Potrivit estimarilor ARMO (Asociatia Romana a Magazinelor Online), sectorul de e-commerce a depasit pragul de 4,3 miliarde de euro la finalul anului 2019, cu 20-22% mai mult decat in 2018 cand valoarea comertului online a fost estimata la aprox. 3,6 miliarde de euro. Ritmul de crestere 2019 vs. 2018 a fost mai redus comparativ cu 2018 vs. 2017, cand rata de crestere de la un an la altul a fost de aprox. 30%.
Valoarea de peste 4,3 miliarde de euro face referire la toate tranzactiile generate din Romania atat catre comerciantii autohtoni, precum si catre magazinele online din afara granitelor tarii.
“Daca facem o medie, inseamna ca romanii au cheltuit pentru cumparaturi online aprox. 12 milioane de euro in fiecare zi a anului trecut, in crestere de la 9,86 milioane euro - media zilnica inregistrata in 2018”, spune Andrei Radu, CEO & Founder GPeC.
“Insa, potrivit Eurostat, doar 23% din populatia Romaniei a facut cumparaturi online in 2019, ceea ce ne situeaza pe penultimul loc din Uniunea Europeana, devansand doar Bulgaria cu 22% - fapt care ne arata ca e-commerce-ul romanesc mai are mult loc de crestere”, adauga el.
Cifra de 4,3 miliarde euro reprezinta strict segmentul e-tail, adica produsele fizice (tangibile) care au fost cumparate prin internet. Nu sunt incluse serviciile, biletele de avion, vacantele si calatoriile, rezervarile hoteliere, biletele la spectacole sau la diferite evenimente, plata facturilor la utilitati, continutul download-abil etc.
Potrivit estimarilor principalilor jucatori, comertul online va continua sa creasca si in 2020, cel mai probabil urmand sa depaseasca pragul de 5 miliarde de euro la finalul acestui an.
“Sectorul de comert electronic din Romania confirma trendul pozitiv din ultimii ani, astfel ca si in 2019 a inregistrat o crestere de doua cifre. Pentru prima data a fost depasit pragul de 4 miliarde de EUR, ceea ce inseamna o evolutie de 20-22% fata de 2018. Exista posibilitatea ca in 2020 sa depasim pragul de 5 miliarde de EUR”, spune Florinel Chis, Director Executiv ARMO.
GPeC este, de 15 ani, reprezentantul e-commerce-ului din Romania, adunand in jurul sau cea mai mare comunitate de magazine online si organizand principalele evenimente de comert online. Printre altele, GPeC centralizeaza datele si publica in fiecare an raportul comertului electronic romanesc. Iata care sunt principalele cifre, statistici si estimari pentru anul recent incheiat (sursele sunt mentionate in text, precum si la finalul raportului).
Valoarea cosului mediu a crescut semnificativ in 2019
Potrivit statisticilor 2Performant, valoarea medie a tranzactiilor online a crescut semnificativ in 2019 comparativ cu 2018 atat in cazul achizitiilor facute de pe Desktop, cat si in cazul celor efectuate de pe telefonul mobil.
In medie*, in 2019 romanii au cheltuit 273 lei pentru cumparaturile facute de pe Desktop, comparativ cu 204 lei in 2018. Aceeasi crestere considerabila a valorii cosului mediu o intalnim si in cazul cumparaturilor facute de pe Mobil - de la 170 lei in 2018, la 208 lei in 2019 (*valorile medii de mai sus nu contin TVA).
Cat au cheltuit romanii pe diferite categorii de produse?
O caracteristica importanta a anului 2019 a fost cresterea valorii medii a cumparaturilor online pe majoritatea verticalelor de piata. Chiar si in cazul in care valoarea medie s-a diminuat, scaderea a fost nesemnificativa, iar numarul de comenzi a fost mai mare - ceea ce a condus la o crestere generala a intregii piete de e-commerce cu 20-22% fata de 2018. (*Nota: valorile medii de mai jos nu contin TVA)
Potrivit 2Performant, cea mai mare crestere a cosului mediu s-a inregistrat pe categoria Electro-IT&C, de la 738,27 lei in 2018 la 875 lei in 2019.
Cresteri ale cosului mediu s-au inregistrat si pe categoriile:
- Fashion - de la 175,34 lei in 2018 la 185,58 lei in 2019
- Articole pentru copii - de la 242,12 lei in 2018 la 256,28 lei in 2019
- Pet Shop - de la 165,10 lei in 2018 la 186,91 lei in 2019
- Carti, Muzica si Film - de la 104,09 lei in 2018 la 118,58 lei in 2019
Categoriile unde s-au inregistrat scaderi (de cele mai multe ori, nesemnificative) ale valorii medii a tranzactiei au fost:
- Home & Garden - de la 528,07 lei in 2018 la 525,67 lei in 2019
- Beauty - de la 174,73 lei in 2018 la 172,29 lei in 2019
- Auto & Moto - de la 348,3 lei in 2018 la 342,55 lei in 2019 (sursa: GPeC)
- Adult - de la 155,7 lei in 2018 la 136,66 lei in 2019
72% din traficul magazinelor online este generat de telefoanele mobile
71,9% din traficul magazinelor online din reteaua 2Performant a fost generat de dispozitive mobile, in timp ce 29,1% de Desktop. Comparativ cu 2018, tot mai multi utilizatori de internet folosesc telefonul mobil atunci cand navigheaza pe site-urile magazinelor online, procentul crescand de la 65,9% in 2018, la 71,9% anul trecut. In cazul marilor magazine online consultate de GPeC, traficul generat de telefoanele mobile ajunge si chiar depaseste uneori pragul de 80%.
63,6% din cumparaturile online se fac de pe telefonul mobil
2018 a fost primul an in care numarul cumparaturilor online facute de pe telefonul mobil a depasit Desktop-ul astfel: 54,8% au fost achizitii de pe telefonul mobil, respectiv 45,2% cumparaturi de pe Desktop.
In 2019 tendinta s-a accentuat, tot mai multi romani preferand sa cumpere online de pe telefon in detrimentul Desktop-ului, respectiv: 63,6% cumpara de pe Mobil comparativ cu 36,4% care au ramas fideli Desktop-ului. Si din punct de vedere al valorii totale a vanzarilor online, Mobilul este pe primul loc cu 57,1% comparativ cu 42,9% Desktop.
“Concluzia principala in urma acestor statistici este ca vizitarea website-urilor, precum si cumparaturile online se fac majoritar de pe telefonul mobil, drept urmare magazinele online trebuie sa isi optimizeze website-urile cu prioritate pentru device-urile mobile, lucru pe care multe inca il neglijeaza si risca sa piarda clienti”, spune Andrei Radu (GPeC).
„In cadrul Competitiei GPeC evaluam magazinele online prin peste 200 de criterii care vizeaza prioritar User Experience si am observat ca multe magazine online pornesc cu optimizarile de la Desktop spre Mobile si nu invers, cum ar fi normal. Inclusiv in campaniile de marketing si in realizarea ad-urilor neglijeaza afisarea acestora pe mobil - iar strategia ar trebui sa fie Mobile First, Desktop Second„, explica Andrei Radu.
Potrivit ANCOM, la jumatatea anului 2019 existau 19,6 milioane de conexiuni internet mobil si 5,1 milioane conexiuni internet fix.
Articolele pentru copii, produsele cosmetice si articolele vestimentare se cumpara de pe mobil
Romanii cumpara anumite tipuri de produse cu preponderenta de pe telefonul mobil - mai ales atunci cand este vorba de cumparaturi de impuls, care nu necesita neaparat o documentare minutioasa asupra produsului sau un timp indelungat in luarea deciziei de achizitie.
De exemplu, 77% din tranzactiile magazinelor care comercializeaza articole pentru copii sunt realizate de pe telefonul mobil si doar 23% de pe Desktop. De asemenea, produsele cosmetice sunt cumparate in proportie de 71% de pe telefon, precum si produsele din categoria Fashion - 72% Mobil vs. 28% Desktop.
Chiar si produsele destinate publicului adult sunt cumparate mai degraba de pe Mobil (66%) in detrimentul Desktop-ului (34%), precum si produsele din categoria Pet Shop, unde 58% dintre tranzactii se fac de pe Mobil.
Si procentul cumparaturilor online facute de pe mobil din cadrul categoriei Auto & Moto a crescut de la 51% in 2018 la 56% in 2019.
In schimb, acolo unde este necesara o documentare detaliata asupra specificatiilor produselor sau pretul acestora este mai mare ori sunt comparate mai multe produse similare, ponderea tranzactiilor Mobile vs. Desktop este echilibrata:
Electro-IT&C: 48% Mobile vs. 52% Desktop
Home & Garden: 49% Mobile vs. 51% Desktop
Seara cumparam de pe Mobil, iar ziua de pe Desktop
Atat traficul, cat si numarul de tranzactii efectuate de pe telefonul mobil sunt mai ridicate seara, incepand cu ora 18:00 pana la miezul noptii.
In schimb, in cursul zilei (cu preponderenta in intervalul orar 10:00 - 15:00), romanii prefera Desktop-ul pentru a face cumparaturi online.
Decizia de cumparare se ia in aproape jumatate dintre cazuri (46,5%) in prima ora de cand cumparatorul ajunge in magazinul online, iar acest procent este in crestere de la un an la altul: 42,6% in 2017 si 45,2% in 2018.
Potrivit studiului GPeC & iSense Solutions, 87% din cumparatorii online compara preturile pe 5 website-uri diferite inainte de a face achizitia.
56% din utilizatorii de internet din mediul urban au facut cumparaturi online cel putin lunar
In mai 2019, GPeC impreuna cu compania de cercetare de piata iSense Solutions au derulat un studiu in randul utilizatorilor de internet pe un esantion reprezentativ la nivel urban in functie de varsta, sex, marimea localitatii si regiune. Studiul a avut loc pentru al treilea an consecutiv.
Daca la nivel national, doar 23% din populatia Romaniei a facut cumparaturi online in 2019 (sursa: Eurostat), potrivit studiului iSense cu reprezentativitate la nivel urban si exclusiv in randul utilizatorilor de internet, 56% din internauti au cumparat online cel putin lunar, in crestere de la 53% in 2018.
Cumparatorii online viziteaza, in medie, 9 magazine pe an, cu o frecventa de 3-4 ori pe saptamana, in timp ce non-cumparatorii viziteaza 5 magazine online in decursul a 12 luni, cu o frecventa mai mica (1 data pe saptamana). Cu alte cuvinte, magazinele online sunt vizitate destul de des chiar si de cei care nu au facut inca pasul spre cumparare. Datele au ramas neschimbate in ultimii 3 ani.
Factorii esentiali in luarea deciziei de cumparare: preturile mici, livrarea rapida si notorietatea magazinului online
Ca si in ultimii 3 ani, cumparatorii aleg sa cumpere de la magazinele online cu notorietate pe piata, care au preturi cat mai mici si livrare cat mai rapida, acestia fiind principalii factori in luarea deciziei de cumparare - neschimbati incepand cu 2017.
In schimb, in 2019 s-au evidentiat alti doi factori care castiga teren in luarea deciziei de cumparare:
Recomandarile prietenilor (Word Of Mouth)
Usurinta procesului de cumparare (User Experience)
Peste 20.000 de comercianti online in Romania
Potrivit datelor furnizate de eMAG pentru GPeC, la finalul lunii decembrie 2019, in platforma eMAG Marketplace erau inregistrati 20.119 comercianti online activi, in crestere semnificativa de la 14.749 in decembrie 2018.
Trebuie mentionat, insa, ca nu toti comerciantii care aleg sa vanda online prin platformele de tip Marketplace sau de Anunturi detin si un magazin online propriu, de aceea este dificil de estimat numarul magazinelor online de sine statatoare din Romania.
Diferite cercetari aratau ca la finalul anului 2018 existau deja aprox. 35.000 de website-uri pe domenii .RO care au functie de „adauga in cos” si pagina de „checkout”, asadar pot fi considerate magazine online - dar traficul mic inregistrat de acestea le fac nesemnificative in peisajul e-commerce autohton.
Ce au cumparat romanii de pe eMAG Marketplace in 2019
Conform informatiilor furnizate de oficialii eMAG Marketplace, cele mai importante categorii de produse din punct de vedere al numarului de tranzactii generate pe parcursul anului 2019 au fost, in ordine descrescatoare:
- Electrocasnice
- Tablete, Telefoane si Accesorii
- Home & Deco
- Bricolaj (Do It Yourself)
- Auto
- Articole pentru copii / Pet Shop / Articole pentru curatenie
- Electronice
- PC, Periferice & Software
- Jucarii
- Ingrijire personala & Cosmetice (Beauty)
Top 10 categorii din punct de vedere al valorii comenzilor generate pe eMAG Marketplace, in ordine descrescatoare:
- Electrocasnice
- Home & Deco
- Bricolaj (Do It Yourself)
- Tablete, Telefoane si Accesorii
- Auto
- PC, Periferice & Software
- Electronice
- Articole pentru copii / Pet Shop / Articole pentru curatenie
- Jucarii
- Sport & Activitati in aer liber
Din tendintele analizate de reprezentantii eMAG Marketplace, verticalele cu potential semnificativ de crestere in 2020 sunt:
- Home & Deco
- Bricolaj (Do It Yourself)
- Fashion
- Auto
- Jucarii
80% plata ramburs - metoda preferata de plata a romanilor in comertul online
Potrivit procesatorului de plati PayU, aprox. 20% din comenzile online sunt platite online prin card, restul de 80% fiind achitate cash la livrarea produselor.
Procentul este estimativ tinand cont ca exista si alte modalitati de plata (ex.: micro-plati prin SMS, online banking etc.), dar care raman, in continuare, nesemnificative din punct de vedere procentual.
Trebuie luat in considerare si faptul ca cifrele furnizate de orice procesator de plati fac referire la toate tranzactiile online (servicii, plati de facturi, bilete la spectacole etc.) si nu doar la e-tail (produse fizice).
Conform cifrelor furnizate de PayU din punct de vedere al platilor online prin card pentru cumparaturile online, valoarea medie a tranzactiei a scazut cu 9 puncte procentuale comparativ cu 2018, fiind de 39 euro.
P otrivit PayU, topul categoriilor pentru care romanii au facut plati online prin card in 2019 (atat e-tail, cat si servicii) a fost:
- IT&C
- Travel
- Plati de facturi la utilitati
- Fashion
- Home & Deco
- Asigurari
Cum influenteaza Black Friday cautarile pe diferite categorii in luna noiembrie
Potrivit Upswing Visibility Report - tool de analiza a vizibilitatii in Google, volumul de cautari pe diferite categorii de produse creste considerabil odata cu campania de Black Friday sustinuta de magazinele online in luna noiembrie a fiecarui an. Astfel, iata care sunt cresterile volumului de cautari in luna noiembrie pe diferite verticale, comparativ cu media volumului de cautari pe fiecare luna din an:
- IT&C - crestere cu 33%
- Home & Deco - crestere cu 24%, identic cu categoria Electronice
- Articole pentru copii - crestere cu 22%
- Fashion - crestere cu 17%
- Sport & Activitati in aer liber - crestere cu 8%
- Cosmetice / Beauty - crestere cu 6%
Conform ARMO, in campania de Black Friday din noiembrie 2019, romanii au facut cumparaturi online in valoare de 253 milioane euro, desi au fost vehiculate in spatiul public si cifre care au depasit pragul de 300 de milioane euro.