RO EN
Košík je prázdný

DEPISTO: Diversificare a operatiunilor si exigente noi pentru specializarea angajatilor

Compania Depisto, din Bucuresti, cu o experienta de un deceniu si jumatate in domeniile curentilor slabi si tari, precum si pe segmentul de protectie la incendiu, si-a diversificat in mod constant portofoliul, preluand lucrari integrate de instalatii ce includ, in mod suplimentar, instalatii sanitare, termice si HVAC, sisteme de desfumare etc. Activitatea se concentreaza acum pe lucrari de dimensiuni medii si mari, cu un grad de complexitate crescut, astfel firma reusind sa-si consolideze pozitia competitiva pe piata constructiilor din Romania. Depisto se distinge inclusiv prin experienta sa vasta in sectorul medical, avand in portofoliu numeroase proiecte de spitale si instalatii medicale. Pe segmentul rezidential, societatea a finalizat peste 1.000 de unitati locative si se implica activ in proiecte de infrastructura electrica. In cele ce urmeaza, Mircea Gavrila, administrator al companiei, descrie problematica specifica domeniului si solutiile pe care Depisto le pune la dispozitia clientilor sai.
 
- Cum a evoluat activitatea din domeniul executiei de instalatii electrice in 2023 si ce perspective de dezvoltare identificati?
- In zona rezidentiala, am experimentat o diminuare semnificativa a activitatii, cel mai probabil ca urmare a unei incetiniri notabile in sectorul constructiilor pe acest segment. Cu toate acestea, am reusit sa compensam scaderea prin dezvoltarea in domeniul infrastructurii electrice, in special prin investitiile semnificative ale statului in statii de incarcare pentru vehicule electrice. Am observat o crestere a cererii in sectorul medical, unde autoritatile publice au lansat mai multe proiecte de infrastructura medicala.
De asemenea, notam o incetinire a ritmului de rotatie a capitalului disponibil. Clientii intarzie sa efectueze plati, iar, in ansamblu, se constata decalaje notabile pe piata. Un factor important in generarea unor astfel de blocaje il reprezinta proiectele in colaborare cu statul roman, unde, din cauza birocratiei excesive si a cerintelor extinse de documentare, perioada medie de incasare a platilor depaseste cu usurinta 2-3 luni. Spre exemplu, aplicarea cotei de TVA 0% in cazul investitiilor in infrastructura spitaliceasca provoaca dificultati semnificative in fluxul de numerar pentru profesionistii care activeaza in acest sector. Acestia acumuleaza o suma semnificativa de TVA dedusa, fara a avea obligatia de a plati TVA, iar procesul de rambursare a acestei taxe (care implica atat un timp indelungat, cat si verificari din partea ANAF) duce la blocarea unor sume semnificative. In perioada imediat urmatoare, credem ca unele din scaderile inregistrate ca urmare a reducerii investitiilor din sectorul privat, vor fi partial compensate de numeroasele proiecte lansate de guvernul Romaniei. Aceste proiecte beneficiaza de finantare prin diverse scheme nerambursabile si sunt sustinute de o crestere semnificativa a sectorului fotovoltaic. In cazul nostru, desi nivelul cererilor de oferte a inregistrat o scadere, observam ca acestea devin mai competitive, cu sanse mai mari de a obtine contracte. Totul se traduce printr-o optimizare a costurilor asociate procesului de ofertare.
 
- Precizati nivelul cifrei de afaceri realizate de companie in 2022 si estimati evolutia acesteia in 2023. 
- Am inchis anul 2022 cu o cifra de afaceri de 19,2 milioane de lei, dar pentru anul curent estimam o scadere pana la aproximativ 14,5 milioane de lei. In primele 6 luni, am inregistrat, de asemenea, o diminuare semnificativa a cifrei de afaceri, in special din cauza intarzierii eliberarii unor fronturi de lucru. Aceasta intarziere a avut ca efect neindeplinirea productiei conform estimarilor noastre din bugetul pentru acest an, pe care il stabiliseram la finalul anului trecut.
 
- Care sunt principalele proiecte la care lucrati in aceasta perioada? 
- Suntem activi in cadrul proiectelor de modernizare a infrastructurii electrice pentru municipiile Deva si Aiud, aceste lucrari avand o valoare totala apropiata de doua milioane de euro. Gestionam intreaga gama de activitati, de la furnizarea posturilor de transformare la asigurarea alimentarii statiilor de autobuz din aceste localitati. In paralel, desfasuram activitati in cadrul a doua proiecte spitalicesti, unul in Tulcea si celalalt in Corabia. La spitalul Colentina, ne aflam in etapa de proiectare in parteneriat cu societatile K-Box si Bog'Art. De asemenea, am demarat recent lucrarile la o hala situata in proximitatea municipiului Targoviste. Valoarea totala a proiectelor noastre in curs se ridica la aproximativ 3 milioane de euro si estimam ca vor fi finalizate pana in vara-toamna anului viitor.
 
- Nominalizati cei mai mari furnizori de echipamente cu care lucrati, precum si cele mai noi tehnologii pe care le utilizati pe santiere.
- In ceea ce priveste proiectele si instalatiile, avem colaborari stranse cu mai multi producatori de renume. Beneficiem de sprijinul direct al unor jucatori importanti din piata atat in domeniul curentilor tari, cat si in cel al curentilor slabi. Pe segmentul curentilor tari, avem parteneriate cu Zumtobel, Ledvance, Arelux si Schrack Technik in domeniul de iluminat, si cu Schneider Electric - divizia medicala - pe partea de tablouri de distributie. Pentru proiecte mai mici si non-medicale, folosim cu succes Schrack Technik sau Noark. In ceea ce priveste aparatajele din sectorul medical, colaboram cu Legrand, furnizorul cu o gama completa pentru infrastructura spitaliceasca. Pe segmentul rezidential, folosim Gewiss. In ceea ce priveste curentii slabi, pentru detectia incendiului suntem parteneri certificati Honeywell Esser pentru gama Flex ES si am implementat cu succes cateva proiecte bazate pe solutii Bosch. In zona CCTV si control al accesului, suntem parteneri certificati Dahua Gold si avem competente in a oferi solutii integrate, medium si high-end de la Honeywell Security sau Bosch Security. In fine, pentru interfonia rezidentiala colaboram cu Electra pentru solutii "clasice" si avem inclusiv sisteme Dahua, foarte fiabile, pentru interfonie digitala IP. In etapele de licitatie si negociere, ne straduim sa optimizam listele de cantitati primite pentru ofertare. Astfel, inca din faza de licitatie si ofertare, partenerii nostri tehnologici se implica alaturi de noi in adaptarea solutiilor generice din listele de cantitati la nevoile clientilor si specificatiile producatorului. In ceea ce priveste executia, am investit in cresterea productivitatii si am trecut la utilizarea sculelor cu acumulator, in special Hilti si Dewalt. De mentionat ca am primit o diploma de loialitate din partea Hilti Romania pentru utilizarea unei variate game de solutii pe care le compania le are in portofoliu.
 
- Ce directii de actiune aveti in vedere pentru dezvoltarea companiei? Vizati extinderea si in alte sectoare de activitate?
- Recent, ne-am bucurat sa primim in echipa noastra un coleg nou, care a preluat functia de director executiv. Impreuna cu el, am initiat un proces de optimizare a tuturor etapelor operationale, incepand de la faza de ofertare si pana la finalizarea procesului verbal de receptie finala, inclusiv gestionarea perioadei de garantie. Investim semnificativ in dezvoltarea know-how-ului nostru si ne orientam catre mentinerea in cadrul companiei a activitatilor complexe, cu valoare adaugata ridicata. In acelasi timp, incepem sa externalizam activitatile cu valoare adaugata mai scazuta. Pe piata, observam o cerere crescuta pentru solutii integrate de instalatii, care cuprind atat aspectele electrice, cat si cele mecanice. Avem placerea sa anuntam ca am incheiat cateva parteneriate strategice cu furnizori de solutii pentru instalatii sanitare si HVAC. Astfel, obiectivul nostru este de a deveni un integrator complet pentru toate tipurile de instalatii. In paralel, promovam programe si stimulente specifice pentru dezvoltarea personala si profesionala a angajatilor nostri. Echipa Depisto participa in mod regulat la diverse cursuri, workshop-uri si seminarii tematice, contribuind astfel la dezvoltarea continua a cunostintelor si abilitatilor lor.
 
- Care sunt dificultatile si provocarile pe care le intampinati in activitatea curenta?
- Una dintre cele mai semnificative provocari consta in nivelul competentei profesionale a persoanelor cu care interactionam sau colaboram. Suntem extrem de exigenti in ceea ce priveste selectia angajatilor cu care colaboram, fapt care adauga o complexitate considerabila procesului nostru de recrutare. Pe termen lung, devine evidenta necesitatea dezvoltarii unei capacitati sporite de formare a personalului tehnic. Acest lucru presupune colaborarea atat cu mediul academic (scoli tehnice, facultati), cat si implicarea sectorului privat, prin crearea unor centre de pregatire specializate. O astfel de initiativa ar implica participarea mai multor actori din piata, cum ar fi furnizorii de tehnologie, producatorii, integratorii si institutiile de invatamant, in vederea asigurarii unui flux constant de competente si specializari.
O alta provocare va fi generata de modificarile de eliminarea partiala a facilitatilor din constructii si agricultura, care se discuta la nivel guvernamental in aceasta perioada si care ar putea genera situatii si blocaje in constructii:
• varianta de ajustare a salariului net al angajatilor este putin probabila, iar orice reduceri de facilitati vor fi suportate de catre angajatori, cu costurile suplimentare reflectate in bilantul proiectelor, respectiv al companiilor;
• cele mai multe contracte de investitii existente nu vor putea fi renegociate, ceea ce ar putea duce la pierderi, insolvente sau suspendarea unor santiere pentru a evita riscul de a pierde bani;
• exista posibilitatea ca multe dintre proiectele de constructii programate pentru licitatie sa intampine dificultati in atragerea ofertantilor, din cauza ajustarilor necesare ale bugetelor investitorilor in contextul cresterii costurilor cu forta de munca;
• creste riscul ca statul roman sa nu poata finaliza toate proiectele de investitii asumate in fata Uniunii Europene.
In final, toti investitorii vor fi nevoiti sa aloce mai multe resurse financiare pentru proiectele pe care le intentioneaza sa le dezvolte, ceea ce va avea ca rezultat cresterea preturilor in constructii si va reflecta, in final, in inflatie.
 
- Cum au evoluat preturile de executie de lucrarilor de instalatii electrice in ultimele 12 luni si ce fluctuatii vor avea loc in perioada urmatoare?
- Intr-adevar, preturile au inregistrat o crestere semnificativa in ultimii ani. Ulterior, s-ar putea sa fi avut loc o usoara scadere fata de varful atins, dar pe termen mediu si lung, tendinta generala este clara: preturile sunt in crestere. In ceea ce priveste evolutia pe termen scurt si mediu, aceasta va fi determinata, in mare masura, de dinamica pietei. Chiar daca scaderea investitiilor private poate fi compensata de investitiile prin fonduri europene, este important de mentionat ca aceasta situatie nu va genera o diminuare drastica a cererii care sa duca la corectii semnificative ale preturilor. Tendinta generala de crestere pe termen mediu si lung ramane valabila, cu ajustari pe termen scurt, in functie de dinamica pietei si a investitiilor.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter