Numarul victimelor a crescut la 22 de persoane ucise si 16 ranite in prabusirea podului Morandi, din Genova - Italia, aferent unei autostrazi importante ce face legatura intre Franta si Italia, incident grav care a survenit marti, 14 august 2018. Prezent la locul catastrofei, premierul italian, Giuseppe Conte, a declarat ca, in contextul prabusirii, „este socant sa vezi bucati contorsionate de metal si victimele prinse sub daramaturi”, in timp ce o serie de experti sustin ca principala cauza a dezastrului a fost reprezentata de cedarea structurii de rezistenta, in contextul unor lucrari de reabilitare (podul Morandi a fost inaugurat cu 51 de ani in urma), dar si dupa ce o furtuna extrem de puternica a lovit Genova.
Potrivit agentiei Associated Press, la numai cateva ore dupa catastrofa, societatea de inginerie civila CNR a anuntat ca, in Italia, este nevoie de un „Plan Marshall” pentru a repara zeci de mii de poduri cu durata de exploatare depasita, care au fost construite in intervalul 1950-1960 din beton armat. Expertii CNR noteaza, in acest context, ca acele poduri „au fost construite cu cea mai avansata tehnologie din acele timpuri, dar durata lor de exploatare este de 50 de ani. In foarte multe cazuri, costul reabilitarii, ce include si ranforsarea podurilor, este mai mare decat acela al demolarii si reconstruirii”. CNR sustine astfel ca podurile aflate in pericol de prabusire ar putea fi inlocuite pe scara larga cu unele noi, care - pe baza tehnologiilor actuale - ar avea o durata de exploatare de 100 de ani. Specialistii CNR au mai invocat incidente asemanatoare, inclusiv prabusirea altui pod, in aprilie 2017, in partea de nord a provinciei Cuneo (fara victime omenesti, cei surprinsi salvandu-se in ultimul moment) sau prabusirea unui segment de drum in nordul orasului Lecco, eveniment ce a dus la decesul unei persoane.
Anterior, ministrul italian al transporturilor, Danilo Toninelli, a calificat drept „inacceptabila” prabusirea podului Morandi, adaugand ca, daca se descopera vreo neglijenta din partea factorului uman, „oricine a gresit trebuie sa plateasca”. Ministrul a adaugat ca oficialii societatii concesionare a segmentului de autostrada ce include podul au aratat ca, in momentul prabusirii, nu se efectua nicio lucrare de intretinere sau reparatii, acestea fiind efectuate la termen. Dar Danilo Toninelli a explicat ca managerii societatii concesionare urmau sa lanseze o noua licitatie, in valoare de 20 milioane de euro, pentru lucrari esentiale de punere in siguranta a podului. Ministrul de resort a acuzat faptul ca „nu au fost efectuate suficiente verificari si lucrari de mentenanta pentru numeroase poduri si viaducte construite in Italia, in anii ‘60”, explicand ca, in cele doua luni de la preluarea mandatului, a solicitat situatia actualizata a acestora, aflandu-se ca majoritatea sunt operate in regim de concesiune.
In fine, dar nu in ultimul rand, fostul presedinte al Institutului International de Inginerie Structurala, Ian Firth, a subliniat ca este prea devreme pentru a sti cu exactitate cauzele prabusirii podului, dar coroziunea si conditiile meteo dificile pot fi o parte a acestor cauze.