Comertul cu amanuntul si vanzarile de bunuri de larg consum (FMCG) din Europa vor reveni pe crestere in 2021, dupa un an in care industria a fost zdruncinata din temelii de impactul Covid-19, arata raportul “Navigating the New Reality: Retail and Consumer”, realizat de strategy&departamentul de strategie globala din reteaua PwC.
Ritmul de crestere va varia in functie de fiecare sector. Spre exemplu, in cazul comertului cu produse nealimentare, valoarea adaugata bruta (VAB), respectiv contributia companiilor din sector la economie, va creste cu 5,3% in 2021 si cu 7,2% in 2022, luand in considerare succesul campaniilor de vaccinare in toata Europa, fara aparitia unor mutatii rezistente la vaccin sau intreruperea lantului de aprovizionare.
In ceea ce priveste industria alimentara, una dintre cele mai putin afectate industrii de aceasta criza sanitara, cresterea va fi mai redusa, cu o majorare a VAB de 0,3 % in 2021 si de 0,8 % in 2022, de la o scadere de numai 0,3% in 2020.
Per ansamblu, analiza indica o perspectiva pozitiva pentru retaileri in viitorul apropiat. Dar cu toate acestea companiile trebuie sa se mentina precaute, avand in vedere schimbarile rapide care au avut loc in comportamentul consumatorilor in timpul pandemiei.
Una dintre tendintele din perioada de lockdown, care de altfel se va permanentiza, este orientarea consumatorilor catre comertul online. Retailerii traditionali, care nu au putut intra in comertul online, au fost profund afectati. Pentru a se adapta la aceste schimbari si pentru a rezista pe piata, retailerii europeni trebuie sa regandeasca si reconfigureze organizatiile si modelele de afaceri cu aceeasi agilitate si acelasi dinamism pe care le-au aratat in timpul pandemiei.
Raportul PwC recomanda atentie pentru patru tendinte cheie in procesul de transformare: digitalizare, sustenabilitate si ESG, localizare, precum si noi modalitati de lucru.
Digitalizarea si importanta ESG
Sondajul PwC “Global Consumer Insights Survey” din anul 2020 a aratat ca 49% dintre consumatorii europeni au evitat cumparaturile in magazinele fizice incepand din martie 2020. Si, desi retailerii, inclusiv cei alimentari si farmaceutici, au ramas deschisi pe parcursul perioadelor de lockdown, 63% dintre europeni au cumparat mai multe produse online decat inainte de pandemie.
Aceasta tendinta se va permanentiza, avand in vedere ca aproape toti consumatorii care au facut cumparaturi online in perioada pandemiei intentioneaza sa continue acest obicei.
Pe langa digitalizare, o alta tendinta care s-a conturat in pandemie a fost orientarea consumatorului catre un stil de viata sanatos si o mai mare grija fata de mediu. Spre exemplu, aproximativ 45% dintre consumatorii din intreaga lume spun ca evita in mod activ utilizarea plasticului ori de cate ori este posibil. Multe companii au implementat deja initiative de economie circulara durabila si trebuie sa continue acest proces.
Localizarea
O alta tendinta este rezultatul constientizarii si preocuparii crescande in randul consumatorilor cu privire la impactul a ceea ce cumpara si mai ales de unde provine, multi orientandu-se spre produse locale.
Acest lucru a pus presiune pe retaileri si companiile FMCG sa aiba o supraveghere mai buna a lantului de aprovizionare din motive etice si ecologice si sa scurteze lantul de aprovizionare.
Interesul pentru localizare este inversul reactiei normale a consumatorilor la crizele economice, care este acela de a urmari cel mai mic pret posibil deasupra oricarei alte consideratii. Aprovizionarea si fabricarea mai ieftina a bunurilor in tarile cu costuri reduse a reprezentat un avantaj competitiv in acest sector timp de multi ani, iar companiile au excelat la imbunatatirea eficientei si amplorii de-a lungul lantului de aprovizionare. Cand fabricile si granitele s-au inchis si transportul a fost intrerupt in timpul primului val al pandemiei, a fost dezvaluita lipsa de rezistenta in acest model.
Noi modalitati de lucru
Pe masura ce retailerii cauta sa-si extinda canalele online si sa automatizeze mai multe procese, vor fi nevoiti sa gestioneze mai multe proiecte de transformare. Astfel de initiative au fost intotdeauna complexe in ceea ce priveste continutul, oamenii si documentatia. Acum, o configurare la distanta creste si mai mult importanta gestionarii eficiente a programului.
Lucrul la distanta ofera o oportunitate semnificativa de a construi echipe interdisciplinare si de a colabora mai incluziv intre regiuni. Cu reguli de baza clare pentru intalniri, documentarea rezultatelor si colaborarea in timp real in fisiere, retailerii pot valorifica abilitatile si cunostintele din intreaga companie.
Succesul retailului si sectorului FMCG se bazeaza pe flexibilitatea si agilitatea sa. Cu toate acestea, la mai bine de un an de la pandemie, multe companii inca se lupta sa se adapteze la noua realitate.