Holdingul AkzoNobel Powder Coatings a inregistrat in anul 2010 o evolutie optima a activitatii, inaugurand cea de-a 30-a fabrica la nivel international si achizitionand firma competitoare Rohm & Haas. Aceasta actiune a consolidat pozitia strategica a concernului pe piata din Statele Unite ale Americii, mai ales in industria auto. In cele ce urmeaza, specialistul de marketing din cadrul AkzoNobel Powder Coatings ofera detalii referitoare la obiectivele strategiei pentru dezvoltare pe termen scurt.
Anamaria Hodorogia, specialist de marketing al AkzoNobel Powder Coatings Romania: „Gama de produse a reprezentantei autohtone include, in proportie de 40%, sortimente epoxi-poliesterice, pentru aplicatii industriale si finisaje interioare, sortimente poliesterice utilizate in domeniul arhitectural (40%) si poliester arhitectural destinat proiectelor speciale (20%). Pentru 2011 se are in vedere lansarea a doua noi colectii, respectiv Anodik (vopsele pulbere cu aspect mat/metalic si care reprezinta o alternativa la profilele anodizate) si Mozaik (o gama de vopsele pulbere cu efecte speciale, ce se poate aplica inclusiv la usi metalice). Principalul proiect de investitii desfasurat anul acesta in Romania a constat in relocarea activitatii intr-un nou sediu. De asemenea, a fost consemnata o cifra de afaceri de 2,1 milioane de euro (+11% fata de 2009). Pentru 2011, este vizata atingerea nivelului de 2,3 milioane de euro. Una dintre principalele caracteristici ale pietei de profil a constat in scaderea numarului de investitii in constructii fata de 2009. In conditiile actuale la nivelul lui 2011 se prognozeaza o crestere de 5% a volumului lucrarilor de constructii chiar daca majoritatea expertilor financiari indica o stagnare pentru intervalul imediat urmator. Una dintre problemele specifice a constat intr-o majorare semnificativa (de peste 50%) a preturilor materiilor prime la nivel international. In ceea ce ne priveste, am fost capabili sa amortizam aceasta crestere, intrucat productia sortimentelor de baza era planificata in avans. Totusi, la mijlocul anului 2010 am fost nevoiti sa ajustam preturile la unele produse, cu o valoare cuprinsa intre 5% si 10%. O alta caracteristica a perioadei de recesiune a constat in aceea ca numarul firmelor din domeniu s-a micsorat semnificativ, procedurile de insolventa din ultimii doi ani fiind numeroase. Aceasta deficienta a determinat scaderea numarului de comenzi, care s-a transpus in diminuarea lichiditatilor, precum si in dificultatea recuperarii creantelor. De asemenea, beneficiarii au pus accent pe pret, ceea ce a dus la o diminuare a cererii pentru produse de calitate. In ceea ce ne priveste, dupa ce am depasit perioada dificila de recuperare a datoriilor, ne-am consolidat relatiile cu partenerii. In acest sens, putem sa mentionam faptul ca oferim sprijin comercial si suport tehnic special pentru proiecte deosebite, mai ales ca multi dintre colaboratori se bazeaza preponderent pe export, punand un accent deosebit pe calitate. Spre deosebire de pietele externe, in Romania, din cauza situatiei economice dificile si a informarii deficitare, clientii si-au indreptat atentia strict asupra pretului vopselei, desconsiderand notiuni precum eficienta in acoperire, numarul de rebuturi sau procentul de recuperare a pulberii. Din punctul nostru de vedere, aceasta decizie de cumparare creeaza un cerc vicios in defavoarea profitabilitatii clientului. Solicitand un produs ieftin, beneficiarul se expune riscului de a achizitiona vopsele de slaba calitate, ce trebuie folosite in cantitati mai mari, iar riscul aparitiei unor deficiente este sporit. In ceea ce priveste posibilitatea de recuperare, daca in cazul unei vopsele pulbere de calitate procentul de refolosire este de 70%, in cazul produselor ieftine acesta este mult mai mic si va duce automat la o crestere semnificativa a cantitatilor utilizate. O alta particularitate a perioadei de recesiune a constat in aceea ca firmele din bransa au aplicat atat in 2009, cat si in 2010 masuri de restructurare a activitatii. Mai exact, la inceputul perioadei dificile, cand numarul de contracte s-a diminuat, multe companii si-au redus numarul de angajati, disponibilizarile si eficientizarea procesului de fabricatie fiind primele metode implementate pe timp de criza. In ultimele luni, insa, deoarece nu s-au consemnat cresteri ale cifrelor de afaceri, nu s-a inregistrat nicio miscare semnificativa a fortei de munca in domeniu (cu exceptia partenerilor nostri care si-au majorat numarul de angajati in urma semnarii unor contracte importante pentru export), tendinta ce estimam ca se va mentine si in 2011. Pentru intervalul urmator, trebuie sa avem in vedere si faptul ca economia Romaniei este caracterizata de instabilitate, care se regaseste si in evolutia societatilor de profil, toate deciziile/schimbarile politico-economice afectand in mod direct mediul de afaceri. In acest context, se impune aplicarea unei serii de masuri guvernamentale care sa incurajeze investitiile (cu precadere in infrastructura)”.