Comisia Europeana a propus ieri, 15 decembrie, o reforma ambitioasa a spatiului digital si un set cuprinzator de norme noi pentru toate tipurile de servicii digitale, printre care platformele de comunicare sociala, pietele online si alte platforme online care opereaza in Uniunea Europeana: Actul legislativ privind serviciile digitale si Actul legislativ privind pietele digitale.
Valorile europene se afla in centrul ambelor propuneri. Noile norme vor proteja mai bine consumatorii si drepturile lor fundamentale online si vor duce la piete digitale mai echitabile si mai deschise pentru toti. Un cadru de reglementare modern la nivelul pietei unice va stimula inovarea, cresterea economica si competitivitatea si va oferi utilizatorilor servicii online noi, mai bune si fiabile. Acesta va sprijini, de asemenea, extinderea platformelor mai mici, a intreprinderilor mici si mijlocii si a intreprinderilor nou-infiintate, oferindu-le un acces facil la clientii de pe intreaga piata unica si reducand, in acelasi timp, costurile de asigurare a conformitatii. In plus, noile norme vor interzice conditiile inechitabile impuse de platformele online care au devenit sau se preconizeaza ca vor deveni controlorii fluxului de informatie ai pietei unice. Cele doua propuneri sunt elementele centrale in ceea ce priveste ambitia Comisiei de a face din urmatorii ani deceniul digital al Europei.
"Cele doua propuneri servesc unui singur scop: sa ne asiguram ca, in calitate de utilizatori, avem acces la o gama larga de produse si servicii online sigure si ca intreprinderile care isi desfasoara activitatea in Europa pot concura online in mod liber si echitabil, la fel ca si offline. Aceasta este o lume unica. Ar trebui sa putem face cumparaturi in conditii de siguranta si sa avem incredere in stirile pe care le citim, deoarece ceea ce este ilegal offline este ilegal si online", a declarat Margrethe Vestager, vicepresedinta executiva pentru O Europa pregatita pentru era digitala.
La randul sau, Comisarul pentru piata interna, Thierry Breton, a precizat: "Numeroase platforme online au ajuns sa joace un rol central in viata cetatenilor si a intreprinderilor noastre si chiar in societate si in ceea ce priveste democratia in general. Prin propunerile de astazi, organizam spatiul nostru digital pentru urmatoarele decenii. Prin norme armonizate, obligatii ex ante, o mai buna supraveghere, o aplicare rapida a legii si sanctiuni disuasive, ne vom asigura ca orice persoana care ofera si utilizeaza servicii digitale in Europa beneficiaza de securitate, incredere, inovare si oportunitati de afaceri".
Actul legislativ privind serviciile digitale
Peisajul serviciilor digitale este in prezent cu mult mai diferit fata de cel de acum 20 de ani, cand a fost adoptata Directiva privind comertul electronic. Intermediarii online au devenit actori cruciali in transformarea digitala. Platformele online, in special, au generat beneficii importante pentru consumatori si pentru inovare, au facilitat comertul transfrontalier in interiorul si in afara Uniunii si au deschis noi oportunitati pentru o gama larga de intreprinderi si comercianti europeni. In acelasi timp, acestea pot fi utilizate ca mijloc de diseminare de continut ilegal sau de vanzare online de bunuri sau de servicii ilegale. Unii actori foarte mari au aparut ca spatii cvasi-publice pentru schimbul de informatii si comertul online. Acestea au dobandit un caracter sistemic si prezinta riscuri deosebite pentru drepturile utilizatorilor, fluxurile de informatie si participarea publicului.
In temeiul Actului legislativ privind serviciile digitale, se vor institui obligatii juridice la nivelul UE pentru toate serviciile digitale care conecteaza consumatorii la bunuri, servicii sau continut, inclusiv noi proceduri pentru eliminarea mai rapida a continutului ilegal, precum si o protectie cuprinzatoare a drepturilor fundamentale ale utilizatorilor online. Noul cadru va reechilibra drepturile si responsabilitatile utilizatorilor, ale platformelor intermediare si ale autoritatilor publice si are la baza valorile europene - printre care respectarea drepturilor omului, a libertatii, a democratiei, a egalitatii si a statului de drept. Propunerea completeaza Planul de actiune pentru democratia europeana, care vizeaza sporirea rezilientei democratiilor.
Concret, Actul legislativ privind serviciile digitale va introduce o serie de obligatii noi, armonizate la nivelul UE pentru serviciile digitale, calibrate cu atentie in functie de dimensiunea si impactul acestor servicii, cum ar fi:
- norme privind eliminarea bunurilor, serviciilor sau a continuturilor ilegale online;
- garantii pentru utilizatorii al caror continut a fost eliminat in mod eronat de catre platforme;
- noi obligatii pentru platformele foarte mari de a lua masuri bazate pe riscuri pentru a preveni utilizarea abuziva a sistemelor lor;
- masuri ample de asigurare a transparentei, inclusiv in ceea ce priveste publicitatea online si algoritmii utilizati pentru a recomanda continuturi utilizatorilor;
- noi competente de examinare a modului de functionare a platformelor, inclusiv prin facilitarea accesului cercetatorilor la datele platformelor-cheie;
- noi norme privind trasabilitatea utilizatorilor profesionali pe pietele online, pentru a contribui la identificarea vanzatorilor de bunuri sau de servicii ilegale;
- un proces inovator de cooperare intre autoritatile publice pentru a asigura o aplicare eficace a legislatiei in intreaga piata unica.
Platformele care ajung la peste 10 % din populatia UE (45 de milioane de utilizatori) sunt considerate a avea un caracter sistemic si pentru ele se instituie nu doar obligatii specifice de a-si controla propriile riscuri, dar si o noua structura de supraveghere. Acest nou cadru de responsabilitate va consta dintr-un consiliu de coordonatori nationali pentru servicii digitale, Comisia avand competente speciale in ceea ce priveste supravegherea platformelor foarte mari, inclusiv posibilitatea de a le sanctiona in mod direct.
Actul legislativ privind pietele digitale abordeaza consecintele negative ale anumitor comportamente ale platformelor care actioneaza ca niste „controlori digitali ai fluxului de informatie” pe piata unica. Acestea sunt platforme care au un impact semnificativ asupra pietei interne, care servesc drept punct de acces important utilizatorilor profesionali pentru a ajunge la clientii lor si care se bucura sau se vor bucura, in mod previzibil, de o pozitie solida si durabila. Acest lucru le poate da puterea de a actiona ca entitati private de reglementare si de a constitui blocaje intre intreprinderi si consumatori. Uneori, astfel de societati detin controlul asupra unor ecosisteme intregi de platforme. Atunci cand un controlor al fluxului de informatie se angajeaza in practici comerciale neloiale, acesta poate impiedica sau incetini accesul la consumator al serviciilor valoroase si inovatoare ale utilizatorilor sai profesionali si ale concurentilor. Printre exemplele de astfel de practici se numara utilizarea neloiala a datelor de la intreprinderile care opereaza pe aceste platforme sau situatiile in care utilizatorii sunt blocati intr-un anumit serviciu si au optiuni limitate de trecere la un altul.
Actul legislativ privind pietele digitale se bazeaza pe Regulamentul privind relatiile dintre platforme si intreprinderi, pe Observatorul privind economia platformelor online si pe vasta experienta a Comisiei in ceea ce priveste asigurarea respectarii legislatiei in materie de concurenta de catre pietele online. In special, acesta stabileste norme armonizate care definesc si interzic aceste practici neloiale ale controlorilor fluxului de informatie si ofera un mecanism de asigurare a respectarii normelor bazat pe investigatii de piata. Acelasi mecanism va garanta ca obligatiile prevazute in regulament sunt actualizate in permanenta in contextul unei evolutii constante a realitatii digitale.
Concret, Actul legislativ privind pietele digitale:
- se aplica numai furnizorilor principali de servicii de platforma centrala care sunt cei mai predispusi la practici neloiale, cum ar fi motoarele de cautare, retelele sociale sau serviciile de intermediere online, si care indeplinesc criteriile legislative obiective pentru a fi desemnati drept „controlori ai fluxului de informatie”;
- stabileste praguri cantitative ca baza pentru identificarea presupusilor controlori ai fluxului de informatie. Comisia va avea, de asemenea, competenta de a desemna societati drept controlori ai fluxului de informatie in urma unei investigatii de piata;
- interzice o serie de practici care sunt in mod clar inechitabile, cum ar fi blocarea utilizatorilor de a dezinstala orice program informatic sau aplicatie preinstalata;
- va impune controlorilor fluxului de informatie sa instituie in mod proactiv anumite masuri, cum ar fi masuri specifice care permit programelor informatice ale partilor terte sa functioneze in mod corespunzator si sa interactioneze cu serviciile lor;
- va impune sanctiuni pentru neconformitate, care ar putea include amenzi de pana la 10 % din cifra de afaceri la nivel mondial a controlorului fluxului de informatie, pentru a asigura eficacitatea noilor norme. In cazul contravenientilor recurenti, aceste sanctiuni pot implica, de asemenea, obligatia de a lua masuri structurale, care ar putea fi extinse la cedarea anumitor activitati, in cazul in care nu este disponibila nicio alta masura alternativa la fel de eficace care sa asigure conformitatea;
- ii va permite Comisiei sa efectueze investigatii de piata specifice pentru a evalua daca este necesar ca la aceste norme sa se adauge noi practici si servicii de control al fluxului de informatie, pentru a se asigura ca noile norme de control al fluxului de informatie tin pasul cu ritmul rapid al evolutiei pietelor digitale.
Etapele urmatoare
Parlamentul European si statele membre vor discuta propunerile Comisiei in cadrul procedurii legislative ordinare. In cazul in care va fi adoptat, textul final va fi direct aplicabil in intreaga Uniune Europeana.
Context
Actul legislativ privind serviciile digitale si Actul legislativ privind pietele digitale reprezinta raspunsul european la procesul de reflectie profunda in care Comisia, statele membre ale UE si multe alte jurisdictii s-au angajat in ultimii ani pentru a intelege efectele pe care digitalizarea - in special platformele online - le are asupra drepturilor fundamentale, asupra concurentei si, in general, asupra societatilor si economiilor noastre.
Comisia a consultat o gama larga de parti interesate in timpul pregatirii acestui pachet legislativ. In vara anului 2020, Comisia a consultat partile interesate pentru a sprijini in continuare activitatea de analizare si colectare de date pentru delimitarea aspectelor specifice care ar putea necesita o interventie la nivelul UE in contextul Actului legislativ privind serviciile digitale si al noului instrument in domeniul concurentei, care au servit drept baza pentru propunerea referitoare la Actul legislativ privind pietele digitale. In urma consultarilor publice deschise in vederea pregatirii pachetului de astazi, care s-au desfasurat in perioada iunie 2020 - septembrie 2020, s-au primit peste 3 000 de raspunsuri de la intregul spectru al economiei digitale si din intreaga lume.