Compania Nationala de Cai Ferate CFR SA va informeaza ca Planul de Administrare pentru perioada 2023 - 2027, care stabileste misiunea, obiectivele, actiunile, resursele si indicatorii de performanta financiari si nefinanciari pentru urmatorii 4 ani, a fost aprobat si poate fi consultat pe site-ul companiei.
Planul de Administrare al companiei, cu cele doua componente aferente - de administrare si de management - a fost elaborat in conformitate cu prevederile incidente ale OUG nr. 109/2011 privind guvernanta corporativa a intreprinderilor publice, cu modificarile si completarile ulterioare, valabile la data de 13.02.2023, precum si in conformitate cu prevederile HG nr. 722/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a unor prevederi din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanta corporativa a intreprinderilor publice.
Planul de Administrare al companiei analizeaza situatia actuala a infrastructurii feroviare si a companiei in contextul evolutiei pietelor transporturilor de calatori si marfa din Romania si stabileste planul strategic si tactic de dezvoltare a Companiei Nationale de Cai Ferate „CFR” SA pe durata mandatului Consiliului de Administratie.
Principalele ipoteze luate in considerare pentru fundamentarea Planului de Administrare se refera pe de o parte la implementarea riguroasa si completa a Programului de actiune pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare si transferul modal catre calea ferata al fluxurilor de transport de calatori si marfa aprobat prin HG nr. 1302/2021, cu modificarile si completarile ulterioare, iar pe de alta la asigurarea integrala a finantarii necesare din fonduri publice, in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
Planul de Administrare al companiei subliniaza necesitatea dezvoltarii transportului feroviar din Romania, prin transferul modal catre calea ferata al fluxurilor de transport de calatori si marfa, avand in vedere ca o astfel de abordare poate genera efecte privind cresterea semnificativa a eficientei economice a sistemului national de transport si reducerea anuala cu cca 4 % din PIB a costurilor economiei nationale privind transporturile, prin reducerea cheltuielilor de finantare a costurilor generate de transportul rutier. Dezvoltarea infrastructurii feroviare si a companiei care administreaza infrastructura feroviara din Romania reprezinta o prioritate esentiala in contextul actiunilor necesare in vederea dezvoltarii transportului feroviar de calatori si marfa din Romania.
Transportul feroviar din Romania este afectat fundamental de avantajul competitiv major al transportului rutier generat de politicile de externalizare masiva si excesiva a costurilor generate de acest mod de transport. Pana la corectarea acestor distorsiuni ale competitiei intre modurile de transport terestru, legislatia europeana si cea nationala au instituit obligatia statului de a asigura transportului feroviar, cu referire inclusiv la infrastructura feroviara, finantari adecvate din fonduri publice care sa acopere integral costurile necesare in vederea dezvoltarii si preluarii masive a unor fluxuri de trafic derulate in prezent pe cale rutiera.
Planul de Administrare al companiei identifica intretinerea, repararea si reinnoirea caii ferate drept directii de actiune prioritare pentru reabilitarea si dezvoltarea infrastructurii feroviare, in vederea asigurarii suportului logistic al dezvoltarii transportului feroviar de calatori si marfa din Romania. Conform legislatiei in vigoare, aceste categorii de activitati trebuie finantate in principal din fonduri publice nationale. Necesarul total de finantare din fonduri publice al acestor activitati in perioada 2023-2026, determinat conform prevederilor legale in vigoare, este de 24 miliarde lei.
In ipoteza finantarii din fonduri publice la nivelul necesitatilor de finantare a companiei, implementarea Planului de Administrare va conduce la migrarea catre o recuperare progresiva a deficitului de performanta al infrastructurii feroviare, deficit acumulat ca urmare a subfinantarii severe a infrastructurii feroviare din ultimii 30 de ani.
Recuperarea progresiva a deficitului de performanta al infrastructurii feroviare, in ipoteza formulata mai sus, se va reflecta in principal prin tendinta de imbunatatire a indicatorilor de performanta nefinanciari operationali asumati de consiliul de administratie si de directori prin Planul de Administrare al companiei.
De asemenea, recuperarea progresiva a deficitului de performanta al infrastructurii feroviare in conditiile finantarii din fonduri publice la nivelul costurilor necesare se va reflecta si in imbunatatirea situatiei economice a companiei, ceea ce va conduce la o evolutie pozitiva a indicatorilor de performanta financiari asumati de consiliul de administratie si de directori prin Planul de Administrare al companiei.
Precizam faptul ca, Planul de administrare al CFR SA asigura conformitatea cu actele normative care reglementeaza activitatea in domeniul transportului feroviar, cu referire in principal la Legea nr. 202/2016 privind integrarea sistemului feroviar roman in spatiul feroviar unic european, OUG nr. 12/1998 privind transportul pe caile ferate romane si reorganizarea Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane, Regulamentul de punere in aplicare (UE) 2015/909 al Comisiei privind modalitatile de calculare a costurilor generate direct in urma exploatarii serviciului de transport feroviar si este corelat cu prevederile incidente ale documentelor strategice ale Guvernului si ale Ministerului Transporturilor si Infrastructurii - Planul National de Redresare si Rezilienta al Romaniei, Programul de Guvernare pentru perioada 2021-2024, Master Planul General de Transport al Romaniei (aprobat prin HG nr 666/2016), Programul investitional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2021-2030 (aprobat prin HG nr 1312/2021), Programul de actiune pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare si transferul modal catre calea ferata al fluxurilor de transport de calatori si marfa (aprobat prin HG nr 1302/2021) si Strategia de dezvoltare a infrastructurii feroviare (aprobata prin HG nr 985/2020).