Cemix (CEment + MIXed) este un producator de mortare uscate din Ungaria, prezent pe pietele mai multor tari, printre care si Romania. Compania dispune de o gama extinsa de produse, incepand de la tencuieli minerale colorate, pana la sisteme ceramice sau de asanare, care se pot folosi atat la constructia cladirilor noi, cat si la renovarea celor existente. Activitatea de productie se deruleaza in mai multe unitati din Ungaria si Croatia, in tara noastra activand una dintre cele mai puternice reprezentante ale grupului, initial sub numele Lasselsberger/Knauf Romania. Compania ofera inclusiv servicii de consultanta si asistenta tehnica prin intermediul unui personal calificat, reusind sa dezvolte sisteme de mortare si tehnologii performante care scurteaza timpul de executie, faciliteaza manopera si logistica de santier si ofera performante polivalente mortarelor. Orientarea catre calitate si furnizare de solutii profesioniste pozitioneaza Cemix intre cei mai importanti jucatori de pe piata de profil. In continuare, Zsolt Halmagyi, directorul general al Cemix Romania, se refera la situatia actuala a pietei si realizeaza o serie de prognoze privind evolutia pe termen scurt.
- Cum au evoluat vanzarile companiei in ultima perioada?
- Pentru Cemix Romania, cifra de afaceri din 2021 a avut o crestere conform trendului pe care intreaga piata de profil l-a inregistrat dupa criza pandemica. Vitezele de crestere au fost diferite, intrucat sectorul local al constructiilor se afla in plin proces de schimbare a orientarii de la produse si servicii care foloseau ca principal criteriu de achizitie pretul cel mai mic, spre solutii inovatoare, ce inglobeaza mai multa tehnologie, cu un cost initial mai ridicat, dar mai prietenoase cu mediul si care isi demonstreaza eficienta economica pe intreaga perioada de exploatare. In aceasta noua conjunctura, la nivelul primului trimestru al anului fiscal in curs, compania noastra a inregistrat o crestere de peste 20% a cifrei de afaceri fata de perioada similara a exercitiului financiar precedent, datorata atat cresterii cantitative, cat si majorarilor de pret. Produsele cu cea mai mare pondere in vanzari o au tencuielile de baza si finisaj, la care se adauga adezivii de termosistem, respectiv produsele din gamele WallSystem si ThermoSystem. Estimarile in ceea ce priveste evolutia pietei pe termen scurt indica faptul ca sectorul dezvoltarilor imobiliare va incerca sa mentina un ritm similar de crestere pana la finalizarea investiilor incepute. Credem ca 2022 va fi un an caracterizat de provocari importante pentru piata constructiilor, care poate avea evolutii interesante din punctul de vedere al cererii de materiale. Avand in vedere costurile energiei electrice, cu siguranta va creste cererea de produse pentru izolarea termica a locuintelor si altor tipuri de cladiri.
- Ce prognoze aveti in ceea ce priveste dinamica pe termen scurt a pietei pe care activeaza compania pe care o administrati?
- Pe fondul provocarilor recente, in ultima perioada antreprenorii au incercat sa-si securizeze o parte din materialele de constructii necesare realizarii investitiilor in derulare, sporindu-si stocurile pe anumite categorii in primele luni ale lui 2022. Din acest motiv, estimam ca in lunile aprilie si mai vom inregistra o scadere a vanzarilor. In ceea ce priveste a doua jumatate a anului, piata materialelor de constructii va fi, cel mai probabil, caracterizata de instabilitate si fluctuatii.
- Cum se resimt, in cadrul companiei, efectele majorarilor de preturi din constructii si cele generate de dezechilibrele la nivelul lanturilor de aprovizionare?
- Cresterile de preturi la energie si carburanti au produs turbulente in toate sectoarele economice, nu doar in cel al constructiilor. Un efect imediat a fost majorarea costurilor de productie si de transport ale produselor Cemix. Pe lanturile de aprovizionare, am inregistrat intarzieri de livrari atat la materii prime, cat si la produsele auxiliare (ambalaje, paleti s.a.). Printr-o organizare optima si o atenta planificare am reusit sa diminuam transmiterea acestor intarzieri catre partenerii comerciali ai Cemix Romania. In ceea ce priveste conflictul militar din Ucraina, acesta nu a exercitat un impact direct asupra activitatii noastre, insa a avut un efect indirect, intrucat a fortat companiile la eficientizarea productiei, pe fondul cresterilor de preturi la energie, combustibili, precum si pe cel al amanarii derularii unor investitii planificate de unii investitori, Romania fiind prea aproape de zona unde se afla in curs de desfasurare un eveniment militar major.
- Ati inregistrat schimbari in ceea ce priveste cererea de produse cu eficienta energetica ridicata, avand in vedere ca a trecut deja mai mult de un an de la implementarea standardelor nZEB?
- In Romania investitorii isi doresc sa ajunga la cladiri independente energetic si analizeaza raportul dintre investitii si beneficii. Cemix dezvolta produse care sa vina in intampinarea nevoilor pietei si care sa scada consumul de energie. Suntem pregatiti cu astfel de solutii cu aplicare pe pereti si tavane atat la interior, cat si la exterior, sape cu efect izolator termic si fonic etc. Tot in aceasta categorie, promovam produse cu o capacitate ridicata de acumulare si radiere de caldura. Un astfel de sistem este Thermo Comfort, care prezinta proprietati excelente de reglare a temperaturii incaperii. Thermo Comfort 23°C a fost dezvoltat de compania noastra si se aplica la fel ca o tencuiala normala, cu grosimi intre 1 cm si 2,5 cm. Produsul se activeaza atunci cand temperatura din incapere depaseste 23°C, inmagazinand caldura in exces. In cazul scaderii temperaturii sub 23°C, tencuiala incepe sa cedeze caldura inmagazinata, astfel incat se pastreaza o temperatura constanta in jurul valorii de 23°C in incapere. Aceeasi solutie este dezvoltata si in varianta Thermo Comfort 26°C.
- Ce obiective aveti pentru anii urmatori in ceea ce priveste investitiile?
- Trebuie subliniat faptul ca firma noastra este in continua dezvoltare. Avem proiecte pe care urmarim sa le realizam in viitor, am stabilit deja obiective care sa corespunda criteriilor de sustenabilitate si dezvoltare durabila, aprobate de conducerea societatii. Realizarea de produse si solutii noi constituie, de altfel, fundamentul pe care se bazeaza cresterea companiei. Deoarece restrictiile legate de pandemie au fost ridicate, intentionam sa reluam seminariile derulate sub titulatura "Academia de Mortare", destinate angajatilor partenerilor comerciali, precum si demonstratiile de produse "Caravana Cemix RO", realizate cu sprijinul direct al specialistilor nostri - maistrii instructori si reprezentantii comerciali.
- Care sunt cele mai mari dificultati cu care va confruntati in aceasta perioada?
- In ultimii doi ani, provocarile au fost deseori critice, punandu-ne la incercare priceperea de a le gestiona si a le depasi, in conditii de siguranta. In prezent, odata cu atenuarea problemelor date de pandemie, cele mai mari dificultati cu care ne confruntam au ramas cele legate de instabilitatea preturilor la energie si carburanti, de inflatia accelerata a cotatiilor materiilor prime si materialelor. Acestea se suprapun peste probleme mai vechi, dintre care se remarca deficitul de forta calificata de munca, inregistrat pe santierele din Romania. In final, nu trebuie uitat, desigur, conflictul geopolitic din Ucraina, care induce si mai multe tensiuni avand in vedere faptul ca atat vecinul de la est, cat si agresorul sau constituie surse importante de materii prime si materiale, care se confrunta deja cu o penurie ce accentueaza tendinta de crestere accelerata a preturilor.