Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, in calitate de Autoritatea de Management pentru Programul Transport (PT) 2021-2027, lanseaza apelurile de proiecte destinate dezvoltarii si imbunatatirii sectorului rutier, prin publicarea versiunii finale a ghidurilor solicitantilor pentru prioritatile (P1) Imbunatatirea conectivitatii primare, (P2) Imbunatatirea conectivitatii secundare rutiere si (P3) Cresterea sigurantei rutiere.
Alocarea totala prin intermediul acestor apeluri este de 5,46 miliarde euro, din care 2,185 miliarde euro contributia UE (733,45 milioane de euro FEDR si 1,45 miliarde euro FC), cu posibilitatea supracontractarii.
4,46 miliarde euro pentru imbunatatirea conectivitatii primare rutiere (P1)
Incepand cu 16.08.2023, Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere(CNAIR), Compania Nationala de Investitii Rutiere (CNIR), precum si autoritati publice locale (UAT)/asociatii ale acestora (ADI) doar in parteneriat cu CNAIR/CNIR pot depune proiecte pentru sprijinirea investitiilor situate pe reteaua TEN-T Centrala, precum si pe anumite sectiuni ale retelei TEN-T Globale[1]. Cele doua apeluri de proiecte care vizeaza acest tip de investitii sunt de tip necompetitiv, conform principiului „primul venit, primul servit”, pana la epuizarea finantarii disponibile sau pana la incheierea apelului, oricare dintre cele doua date survine prima. Totodata, CNAIR si CNIR pot depune proiecte pentru intarirea capacitatii administrative in cadrul apelului necompetitiv dedicat proiectelor de asistenta tehnica.
1) (P1) Proiecte de investitii situate pe reteaua TEN-T Centrala, precum si pe anumite sectiuni ale retelei TEN-T Globale
Alocarea FEDR: 333.450.000 euro
Bugetul limita de contractare (FEDR+BS): 2.500.875.000 euro
Rata de cofinantare: 40%
2) (P1) Proiecte de investitii situate pe reteaua TEN-T Centrala, precum si pe anumite sectiuni ale retelei TEN-T Globale [2]
Alocarea FC: 1.449.950.000 euro
Bugetul limita de contractare (FC+BS): 10.874.625.000 euro
Rata de cofinantare: 40%
Actiuni eligibile[3] in cadrul celor doua apeluri:
- construirea de autostrazi si drumuri de mare viteza/drumuri expres, drumuri nationale, precum si drumurile transregio aferente retelei primare, situate pe reteaua centrala TEN-T, prioritizate in cadrul PT;
- proiecte fazate din perioada precedenta de finantare europeana (POIM 2014-2020);
- sprijin pentru pregatirea proiectelor de investitii prioritizate in PT si nominalizate in Anexa nr.14 a Ghidului solicitantului.
3) (P1) Proiecte de asistenta tehnica pentru intarirea capacitatii administrative a CNAIR/CNIR
Alocarea FC: 1.600.000 euro
Bugetul limita de contractare (FC+BS): 12.000.000 euro
Rata de cofinantare: 40%
Actiuni eligibile:
- asistenta tehnica acordata CNAIR/CNIR pentru intarirea capacitatii administrative in vederea cresterii capacitatii de implementare a proiectelor, cu conditia ca aceasta asistenta sa fie anterior aprobata in cadrul unui Plan de Actiune agreat intre CNAIR/CNIR si Autoritatea de Mangement PT 2021-2027.
750 milioane de euro pentru imbunatatirea conectivitatii secundare rutiere (P2)
CNAIR, precum si UAT/ADI doar in parteneriat cu CNAIR, pot depune proiecte pentru sprijinirea investitiilor situate pe secundara rutiera a Romaniei.
Cele doua apeluri de proiecte care vizeaza acest tip de investitii sunt de tip necompetitiv, conform principiului „primul venit, primul servit”, pana la epuizarea finantarii disponibile sau pana la incheierea apelului, oricare dintre cele doua date survine prima.
Alocarea FEDR: 750 milioane de euro
Bugetul limita de contractare: 2.250.000.000 euro
Rata de cofinantare: 40%
Actiuni eligibile:
- proiecte noi de construire, modernizare, reabilitare infrastructura rutiera situate pe reteaua secundara a Romaniei, de natura drumurilor de mare viteza, drumuri nationale, variante ocolitoare la nivel de drum national;
- proiecte fazate din perioada precedenta de finantare europeana (POIM 2014-2020) aferente Axei prioritare 2 POIM, OS 2.1 si OS 2.2;
- proiecte de sprijin pentru pregatirea documentatiilor economice aferente proiectelor prevazute in Anexa nr.14 la Ghidul Solicitantului.
250 milioane de euro pentru cresterea sigurantei rutiere
De asemenea, incepand cu data de 16.08.2023, CNAIR, CNIR si Ministerul Afacerilor Interne, prin structurile de specialitate in domeniul sigurantei rutiere (ex.: Politia rutiera) pot depune proiecte pentru sprijinirea investitiilor pentru cresterea sigurantei rutiere adresate sectiunilor de infrastructura rutiera situate in afara retelei TEN-T [4]. Cele doua apeluri de proiecte care vizeaza acest tip de investitii sunt de tip necompetitiv, conform principiului „primul venit, primul servit”, pana la epuizarea finantarii disponibile sau pana la incheierea apelului, oricare dintre cele doua date survine prima.
1) (P3) Proiecte de investitii pentru cresterea sigurantei rutiere, adresate sectiunilor de infrastructura rutiera situate pe reteaua TEN-T [5]
Alocarea FEDR: 71.060.000 euro
Bugetul limita de contractare (FEDR+BS): 532.950.000 euro
Rata de cofinantare: 40%
2) (P3) Proiecte de investitii pentru cresterea sigurantei rutiere adresate sectiunilor de infrastructura rutiera situate in afara retelei TEN-T [6]
Alocarea FEDR: 28.940.000 euro
Bugetul limita de contractare (FEDR+BS): 217.050.000 euro
Rata de cofinantare: 40%
Actiuni eligibile in cadrul celor doua apeluri:
- proiecte de investitii pentru cresterea sigurantei rutiere pe sectiuni de infrastructura rutiera situate pe reteaua TEN-T centrala si globala, cat si in afara acesteia;
- proiecte fazate din perioada precedenta de finantare europeana (POIM 2014-2020);
- proiecte de sprijin pentru pregatirea documentatiilor economice aferente proiectelor de investitii eligibile in cadrul prezentei prioritati.
Peste 2,84 miliarde euro pentru investitii in sectorul feroviar
Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, in calitate de Autoritatea de Management pentru Programul Transport (PT) 2021-2027, lanseaza, astazi, 16 august, apelurile de proiecte destinate dezvoltarii si imbunatatirii sectorului feroviar din Romania, prin publicarea versiunii finale a ghidurilor solicitantilor pentru prioritatile (P4) Cresterea eficientei cailor ferate romane si (P5) Cresterea atractivitatii transportului feroviar de calatori.
Alocarea totala prin intermediul acestor apeluri este de 2,84 miliarde euro, din care 1,52 miliarde euro contributia UE (928,19 milioane de euro FEDR si 596,32 milioane de euro FC), cu posibilitatea supracontractarii.
2,54 miliarde euro pentru cresterea eficientei cailor ferate romane (P4)
Incepand cu 16.08.2023, Compania Nationala de Cai Ferate „CFR” S.A poate depune proiecte pentru cresterea eficientei cailor ferate romane, pe retelele TEN-T Comprehensive si Core, respectiv proiecte ce vizeaza intarirea capacitatii administrative. Cele trei apeluri de proiecte care vizeaza acest tip de investitii sunt de tip necompetitiv, conform principiului „primul venit, primul servit”, pana la epuizarea finantarii disponibile sau pana la incheierea apelului, oricare dintre cele doua date survine prima.
1) (P4) Proiecte pentru cresterea eficientei cailor ferate romane, pe reteaua TEN-T Comprehensive
Alocarea FEDR: 678.190.000 euro
Bugetul limita de contractare (FEDR+BS): 4.069.140.000 euro
Rata de cofinantare: 50%
2) (P4) Proiecte pentru cresterea eficientei cailor ferate romane, pe reteaua TEN-T Core
Alocarea FC: 591.325.326 euro
Bugetul limita de contractare (FC+BS): 3.547.951.956 euro
Rata de cofinantare: 50%
3) (P4) Proiecte pentru cresterea eficientei cailor ferate romane - sprijin pentru cresterea capacitatii administrative a beneficiarilor
Alocarea FC: 5.000.000 de euro
Bugetul limita de contractare (FC+BS): 30.000.000 euro
Rata de cofinantare: 50%
Actiuni eligibile in cadrul apelurilor:
- modernizarea infrastructurii de transport feroviar amplasate pe reteaua TEN-T Core (proiecte noi si proiecte fazate din perioada de finantare 2014-2020);
- reabilitarea/modernizarea infrastructurii de transport feroviar amplasate pe retelei TEN-T Comprehensive (proiecte noi si proiecte fazate din perioada de finantare 2014-2020), incluzand si proiecte de imbunatatire a calitatii serviciilor pe magistralele prioritare, inclusiv masuri de protectie a naturii si a biodiversitatii (infrastructura verde) in legatura directa cu infrastructura de transport feroviara;
- actiuni privind Implementarea Sistemului European de Management al Traficului Feroviar (ERTMS nivel 2) pe infrastructura feroviara modernizata;
- sprijin pentru pregatirea proiectelor de investitii in domeniul reabilitarii/modernizarii cailor ferate din Romania amplasate pe reteaua TEN-T;
- eficientizarea sectorului feroviar (electrificarea liniilor, eficienta energetica etc.) conform prioritizarii din PI, pe reteaua TEN-T;
- imbunatatirea mersului de tren (frecventa mai mare, mers cadentat);
- modernizarea garilor, prioritare fiind cele situate pe reteaua TEN-T (corelat cu prioritizarea din PI);
- eliminarea restrictiilor de viteza cu cost redus (e.g. inlocuirea schimbatoarelor etc.);
- implementarea altor masuri care asigura imbunatatirea serviciilor;
- reabilitare poduri, podete, tuneluri;
- modernizarea trecerilor la nivel cu calea ferata;
- asistenta tehnica acordata CNCF CFR SA pentru intarirea capacitatii administrative in vederea cresterii capacitatii de implementare a proiectelor, cu conditia ca aceasta asistenta sa fie anterior aprobata in cadrul unui Plan de Actiune agreat intre solicitanti si AM PT 2021-2027.
294,11 milioane de euro pentru cresterea atractivitatii transportului feroviar de calatori (P5)
Autoritatea pentru Reforma Feroviara (ARF), Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI) (inclusiv parteneriate ale operatorilor feroviari de transport de calatori cu ARF / MTI) pot depune proiecte pentru sprijinirea investitiilor care vizeaza cresterea atractivitatii transportului feroviar de calatori. Apelul de proiecte este de tip necompetitiv, conform principiului „primul venit, primul servit”, pana la epuizarea finantarii disponibile sau pana la incheierea apelului, oricare dintre cele doua date survine prima.
Alocarea FEDR: 250.000.000 euro
Bugetul limita de contractare (FEDR+BS): 882.352.944 euro
Rata de cofinantare: 85%
Actiuni eligibile:
- achizitia de rame electrice/zero emisii noi in conformitate cu Studiul de fezabilitate pentru achizitionarea materialului rulant pentru calatori, dotat cu echipament ERTMS (nivelul 2) care sa contribuie la obiectivul de neutralitate fata de carbon cuprins in cadrul Pactul Ecologic European;
- elaborare de studii, analiza de optiuni, elaborare cadru legislativ, elaborare de documentatii de licitatie etc. pentru contractele de servicii publice;
- achizitia sistemului national de ticketing;
- realizarea unui mers de tren imbunatatit, cu asigurarea mai multor trenuri pe tronsoanele cu cerere mare;
- crearea bazei legale de contractare a contractelor de servicii publice, inclusiv atribuirea primelor contracte prin procedura competitiva;
- stabilirea indicatorilor de performanta;
- introducerea unui cadru performant de mentenanta a materialului rulant prin atribuirea de contracte atasate celor de furnizare.
Proiecte de 235 milioane euro pentru infrastructura de metrou
Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, in calitate de Autoritatea de Management pentru Programul Transport (PT) 2021-2027, lanseaza apelurile de proiecte destinate dezvoltarii si imbunatatirii infrastructurii de metrou, prin publicarea versiunii finale a ghidului solicitantului pentru prioritatea (P6) Dezvoltarea mobilitatii sustenabile in nodurile urbane - infrastructura de metrou.
Alocarea totala prin intermediul acestor apeluri este de 235,29 milioane de euro, din care 200 milioane de euro contributia UE (FC), cu posibilitatea supracontractarii.
Astfel, incepand cu 16.08.2023, METROREX S.A. (inclusiv in parteneriat cu UAT sau asociatii ale acestora) pot depune proiecte pentru sprijinirea dezvoltarii infrastructurii de metrou. Totodata, de astazi, METROREX S.A. si Autoritatea pentru Reforma Feroviara (ARF) pot depune proiecte pentru intarirea capacitatii administrative. Cele doua apeluri de proiecte care vizeaza acest tip de investitii sunt de tip necompetitiv, conform principiului „primul venit, primul servit”, pana la epuizarea finantarii disponibile sau pana la incheierea apelului, oricare dintre cele doua date survine prima.
1) (P6) Proiecte de dezvoltare a infrastructurii de metrou
Alocarea FC: 191.500.000 euro
Bugetul limita de contractare (FEDR+BS): 675.882.354 euro
Rata de cofinantare: 85%
Actiuni eligibile in cadrul apelului:
- proiecte fazate din perioada precedenta de finantare europeana (POIM 2014-2020);
- proiecte noi constand in: construirea de noi tronsoane (inclusiv statiile aferente conform prioritizarii din PMUD Bucuresti-Ilfov); achizitia de material rulant si echipamente aferente statiilor; modernizarea statiilor de metrou existente si a sistemelor de ventilatie.
2) (P6) Proiecte de asistenta tehnica pentru intarirea capacitatii administrative a METROREX/ARF
Alocarea FC: 8.500.000 euro
Bugetul limita de contractare (FC+BS): 30.000.000 euro
Rata de cofinantare: 85%
Actiuni eligibile in cadrul apelului: actiuni pentru cresterea capacitatii administrative a beneficiarilor, METROREX S.A. si ARF.