Lucrarile de modernizare a DN 76, pe raza judetului Bihor, au fost reluate dupa mai mult de doi ani de tergiversari, potrivit datelor Ministerului Transporturilor (MT). Ministrul de resort, Dan Costescu si directorul general al CNADNR, Catalin Homor, au efectuat o vizita de lucru pe santierul drumului national 76, proiect demarat in urma cu un deceniu. "Constructorul mi-a explicat ca, daca va avea front de lucru, va putea termina partea carosabila pana la sfarsitul anului. N-o spun ca pe o promisiune, ci ca pe o planificare a lor. Putem sa ne manifestam autoritatea si sa reziliem contractele. Aceasta masura este, insa, ineficienta si inseamna reluarea termenelor cu inca doi ani. Nu ne dorim asa ceva. Ne asumam aceasta munca (...), de a forta constructorul sa mearga in ritmul promis. Au fost mai multe lucrari care acum sunt deblocate. In primavara am scos o Ordonanta de Urgenta pentru accelerarea investitiilor. Se si vad efectele. Toata munca de peste iarna, cand am pregatit aceste proiecte si legislatia (pentru simplificare), incepe acum sa dea rezultate si speram cat mai curand sa se vada aceste rezultate si aici (pe DN 76)", a declarat Dan Costescu.
Conform MT, intarzierile acumulate pana in prezent pe loturile aflate in executie au fost cauzate de slaba mobilizare a antreprenorului, de problemele de proiectare, de elaborarea intr-un termen indelungat a detaliilor de executie necesare derularii lucrarilor in termenele prevazute de constructor prin graficul de executie, de alocare bugetara insuficienta in perioada 2011-2013 etc.
Conform oficialitatilor, in prezent, mobilizarea antreprenorilor este vizibila, acest lucru reiesind din disponibilitatea numarului de muncitori si de utilaje angrenati pe santiere.
Astfel, pe santierul lotului 1 (Soimus - Brad) sunt mobilizate 40 de utilaje si 220 de muncitori, la lotul al doilea (Brad - Ionesti) lucreaza 46 de persoane si 8 utilaje, pe santierul lotului 4 (Varfurile - Stei) se afla 47 de muncitori si 23 de utilaje, iar pe lotul al cincilea (Stei - Beius), 64 de lucratori si 24 de echipamente.
Valoarea contractelor depaseste 450 milioane de lei
Lucrarile de reabilitare ale drumului national DN 76, Deva - Oradea, au fost impartite in sase loturi, cele patru la care se lucreaza avand o valoare cumulata de 442 milioane de lei (fara TVA).
Lotul 1 (Soimus - Brad) are o lungime de 29,1 km. Contractul a fost semnat cu asocierea Selina si Doprastav in octombrie 2013, avand o valoare de 105,14 milioane de lei. Lucrarile s-au blocat la un stadiu fizic de 60,15%.
Lotul 2 (Brad - Ionesti) are o lungime de aproape 20 km si este finalizat in proportie de 95%. Contractul a fost semnat tot in octombrie 2013, cu compania PORR Bau GmbH, avand o valoare de 65 milioane de lei.
Lotul 3 (Ionesti - Varfurile), are o lungime de 13,93 km. Contractul cu antreprenorul general, asocierea Construcciones Lujan SA/Viales y Obras Publicas SA a fost reziliat in luna septembrie 2015, din cauza neindeplinirii obligatiilor contractuale de catre constructor.
Lotul 4 (Varfurile - Stei), are o lungime de 33,31 km, fiind realizat in proportie de 47,2%. Contractul a fost semnat cu societatea Construct Mod septembrie 2009, acesta avand o valoare de 172,38 milioane de lei (finantare FEDR 85% si 15% de la bugetul de stat).
Lotul 5 (Stei - Beius) are o lungime de 28 km, circa 52% din lucrari fiind finalizate. Contractul a fost semnat cu asocierea AZVI / AZCALE in august 2012, avand o valoare de 99,58 milioane de lei (fara TVA).
Lotul 6 (Beius - Oradea) are o lungime de 47,25 km. Contractul semnat intre CNADNR si asocierea CCCF Drumuri si Poduri Timisoara - CO.GE.FA - S.IM.CO a fost reziliat in luna mai 2015 din cauza slabei mobilizari si a situatiei financiare precare a antreprenorului, acesta neputand sa sustina financiar executia lucrarilor.