Ministerul Transporturilor (MT) a prezentat la Rotterdam, in Olanda, cele 16 proiecte de infrastructura pe care le-a selectat pentru a solicita finantare prin Fondul European de Investitii Strategice (EFSI). Delegatia romana, condusa de ministrul Transporturilor, Dan Costescu, s-a intalnit si cu Violeta Bulc, comisarul european pentru transporturi. "Vreau sa felicit Romania pentru numarul mare de proiecte prezentate. EFSI este un mecanism nou, din care trebuie sa invatam: trebuie sa fim activi, sa construim experiente. Conferinta de astazi (n.r.- 21 iunie 2016) este foarte importanta pentru ca este prima data cand companii de stat si investitori pot discuta investitii concrete si oportunitati. Prin acest fond avem la dispozitie 315 miliarde de euro pentru proiecte din 17 tari", a declarat Violeta Bulc.
Printre proiectele propuse se afla:
1. Proiecte de infrastructura aeroportuara
- extinderea Aeroportului Baneasa - renovarea si modernizarea terminalului, a turnului de control, cailor de rulare, platformei pentru avioane, parcarii, sistemului de iluminare, precum si a statiilor de carburanti, statie de pompieri;
- extinderea Aeroportului Otopeni - construirea unui nou terminal, realizat in doua etape, extinderea platformelor pentru avioane, a cailor de rulare, realizarea conexiunii la reteaua rutiera, extinderea parcarii, constructia unor cladiri auxiliare etc.
2. Proiecte de infrastructura rutiera
- autostrada Craiova - Pitesti, cu o lungime de 121 km;
- centura Sud-Bucuresti, la profil de autostrada, cu o lungime de 48 km;
- mentenanta autostrazilor Bucuresti - Constanta (A2) si Bucuresti - Pitesti (A1).
3. Proiecte de infrastructura feroviara
- pachet de investitii pentru conectarea Capitalei la zonele industriale din sudul tarii;
- modernizarea liniilor feroviare aflate pe Coridorul Orient Est-Mediteranean;
- modernizarea si electrificarea liniei de cale ferata Constanta - Mangalia (44 km).
4. Proiecte din domeniul naval
- constructia unui cheu de 287 de metri la gura Canalului Dunare - Marea Neagra si a unui terminal de 1,8 hectare;
- extinderea cheului dana 85 - 89: 578 m de cheu, terminal de 4,4 ha;
- realizarea unui terminal de containere pe insula artificiala, prin extinderea insulei artificiale prin metoda pamantului castigat din mare (66,6 ha) si prin constructia unui terminal de containere de 28 de hectare;
- construirea unui terminal de cereale pe insula artificiala, prin extinderea insulei artificiale prin metoda pamantului castigat din mare si constructia terminalului de cereale de 18 ha;
- realizarea unei statii de bunkeraj LNG, la 241 m de cheu, pe o suprafata de 8 hectare si cu o capacitate cuprinsa intre 5.000 si 7.500 mc;
- Mol 3-4 - terminal de cereale (suprastructura) cu o capacitate de 120.000 de tone, dupa dezvoltarea infrastructurii din fonduri structurale;
- modernizarea platformei industriale Port Constanta Sud, prin realizarea infrastructurii pe insula (22 ha) si pe tarm (6 ha), prin realizarea unui cheu de 350 m si a unui sistem de conducte.
La reuniunea de la Rotterdam a fost adus in discutie si transportul feroviar de marfa.
***
Fondul European pentru Investitii Strategice (EFSI) reprezinta nucleul Planului de Investitii pentru Europa (Planul Juncker), ce dispune de un buget total de 315 miliarde euro. EFSI este un fond de "facilitare si multiplicare", in sensul in care fonduri publice sunt alocate pentru a stimula investitii private, printr-o interfata indeplinita de Banca Europeana de Investitii (BEI). EFSI vizeaza infrastructura strategica, inclusiv cea de transport, putand fi sustinute diferite tipuri de proiecte daca aranjamentele institutionale si de proiect permit implicarea investitorilor straini. Aceste proiecte pot fi autostrazi/ drumuri expres, cai ferate, servicii feroviare, porturi, canale navigabile, aeroporturi.