RO EN
Košík je prázdný

A. Valean: Un nou coridor de transport feroviar va lega marile Baltica, Neagra si Egee

Comisarul european pentru Transporturi, Adina Valean, a anuntat ca a prezentat la acest sfarsit de an patru propuneri care vor duce la modernizarea transporturilor, cu mare accent pe infrastructura feroviara si a cailor navigabile interioare, iar noutatea pentru Romania este ca va face parte din doua coridoare europene de transport: actualul coridor Rin-Dunare si un coridor nou creat: Marea Baltica-Marea Neagra-Marea Egee.
Coridorul Rin-Dunare va fi extins pana la principalele porturi de la Marea Nordului si va continua sa lege Romania (inclusiv portul Constanta si portul Sulina din Delta Dunarii) de inima economica a UE din Germania (Frankfurt, Stuttgart). Coridorul traverseaza si Bulgaria, Ungaria, Slovacia, Serbia, Austria si Cehia.
Noul coridor al Marii Baltice, al Marii Negre si al Marii Egee se va desfasura de-a lungul flancului estic al UE, conectand toate statele membre de-a lungul acestei frontiere. Astfel se va crea o noua conexiune intre Polonia (Gdynia/Gdansk), Slovacia, Ungaria, Romania, Bulgaria si Grecia.
"Unul dintre obiectivele noastre este de a lega mai bine partea de est a UE de reteaua feroviara europeana de mare viteza. Pentru Romania, acest lucru inseamna o linie de mare viteza care sa lege Constanta, Bucuresti, Brasov, Sibiu, Cluj-Napoca si Oradea de Viena, via Budapesta. Iar revizuirea introduce o cerinta suplimentara conform careia, pe intreaga retea feroviara clasica centrala TEN-T, trenurile de pasageri trebuie sa circule cu cel putin 160 km/h", a explicat Valean intr-o opinie publicata pe site-ul Reprezentantei CE din Romania.
Potrivit comisarului european, pasagerii si companiile vor incepe sa vada o diferenta pana in 2030, termenul limita pana la care trebuie terminate lucrarile de pe linia ferata Constanta-Arad, care includ ultimul segment nemodernizat pana acum, Predeal - Brasov, cu un tunel de 22 km. De asemenea, pana in 2030, vor fi realizate lucrari de modernizare completa ale rutei Craiova-Timisoara, deschizand astfel un nou coridor modernizat Est-Vest pentru transportul feroviar de marfuri si pasageri.
Pentru soferi, comisarul european pentru transporturi a propus includerea soselei de la Cluj-Napoca la Baia Mare si Satu Mare in TEN-T, inclusiv o conexiune transfrontaliera cu Ungaria.
Guvernul are obligatia de a le dezvolta si poate solicita finantare din partea UE pentru a construi sau moderniza infrastructura indicata de aceste linii - Regulamentul TEN-T este cel care defineste proiectele eligibile pentru finantare prin Mecanismul pentru interconectarea Europei, a precizat comisarul european.
In total, finantarea UE disponibila pentru Romania pentru investitii in transporturi in perioada 2021-2027 ar putea fi de 12 miliarde de euro. Aceasta reprezinta mai mult decat dublul finantarii disponibile in perioada 2014-2020 - pe care, din pacate, Romania nu a putut sa o absoarba in intregime. Noul regulament TEN-T va fi, de asemenea, utilizat pentru a pregati propunerea pentru CEF III, pentru perioada de dupa 2027, ceea ce inseamna ca Romania poate solicita finantare pentru infrastructura de transport cel putin pana in urmatorul deceniu.
Dezvoltarea retelei de autostrazi din Romania nu poate fi singura solutie pentru aglomeratie si poluare. Un obiectiv cheie al Pactului Verde European este dezvoltarea unui sistem de transport mai durabil, care sa se bazeze - pentru transportul de marfa - pe calea ferata, pe caile navigabile interioare si pe transportul multimodal.
"Ma bucur sa vad reteaua feroviara a Romaniei mai aproape de cea din restul Europei prin aceasta propunere. Acest lucru va facilita transferul unui volum substantial de marfa dinspre camioane catre trenuri", a scris Adina Valean.
In 2019, 44% din transportul de marfuri a fost efectuat pe cale rutiera in Romania, aceasta desi Romania are una dintre cele mai dense retele feroviare din UE, de aproximativ 10.800 km, plus cai navigabile interioare extinse. Ar trebui sa fim capabili sa valorificam mai mult aceste active, apreciaza oficialul CE.
"Propunerile noastre aduc schimbari si pentru locuitorii din mediul urban. Dorim sa clasificam inca 20 de orase din Romania ca "noduri urbane" de-a lungul retelei esentiale de transport, TEN-T. Pe lista se afla orase ca Iasi, Cluj, Targu Mures, Bacau si Buzau. Toate "nodurile urbane" trebuie sa elaboreze un Plan de Mobilitate Urbana Durabila (PMUD), care sa prezinte masuri de integrare a diferitelor moduri de transport si sa promoveze mobilitatea cu emisii zero. In cele din urma, acest lucru va face ca deplasarea sa fie mai usoara si mai rapida, reducand in acelasi timp emisiile si imbunatatind calitatea vietii locuitorilor", a adaugat Adina Valean.
Propunerile Comisiei Europene vor merge spre aprobarea celorlalte institutii ale UE. Insa pana atunci nu trebuie sa ne culcam pe o ureche. Mai sunt inca multe de facut, dar sunt si fonduri disponibile. Romania are ca termen limita pentru a termina lucrarile la reteaua esentiala de transporturi, 2030. Iar aceasta finalizare va avea avantaje economice si de conectivitate majore, sustine comisarul eurpean.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter