile de productie ale companiilor.
 
- Ce s-a schimbat pe piata de constructii din acest an, odata cu intrarea in vigoare a directivelor pentru constructii nZEB? Ce concluzii puteti trage dupa primele 9 luni?
- Directivele nZEB ar fi trebuit, incepand cu 2021, sa schimbe topografia imobiliara din Romania. Insa trebuie sa intelegem clar - atat actorii din piata sau consumatorii, cat mai ales autoritatile competente - ca tranzitia catre o economie circulara si, mai departe, catre tehnologii neutre sau cu emisii reduse de dioxid de carbon, nu implica doar generarea de energie verde. Sigur, infrastructura este un pas absolut necesar, insa problema trebuie tratata intr-o maniera unitara. Nu putem discuta despre nZEB daca nu emitem autorizatii de construire care sa prevada acest lucru si nu putem avansa in demersul nostru energetic pana cand publicul larg nu a constientizat necesitatea - existenta la nivel mondial, de altfel, de a edifica cladiri eficiente energetic. Ca si in cazul altor reglementari europene aplicate si aplicabile pe teritoriul Romaniei, probabil ca si directivele nZEB ne vor deveni curand familiare din necesitatea adaptarii constructiilor noastre la cresterea costurilor energetice. 
 
- Ce abordare ar trebui sa aiba autoritatile (centrale/ locale) in problematica eficientei energetice? Considerati suficiente programele si initiativele actuale pentru atingerea obiectivelor de eficienta energetica? 
- In acest moment, nu consideram ca exista suficiente programe si/ sau initiative concrete care sa sustina Romania in atingerea obiectivelor pana in 2030/2050. In lipsa unei abordari integrante, nu vom putea reduce semnificativ consumul energetic national. Autoritatile trebuie sa emita reglementari si obiective clare, care sa ajute consumatorii in indeplinirea obligatiilor nationale de atingere a tintei de eficienta energetica si a beneficiarului final de a se incadra in reglementarile specifice, dar nu inainte de a asigura schemele necesare de finantare pentru indeplinirea acestor scopuri. Mai departe, ne confruntam la nivel national cu o problema de perceptie si constientizare: informatia trebuie sa ajunga si sa fie inteleasa si aplicata uniform pe tot teritoriul tarii. Beneficiarul roman trebuie sa stie ca din 2021 nu va mai putea construi cum a facut-o pana in 2020.
In majoritatea cazurilor, organismele statului care ofera programe de finantare pentru forme de eficientizare energetica se gasesc in doua ipostaze. Acestea sunt fie subfinantate, adica cererile inregistrate si procesate depasesc cu mult bugetul alocat acestora; fie consumatorii trebuie sa parcurga o procedura elaborata in urma careia abia jumatate dintre aplicanti sunt aprobati catre finantare.
In consecinta, consumatorii romani trebuie sa constientizeze importanta unei termoizolatii performante relationata corect la noile directive europene. Nu va fi suficienta implementarea unor sisteme active rentabile (ma refer, evident, la sistemele de incalzire si racire ale cladirii), daca spatiul care va fi supus procesului de eficientizare energetica nu poate mentine un randament ridicat pe toata perioada de exploatare.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter