Asociatia furnizorilor germani de echipamente VDMA a publicat recent un studiu din care rezulta ca, pe fondul cresterii accelerate a volumului deseurilor pe plan mondial, in conditiile in care resursele naturale sunt tot mai rare, iar echilibrul climatic se afla in pericol, devine tot mai important conceputul de management al economiei circulare atat din punctul de vedere al societatii, cat si al companiilor. Inspirat din fluxurile naturale de materiale, principiile acestuia se reflecta asupra produselor, asigurand optimizarea proceselor de reciclare, dincolo de aspectele clasice ale acestora, referitoare la reducere, reparare, reutilizare si reconditionare. Noua abordare are in centrul sau digitalizarea, privita ca instrumentul ideal ce poate sustine si accelera implementarea conceptului respectiv. Toate datele disponibile demonstreaza eficienta deosebita a economiei circulare, care are o multitudine de efecte benefice in afara celor energetice, un exemplu concret fiind constitut de responsabilitatea sociala sau protectia mediului. Din pacate, nivelul actual de exploatare este inca limitat, datele oficiale indicand faptul ca doar 14% din materiile prime folosite la momentul actual in industrie provin din produse reciclate, in conditiile in care resursele pe palierul respectiv sunt net superioare. Afirmatia anterioara se aplica in special maselor plastice si materialelor compozite, in cazul acestora tehnologiile revolutionare, cum ar fi cele de regenerare automata, de sortare si indepartare a elementelor nedorite etc. putand asigura avantaje competitive nete companiilor care le adopta. In orice caz, piedicile majore in calea dezvoltarii sunt constituite, in continuare, de lipsa unor metode clare de scalare a proceselor, de insuficienta dezvoltare a standardelor de calitate, precum si de costurile excesive (inca) ale proceselor. Desigur, expertii se lupta pentru eliminarea acestor deficiente, fiind depuse eforturi, de exemplu, pentru crearea unei piete electronice si a unei platforme logistice pentru colectarea si gestionarea datelor legate de compozitia materiilor prime secundare (provenite din procesele de reciclare). Din acest motiv, digitalizarea ar putea deveni un factor stimulator si, in acelasi timp, catalizator pentru companiile care opteaza sa se integreze in respectivul sistem, ce ar putea fi generic identificat sub titulatura „Servicii ecologice 4.0”. Fiind considerat o parte componenta a sistemului economiei circulare 4.0, acest sistem ar putea evolua diferit in urmatoarea perioada, expertii identificand patru scenarii posibile: accentuarea laturii lucrative, ceea ce ar presupune o cooperare industriala de-a lungul intregului lant valoric; implementarea prin decizie guvernamentala; impunerea principiilor sale de catre utilizatorul final, prin presiunea pe care acesta ar putea-o exercita asupra producatorilor; abandonarea completa, pe fondul lipsei de cerere si a incapacitatii de identificare a unor stimulente care sa sustina intregul proces. Cert este ca in prezent, la nivelul economiei mondiale se resimte clar „vantul schimbarii”, iar acesta isi va arata efectele - pozitive sau negative - in perioada imediat urmatoare.
Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.