RO EN
Košík je prázdný

CNADNR a identificat 18 proiecte critice, pe care le va finanta in acest an

Finalizarea lucrarilor la soseaua Transalpina, a centurii Capitalei si Sucevei, constructia pasajelor Domnesti si din Arad, precum si modernizarea podurilor Borcea si Cernavoda sunt numai cateva din cele 18 proiecte identificate ca fiind "critice" potrivit Planului de Actiune pentru 2015 dat publicitatii de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR). Potrivit autoritatii, proiectele respective sunt "fie gata executate, fie in curs de executie si intarziate, care, prin stadiul/functiunea indeplinita, provoaca disconfort utilizatorilor si/sau riveranilor". Printre motivele care au dus la incadrarea unor proiecte in aceasta categorie, CNADNR a amintit contractele reziliate sau suspendate, insolventa antreprenorilor, disconfortul in trafic, precum si lipsa finantarii sau finantarea partiala. CNADNR a anuntat ca va intensifica actiunile de obtinere a surselor de finantare, in vederea executiei in regim de urgenta a acestora.
In lista completa a celor 18 "proiecte critice" au fost incluse: DN 18 Moisei-Iacobeni, DN 67C (Transalpina), pasajul Domnesti, pasajele din Arad, centura Suceava, centura Nord Bucuresti, centura Sud Bucuresti, statia de taxare de la Fetesti, DN 76 Beius - Oradea, DN 66 Bumbesti Jiu - Petrosani, DN 1S Sercaia - Hoghiz, DN 73 Campulung - Brasov, DN 17C Bistrita - Salva-Moisei, DN 17D Beclean - Carlibaba, drumul de legatura dintre A3 si DN 1 (in zona localitatii Martinesti), sensul giratoriu de pe DN 1, de la Floresti (judetul Cluj); Podul Borcea (pe A2, la km 145+215) si Podul Cernavoda (pe A2, la km 158+900).
 
Lista cu proiecte noi, identificate in 2015
CNADNR si-a propus ca, anual, sa identifice proiecte de infrastructura rutiera care vin in sprijinul utilizatorului final, lucrari menite a creste siguranta rutiera, confortul in trafic si timpii de deplasare.
Astfel, propunerile pentru anul 2015 vizeaza:
  • Constructia unei variante de ocolire pentru statiunile Eforie Nord si Eforie Sud, in vederea fluidizarii traficului pe DN 39, inspre si dinspre zona de sud litoralului;
  • Preluarea DJ 102I pe tronsonul Campina - Sacele (Valea Doftanei) de la Consiliul Judetean Prahova si incadrarea sectorului ca DN 1V, in vederea constituirii unei variante alternative spre Brasov;
  • Cresterea capacitatii de circulatie pe DN 1 (intre Comarnic si Azuga), prin utilizarea unor variante ocolitoare ale localitatilor Comarnic si Busteni, in vederea fluidizarii traficului pe DN1, intre Comarnic si Azuga;
  • Construirea unui drum pe amplasamentul caii ferate Ramnicu Valcea - Valcele, in scopul demararii constructiei autostrazii Sibiu - Pitesti, folosindu-se un tronson existent;
  • Cresterea capacitatii de circulatie pe Valea Oltului: identificarea zonelor, proiectarea si constructia unei a treia benzi de circulatie, in vederea fluidizarii traficului pe DN 7, Valea Oltului;
  • Imbunatatirea acceselor de pe DN 1 in zona centurii de nord a Capitalei, in zona Otopeni, in scopul fluidizarii traficului in zona, prin descongestionarea nodului rutier.
 
Peste 1.300 km de drumuri necesita lucrari urgente de intretinere
Potrivit datelor incluse in Planul de Actiune dat publicitatii de CNADNR, in acest an este necesara executia lucrarilor de intretinere la cel putin 1.380 km la partea carosabila, desi periodicitatea executarii acestor lucrari, stabilita potrivit normativului de intretinere si reparare a drumurilor publice, este de 3.000 - 3.500 de km/an. Totodata, din totalul celor 4.130 de poduri, viaducte si pasaje, un numar de 63 de structuri (1,6%) au durata de utilizare depasita si necesita inlocuirea de urgenta in urmatorii cinci ani, cu structuri noi, reprezentand un cost de investitii de circa 48,7 milioane de lei anual. "Circa 63% din podurile de pe reteaua de drumuri nationale au o durata medie de exploatare de 40 ani, iar conform normativelor specifice, durata de functionare intre doua reparatii capitale este de 30 ani", se arata in documentul citat.
Fondurile totale necesare pentru asigurarea unor conditii minime de viabilitate a drumurilor nationale in 2015 a fost evaluata de reprezentantii CNADNR la 1,7 miliarde lei. Potrivit alocarilor bugetare disponibile pentru anul in curs, compania va beneficia de fonduri de 311,2 milioane de lei de la bugetul de stat pentru intretinerea drumurilor, la care se adauga venituri proprii cumulate de 203,15 milioane de lei, reprezentand numai 30,25% din suma totala necesara. Mai mult, pentru executia lucrarilor de intretinere a podurilor se estimeaza fonduri necesare de 135 milioane de lei anual, finantarile existente conform bugetului de venituri si cheltuieli aprobat asigurand, in prezent, numai 18,31% din suna necesara.
 
Fonduri europene de 763 milioane de euro, vor trebui cheltuite pentru infrastructura pana la sfarsitul anului
Conform datelor CNADNR, in perioada 2007-2014 au fost solicitate pentru rambursare cheltuieli in valoare de 1,915 miliarde euro, din totalul celor 2,26 miliarde euro alocate de UE prin Programul Operational Sectorial de Transport (POS-T). La finele anului trecut, valoarea declaratiilor de cheltuieli transmise la Ministerul Finantelor Publice catre autoritatea de management a POS-T a fost de 1,5 miliarde euro, reprezentand un grad de absorbtie de 66,33%. Astfel, pana la finele anului in curs, a ramas de utilizat valoarea de 763,21 milioane de euro, reprezentand 33,67% fata de alocarea totala a Comisiei Europene. In acest context, CNADNR si-a propus ca, in 2015, impreuna cu Ministerul Transporturilor si Ministerul Finantelor Publice, sa identifice solutii pentru utilizarea integrala a acestei sume (proiecte in sectorul de transporturi, proiecte retrospective in domeniul infrastructurii rutiere, etc.), avand in vedere faptul ca CNADNR detine in prezent un portofoliu de proiecte in diferite stadii, care pot acoperi partial sumele ramase de utilizat.
In 2015, CNADNR SA are prevazuta prin bugetul de stat suma de 6,16 miliarde lei, cu 31,98% mai mult fata de prevederile bugetare ale anului 2014 (circa 4,7 miliarde lei). Bugetul anual al companiei este, astfel, format din credite externe (900 milioane de lei), fonduri externe nerambursabile, inclusiv cofinantare si neeligibile (3,89 miliarde lei) si de la bugetul de stat (1,37 miliarde lei).
Principalele programe incluse in proiectul de buget pe anul 2015 in domeniul transportului rutier vizeaza: constructia de autostrazi (2,294 miliarde lei), executia de sosele de centura (745 milioane de lei), modernizarea drumurilor nationale (2,23 miliarde lei), precum si reabilitarea de poduri si pasaje si eliminarea efectelor inundatiilor (460 milioane de lei).
La sumele alocate din buget se adauga 1,16 miliarde lei, reprezentand "venituri proprii", provenite din incasarea tarifelor pentru: rovinieta, trecerea podurilor dunarene, utilizarea drumurilor, autorizatiile de transport etc.). Bugetul total disponibil, astfel, pentru 2015 cumuleaza 7,33 miliarde lei, in crestere cu 26% fata de nivelul de 5,83 miliarde lei realizat in 2013.
 

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter