Un studiu Kaspersky Lab arata ca stirile privind bresele de date si presiunea de a gestiona mai multe conturi online cauzeaza un nivel ridicat de stres in randul populatiei. Acest nivel de stres este justificat, avand in vedere ca 59% dintre utilizatori se asteapta sa se confrunte cu o problema de securitate cibernetica in urmatoarele 12 luni, iar 54% recunosc ca au fost victimele unui incident in ultimii cinci ani.
Boris Charpentier, psiholog si coach, afirma ca „infractionalitatea cibernetica si relatarea povestilor victimelor in mass-media fac oamenii mai constienti de riscurile la adresa lor si, pe masura ce amenintarea devine mai raspandita, este si mai usor pentru oameni sa prevada impactul pe care o scurgere de date ar putea sa-l aiba asupra lor personal. Acest lucru inseamna o crestere semnificativa a nivelului de cortizol, deoarece frica de pericol conduce la stres. Prin urmare, orice tip de atac, fie ca este vorba de unul de amploare, la adresa unui stat national, fie de un atac impotriva unei companii, inseamna ca sentimentele de nesiguranta si vulnerabilitate sunt intensificate, pe masura ce perspectiva unui pericol real si iminent este exacerbata.”
Pe fondul nivelului ridicat de stres, se inregistreaza scaderea increderii in organizatii si tehnologie pentru a proteja datele. Kaspersky Lab a intrebat participantii in ce aplicatii au avut incredere cel mai putin ca le protejeaza datele impotriva breselor sau a atacurilor, iar rezultatele au aratat ca increderea in retelele de socializare si aplicatiile de mesagerie este cea mai scazuta (32%, respectiv, 25%). Aplicatiile pentru schimbul de fotografii, cele de ride sharing si aplicatiile muzicale au fost mai de incredere, mai putin de 10% dintre oameni spunand ca nu s-ar baza pe ele sa le gestioneze datele, in ciuda faptului ca organizatii din aceste industrii au inregistrat brese de date de amploare.
Absenta corelatiei dintre risc si incredere este demonstrata si de constatarile ca mai mult de jumatate (56%) dintre europeni ar avea incredere sa le dea partenerului datele de conectare pentru dispozitivele lor. In acelasi timp, doar 11% dintre respondenti ar avea incredere intr-o solutie de management de parole, in ciuda faptului ca oamenii se dovedesc in mod constant o veriga slaba in ceea ce priveste securitatea.
"Bresele de date sunt stiri care tin prima pagina in prezent, companii din fiecare domeniu cazandu-le victima, deci nu este surprinzator faptul ca increderea in companii este atat de scazuta, iar nivelurile de stres cresc”, spune Bogdan Pismicenco, Territory Sales Manager Romania, Bulgaria si Republica Moldova, Kaspersky Lab. „Oamenii incep sa se simta coplesiti de cantitatea de informatii care exista despre ei in mediul online si se intreaba daca sunt sau nu protejate in mod adecvat. Daca nu stiu cum sa ia masuri pentru a le proteja, aceasta lipsa de actiune poate duce la stres. Sfatul meu este sa tineti datele sub control si sa diminuati cat mai mult posibil riscurile, printr-un comportament adecvat privind siguranta cibernetica - setati parole complexe si unice, instalati solutii de securitate cibernetica, evitati sa dati click pe link-uri nesolicitate si sa va conectati la retele Wi-Fi nesecurizate si descarcati aplicatii numai din surse de incredere.”
Studiul a fost efectuat de firma de cercetare Opinion Matters in perioada 23 mai - 3 iulie 2018, in randul a peste 5.000 de angajati care utilizeaza computere, din Franta, Germania, Italia, Spania, Danemarca si Olanda.
Despre Kaspersky Lab
Kaspersky Lab este o companie globala din domeniul securitatii cibernetice, prezenta pe piata de peste 20 de ani. Informatiile vaste despre amenintarile cibernetice si experienta in securitate IT detinute de Kaspersky Lab se materializeaza in mod constant in solutii de securitate si servicii de ultima generatie pentru a proteja companiile, infrastructura critica, autoritatile guvernamentale si utilizatorii individuali din toata lumea. Portofoliul companiei include protectie endpoint de top si mai multe solutii specializate de securitate si servicii, pentru a combate amenintarile digitale tot mai sofisticate. Peste 400 de milioane de utilizatori individuali sunt protejati de tehnologiile Kaspersky Lab, precum si 270.000 de companii client, pe care le ajutam sa protejeze ce e mai important pentru ele.