RO EN
Košík je prázdný

METROREX: 920 milioane euro pentru extinderea retelei de metrou, pana in 2027

Magistala 5 de metrou, pe sectiunile Raul Doamnei - Eroilor si Eroilor - Iancului, Magistrala 4 - Parc Bazilescu - Straulesti, dar si Magistrala 6, pe tronsonul 1 Mai - Otopeni reprezinta principalele obiective ale extinderii retelei de transport public subteran al Capitalei, care beneficiaza de buget pentru implementare, in acest an. In conformitate cu prevederile Hotararii Guvernului nr. 448 din 17 mai 2023, publicata in Monitorul Oficial nr. 437/19.05.2023, pentru anul 2023, societatii Metrorex SA i s-a alocat suma de 784,5 milioane de lei pentru activitatea de exploatare si 758,55 milioane de lei pentru investitii. Pe langa proiectele de extindere mentionate, Metrorex mai aloca, in acest an, fonduri pentru accesibilizarea statiilor de metrou pentru persoane cu deficiente de vedere, dar si pentru imbunatatirea serviciilor de transport public de calatori cu metroul pe Magistrala 2, Berceni - Pipera. In plus fata de alocarile bugetare, Metrorex va beneficia, in perioada 2021-2027, de fonduri totale de 920 milioane de euro pentru extindere, din PNRR si Programul Operational Transport.
Reteaua de metrou actuala, gestionata de Metrorex, masoara 78 km de cale dubla, structurata pe 5 magistrale, 63 de statii si 6 depouri. In anul 2023, se preconizeaza extinderea Magistralei 2 de metrou cu 1,645 km cale dubla, aferenta statiei supraterane Tudor Arghezi.
Cifra de afaceri realizata de Metrorex SA in anul 2022 a fost de 1,143 miliarde lei, iar pentru 2023 se estimeaza o valoare de 1,15 miliarde lei.
Interviu cu ec. Mariana Miclaus, director general la Metrorex SA si manager cu o experienta profesionala de 42 de ani in cadrul Metrorex, din care 22 de ani in functii de conducere.
 
- Care este valoarea totala a finantarilor disponibile pentru investitii in infrastructura Metrorex prin PNRR si Programul Operational Transport 2021-2027?
- In cadrul programului PNRR Componenta 4 - Transport sustenabil, reforma R1 - Transport sustenabil, decarbonizat si siguranta rutiera, investitia I4 - Dezvoltarea retelei de transport cu metroul in Municipiile Bucuresti si Cluj-Napoca, Metrorex SA are prevazut proiectul Magistrala 4 de metrou, Sectiunea 1: Gara de Nord - Filaret, cu o lungime de 5,2 km si 6 statii, iar suma alocata din PNRR este de 299 milioane de euro (fara TVA).
Prin Programul Operational "Transport", in cadrul Prioritatii 6: Dezvoltarea mobilitatii sustenabile in nodurile urbane, Obiectivul specific: RSO 2.8. Promovarea mobilitatii urbane multimodale sustenabile, ca parte a tranzitiei catre o economie cu zero emisii de dioxid de carbon, au fost incluse proiectele Metrorex SA care se vor finanta in cadrul Programului in perioada de programare 2021-2027. Valoarea totala a operatiunilor finantate prin intermediul acestei prioritati este de 621 milioane de euro.
 
 
- Ce investitii sunt in derulare la reteaua de metrou, in prezent?
- In cazul Magistralei 5: Drumul Taberei - Pantelimon, obiectivul principal al proiectului este acela de a facilita legatura intre vestul si estul orasului Bucuresti prin intermediul unei linii de transport cu metroul. Traseul are 16,2 km de tunele si galerii de metrou, 22 de statii si doua depouri. Sectiunea 1: Raul Doamnei - Hasdeu (Opera), inclusiv Statia, Depoul si Galeria de Legatura Valea Ialomitei, are o lungime totala de 6,9 km, 9 statii si interstatiile aferente, respectiv o statie, un depou si o galerie de legatura. Valoarea proiectului este de 3,22 miliarde lei. Sectiunea 2: Eroilor (PS Opera) - Piata Iancului are o lungime totala de 5,4 km, 6 statii si interstatiile aferente, si o valoare de 2,92 miliarde lei. In plus, pentru M5 Sectiunea Raul Doamnei - Eroilor, inclusiv Valea Ialomitei, au fost contractate 13 trenuri, cu posibilitatea de a achizitiona suplimentar inca 17 trenuri.
 
 
 
Un alt proiect prioritar pentru Metrorex este constructia Magistraleu 6: 1 Mai - Otopeni. Aceasta este deosebit de importanta, deoarece asigura legatura retelei de metrou cu Aeroportul International "Henri Coanda". M6 va avea un traseu de 14,2 km, cu 12 statii si se va compune din urmatoarele sectiuni: Sectiunea de Sud, intre statiile 1 Mai si Tokyo, cu o lungime de 6,6 km si 6 statii, respectiv Sectiunea de Nord, intre statiile Tokyo - Aeroport Otopeni, cu o lungime de 7,6 km si 6 statii. In cadrul acestui proiect, sunt in derulare trei contracte, respectiv:
• Contract de servicii de consultanta, asistenta tehnica si supervizare lucrari pentru realizarea proiectului;
• Contractul de servicii de proiectare si executie structura de rezistenta statii, galerii si tuneluri. Sectiunea de Sud: intre statiile 1 Mai-Tokyo, cu termen de finalizare stabilit in anul 2026;
• Contractul de servicii de proiectare si executie structura de rezistenta statii, galerii si tuneluri. Sectiunea de Nord: intre statiile Tokyo - Aeroport Otopeni, cu termen de finalizare in 2027.
Proiectul derulat sub titulatura "Accesibilizarea statiilor de metrou in functiune pentru persoanele cu deficiente de vedere" vizeaza accesibilizarea statiilor de metrou in functiune pentru persoanele cu deficiente de vedere si consta in dotarea celor 63 de statii de metrou in functiune cu elemente din otel inoxidabil aplicate direct pe suprafata existenta a statiilor de metrou si panouri de semnalistica Braille. Termenul de finalizare a proiectului este in anul 2023.
 
 
- Ce alte investitii veti demara in perioada urmatoare?
- Magistrala 4 (Gara de Nord - Gara Progresul), Magistrala 7 si Magistrala 8 sunt proiecte de rezerva in cadrul Programului Operational "Transport" 2021-2027. In ceea ce priveste Magistrala 4, extinderea de la Gara de Nord la Gara Progresul a fost gandita ca o jonctiune intre transportul feroviar regional, national si international cu zona urbana, asigurand premisele adaptarii transportului urban de persoane la strategiile nationale de dezvoltare a retelei feroviare, in contextul dezvoltarii durabile.
Magistrala 7, tronsonul Voluntari - Bragadiru, va asigura interconectivitatea intre doua zone populate din S-V si N-E Bucurestiului. Lungimea estimata este de 26 km, cu un numar de 27 statii si doua depouri.
Magistrala 8, semi-inelul Sud Crangasi - Dristor 2, va asigura toate relatiile de transfer ale calatorilor intre magistralele de metrou, fara a mai fi necesara traversarea prin centrul orasului. Lungimea estimata este de 19 km, cu un numar de 18 statii.
 
 
- Care sunt principalele obiective stabilite la nivelul companiei in 2023 si pe termen mediu?
- Pe langa obiectivele de investitii mentionate mai sus, pentru anul 2023, Metrorex SA isi propune demararea activitatilor de constituire a obiectivelor de investitii pentru realizarea urmatoarelor extensii ale magistralelor de metrou:
• Extensie M2, Pipera - Petricani: tronsonul va uni magistrala M2 cu magistrala feroviara M800, in Gara Petricani. Lungimea estimata este de 1,6 km, cu doua statii;
• Extensie M3, Pacii - Linia de Centura Vest: tronsonul va uni magistrala M3 de inelul feroviar al Bucurestiului, in zona vestica. Lungimea estimata este de 3,7 km, cu 4 statii;
• Extensie M4, Straulesti - Mogosoaia: tronsonul va uni magistrala M4 cu magistrala feroviara M700, in Gara Parc Mogosoaia. Lungimea estimata este de 2 km, cu doua statii.
Pentru proiectul de extindere a magistralei M2 de metrou in comuna Berceni, judetul Ilfov, este in curs de realizare Studiul de Fezabilitate, in cadrul unui parteneriat incheiat intre Metrorex SA, Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, CFR SA, Sectorul 4 al Municipiului Bucuresti si Consiliul Judetean Ilfov. 

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter