RO EN
Košík je prázdný

CNAIR: Valoarea totala a contractelor semnate va ajunge la 18 miliarde lei, in 2022

Valoarea contractelor semnate la CNAIR va ajunge la 18 miliarde de lei pana la sfarsitul anului, in conditiile in care in zilele urmatoare vor fi incheiate inca trei contracte pe A7 Focsani - Bacau, ceea ce inseamna aproximativ 5 miliarde de lei, a declarat, luni, ministrul Transporturilor si Infrastructurii, Sorin Grindeanu, la audierile din comisiile parlamentare de specialitate reunite pentru a da vot pe proiectul de buget pe 2023 al MTI.
"Pana astazi, cand vorbim, pe 2022, la CNAIR s-au semnat contracte de peste 13 miliarde de lei. In anul 2021 am semnat, pe intreaga durata a anului, contracte de aproximativ 5 miliarde de lei. In zilele urmatoare se vor semna inca trei contracte pe A7 Focsani - Bacau, trei contracte care au indeplinit toate criteriile, ceea ce inseamna ca se vor adauga aproximativ 5 miliarde de lei la cele 13 miliarde de lei, deci vom ajunge la o suma totala de 18 miliarde de lei", a spus Grindeanu.
Ministrul Transporturilor a precizat ca suma totala propusa pentru proiectul de buget aferent anului viitor este de 23,319 miliarde lei, in crestere cu 17% fata de anul trecut, iar 80% din aceasta este programat sa se duca la investitii.
"Ca sa fac un ordin de comparatie, an de an, bugetul MTI, din 2018 pana la proiectul de buget din acest an, a crescut. De exemplu, in 2018, bugetul a fost de aproximativ 8 miliarde de lei, deci cam de 3 ori mai mic decat proiectul de buget propus pentru anul 2023. Sigur ca saltul important facut in toata aceasta perioada de 5 ani a fost anul trecut, cand comparativ 2022, cu executia pe care o estimam la sfarsitul acestui an, fata de 2021, este un salt de 40%, in numere exacte aproximativ 20 de miliarde de lei executia pe anul acesta, fata de 2021, cand executia a fost de aproximativ 14 miliarde. Cum spuneam, o crestere de aproximativ 40%", a sustinut acesta.
Grindeanu a subliniat ca pe bugetul de stat propus pentru MTI este anul acesta o scadere de 2,76% fata de 2022, insa pe fondurile europene nerambursabile este o crestere de 32,27%, ceea ce duce per total la o crestere de aproape 17%.
"Totalul cheltuielilor este de aproximativ 23,320 miliarde de lei. Merita a fi mentionat faptul ca pe bugetul de stat este o scadere de 2,76% fata de anul 2022, iar pe fondurile europene nerambursabile este o crestere de 32,27%, asta insemnand per total, bugetul pe 2023 fata de 2022, o crestere de aproape 17%. Din aceste 23 de miliarde de lei, aproximativ 80% din aceasta suma merge in investitii, ceea ce reprezinta o suma record pe care MTI o disponibilizeaza, si e si normal sa fie asa, avand in vedere ca procentul fondurilor europene nerambursabile din total bugetului este de aproximativ 64-65%. Asta inseamna un buget orientat, cum spuneam, 80% pe investitii, un buget orientat la MTI pe investitii, pe proiecte pe care am inceput sa le derulam", a mentionat el.
Pe POIM, a subliniat seful de la Transporturi, MTI va finaliza sumele prevazute pana cel tarziu in martie anul viitor, astfel incat a solicitat Comisiei Europene sa primeasca sumele necheltuite in alte zone.
"Pe POIM, suntem intr-o zona de final a acestui cont (58) pentru ca exercitiul bugetar cu regula M+3 se finalizeaza la finalul anului 2023. MTI este in acest moment in situatia de a accesa toate sumele prevazute pe POIM pe acest exercitiu bugetar, de a finaliza toate aceste sume undeva in februarie anul viitor - inceput de martie, ramanand ca diferenta de 10 luni - demersul pe care l-am facut la Comisia Europeana de a da bani din cei care raman necheltuiti de Romania pe Programul Operational Infrastructura Mare sa se aloce MTI, noi terminand mai repede banii decat finalul anului viitor. Pe POIM, probabil ca acest accept venind deja de la CE probabil ca vom fi in situatia ca pe ultimele 10 luni sa putem sa accesam inca aproximativ 500 de milioane - 1 miliard din banii necheltuiti pe alte programe care nu tin de MTI", a explicat seful de la Transporturi.
In proiectul de buget, pe POIM este prevazuta suma de 9 miliarde de lei, pe Programul Operational Transporturi - 1,15 miliarde de lei, iar pe PNRR - 4,5 miliarde de lei.
"Avem pe titlul 58, asa cum va spuneam, in jur de 9 miliarde de lei prinse. Pe titlul 56 care va insemna - e si un rest pe ceea ce s-a desfasurat pana acum, dar titlul 56 inseamna si inceperea operationalizarii Programului Operational de Transporturi, adica viitorul exercitiu bugetar, unde avem alocate in acest moment 1,150 de miliarde. Pe titlul 60 si 61, titlurile care sunt destinate PNRR avem in total 4,5 miliarde de lei. Am vrut sa fac aceasta defalcare tocmai pentru a explica acele sume, peste 14 miliarde prevazute pe fonduri europene nerambursabile cum sunt alocate. Comparativ, pe 2023, pe fonduri europene nerambursabile asa cum v-am spus sunt prevazute 14,650 miliarde. Anul acesta s-au cheltuit 11 miliarde, in 2021 s-au cheltuit 7 miliarde, in 2020 - 6 miliarde. Exista si o explicatie pentru cresterile acestea. Faptul ca in acest an s-au semnat contracte in valoare de aproximativ 3 miliarde de euro fara TVA. Din 2017, pana in 2021, in toti acesti 5 ani, s-au semnat contracte pe toate tipurile de transport la CNAIR, in suma totala de aproape 4 miliarde de euro fara TVA. Doar in acest an, in 2022, s-au semnat contracte de 3 miliarde de euro, multe dintre ele fiind in FIDIC rosu, direct executie, ceea ce va insemna direct facturi spre decontare", a aratat oficialul MTI.
Sorin Grindeanu a subliniat ca, astfel, s-au creat premisele ca incepand din anul 2023 pe toate aceste contracte semnate care au diverse durate de implementare minimumul numarului de kilometri care trebuie dat in folosinta anual - autostrada + drum expres - sa fie de 100 de km.
"Cel mai mult s-au dat undeva in jur de 50-60 de km; anul acesta 53, anul trecut, pe final de an, 30 km, in 2020 - 61 km. 2023 si 2024 vor insemna ani care vor duce in total undeva la minimum 250 de km de drum expres si autostrada. Asta este si o consecinta a faptului ca in acest an au fost semnate un numar record de contracte si sume care sunt alocate in mod direct. Consider ca modul in care am gandit bugetul orientat in principal spre investitii - si acest lucru se vede in mod direct, va spuneam ca aproximativ 80% din bugetul MTI este orientat spre investitii, este un lucru bun, iar incepand de anul viitor acest lucru trebuie sa se vada si in practica", a mai spus ministrul.
Potrivit proiectului de buget pe 2023 al MTI, in cadrul POIM 2014-2020 alocarea UE pentru sectorul de transport este de aproximativ 5 miliarde de euro. Conform programarii agreate cu Comisia Europeana, eforturile POIM 2014-2020 au fost in principal orientate spre dezvoltarea retelei centrale TEN-T, in particular spre dezvoltarea coridoarelor care traverseaza Romania, si anume Rin-Dunare si Orient/Mediterana de Est (viitorul coridor Baltic-Marea Neagra-Marea Egee).
In cadrul POIM au fost depuse pana in prezent 355 de proiecte si au fost contractate 210 de proiecte a caror valoare totala este de aproximativ 13,45 miliarde de euro.
In acelasi timp, se afla in pregatire mai multe proiecte majore ce vor fi transmise Comisiei Europene in urmatoarea perioada: achizitie material rulant ARF (343.601.000 euro), autostrada Transilvania, sectiunea Nusfalau - Biharia, inclusiv drum de legatura cu municipiul Oradea (484.938.016 euro).
Parlamentarii din comisiile de specialitate au aprobat, luni, cu majoritate de voturi, proiectul de buget pe anul 2023 al Ministerului Transporturilor si Infrastructurii.
Impotriva 5 fost exprimate cinci voturi.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter