Din cei 438 kilometri de autostrada, doar 188 km au sanse maxime sa respecte regulile PNRR si sa fie functionali pana in 2026, 82 km au sanse bune si 96 km sunt deja la limita, sunt de parere reprezentantii Pro Infrastructura, organizatie ce sustine si promoveaza dezvoltarea infrastructurii ca factor cheie in obtinerea prosperitatii si cresterii sustenabile a Romaniei. Conform unei pozitii oficiale a ONG-ului, cei 59 de km din A8 (Targu Mures-Pascani) au sanse (foarte) mici sa fie realizati in termen, iar veriga lipsa de 13 km din A1 (Lugoj-Deva), dintre localitatile Margina si Holdea, este imposibil de construit pana la finalul anului 2026, in conditiile actuale.
Proiectele inscrise pentru finantarea din PNRR sunt Autostrada A7 Ploiesti-Pascani (324 km), capetele Targu Mures-Miercurea Nirajului (25 km) si Leghin-Pascani (34 km) din AutostradaA8 Targu Mures-Pascani, tronsonul Nadaselu-Poarta Salajului (42 km) din Autostrada Transilvania si veriga lipsa Margina-Holdea (13 km) din Autostrada A1 Lugoj-Deva.
"Putini stiu ca sunt inca doua praguri de progres majore care trebuie atinse, in afara de celebrul «sa fie gata pana la finalul lui 2026»: contracte semnate cel mai tarziu in 2023 si 50% din lucrari executate pana la sfarsitul lui 2024. In prezent, din cei de 438 km, acum se lucreaza doar pe A3 Nadaselu-Poarta Salajului (sub 10% din total), dar sunt probleme majore cu alunecarile de teren. Contractul pe A7 Mizil-Pietroasele se va semna in curand si este posibil sa vedem primele utilaje la munca prin toamna. Nimic altceva nu este nici macar aproape de parafarea contractului", precizeaza reprezentantii Pro Infrastructura.
Conform datelor transmise, in acest moment sunt in licitatie loturile 1 si 3 din A7 Ploiesti-Buzau (contestatii pe ambele), Buzau-Focsani (4 loturi pornite in 04.02.2022 cu termen depunere oferte 10.05.2022) si A1 Margina-Holdea (abia relansata in 14.04.2022). Pe A7 Bacau-Pascani s-a aprobat studiul de fezabilitate, exista acord de mediu si urmeaza aprobarea indicatorilor tehnico-economici si predarea proiectului tehnic, inceperea licitatiei fiind posibila in aceasta vara. In schimb, pe Focsani-Bacau inca nu exista SF aprobat si licitatia ar putea fi pornita, cel mai devreme, in toamna.
Momentan, cel mai in urma este Autostrada A8, acolo unde proiectantul si autoritatile trebuie sa gaseasca solutii pentru livrarea partiala si plata documentatiei pe segmentele din PNRR. Nu a fost obtinut, inca, nici acordul de mediu.
"Sanse maxime sa indeplineasca criteriile PNRR si sa fie gata in 2026 sunt pe A3 Nadaselu-Poarta Salajului (doar daca se adopta rapid schimbarile de solutii tehnice fara re-licitare) si A7 Ploiesti-Buzau-Focsani. Sanse bune, doar daca se lanseaza licitatia in 2022 si se contracteaza in 2023, avem pe A7 Bacau-Pascani, in timp ce Focsani-Bacau este la limita, 50/50. Sanse (foarte) mici sunt pe capetele A8 Targu Mures-Miercurea Nirajului, respectiv Leghin-Pascani. Iar A1 Margina-Holdea a intrat deja la capitolul «imposibil»: licitatia noua prevede 15 luni de proiectare si 42 de executie, deci aproape 5 ani, fara sa punem la socoteala macar un an pentru achizitia publica, chiar daca antreprenorul castigator ar oferta un interval de executie mai scurt", explica reprezentantii Pro Infrastructura.