RO EN
Košík je prázdný

MT: Modificare legislatie pentru receptia lucrarilor mari de infrastructura

Avand in vedere ca proiectele de infrastructura transeuropeana de transport sunt investitii publice de importanta strategica pentru Romania, care asigura conectivitatea cu coridoarele de transport europene si cresterea mobilitatii populatiei si a marfurilor, influentand in mod direct relatiile economice si dezvoltarea mediului de afaceri la nivel national, intrucat, Romania are, potrivit acordului de parteneriat incheiat cu Uniunea Europeana si Cartii albe a transporturilor, obligatia de a finanta, inclusiv prin utilizarea fondurilor structurale nerambursabile, si de a finaliza cu prioritate proiectele de infrastructura transeuropeana de transport situate pe reteaua TEN-T Core si pe reteaua TEN-T Comprehensive.
Deoarece retelele de transport TEN-T Core si Comprehensive sunt interconexiuni transeuropene care contribuie la imbunatatirea liberei circulatii a persoanelor, bunurilor, capitalurilor si serviciilor si la promovarea coeziunii economice, sociale si teritoriale si contribuie la realizarea unei economii de piata sociale mai competitive. Tinand cont de faptul ca reglementarile actuale in domeniul constructiilor, cu referire atat la calitatea acestora cat si la autorizarea lucrarilor de constructii nu acopera toate situatiile intalnite in implementarea proiectelor de infrastructura de transport de interes national.
Avand in vedere faptul ca, lucrarile aferente proiectelor de investitii in infrastructura de transport de interes national, sunt realizate in baza contractelor incheiate in conformitate cu dispozitiile Hotararii Guvernului nr. 1/10.01.2018 pentru aprobarea conditiilor generale si specifice pentru anumite categorii de contracte de achizitie aferente obiectivelor de investitii finantate din fonduri publice sau ale Hotararii Guvernului nr. 1405/28.12.2010 privind aprobarea utilizarii unor conditii contractuale ale Federatiei Internationale a Inginerilor Consultanti in Domeniul Constructiilor (FIDIC) pentru obiective de investitii din domeniul infrastructurii de transport de interes national, finantate din fonduri publice, acte normative care prevad si alte situatii in care se poate realiza receptia lucrarilor, ceea ce necesita o armonizare a cadrului legislativ in acest sens. Luand in considerare faptul ca potrivit prevederilor in vigoare, lucrarile de constructii autorizate se considera finalizate daca s-au realizat toate elementele prevazute in autorizatie si daca s-a efectuat receptia la terminarea lucrarilor.
In prezent, se constata ca ne confruntam in practica implementarii proiectelor de modernizare/reabilitare a infrastructurii de transport rutier/feroviar de interes national cu imposibilitatea receptionarii in vederea darii in folosinta a loturilor/sectoarelor/partilor/obiectelor finalizate. Subliniem in acest context situatiile in care la executarea lucrarilor respective se are in vedere mentinerea legaturilor rutiere/feroviare care asigura conexiunile majore in teritoriu si care impun executarea lucrarilor sub trafic, pe cate un sens/linie CF si redeschiderea traficului dupa finalizarea lucrarilor la una dintre cai.
Tinand seama de faptul ca natura complexa a proiectelor de investitii in infrastructura de transport de interes national, desfasurate de catre societatile comerciale/regiile aflate sub autoritatea/subordinea/coordonarea Ministerului Transporturilor, precum si importanta strategica a acestora, determina faptul ca pentru aceste obiective de investitii sa existe reglementari specifice privind receptia lucrarilor. In cazul in care promovarea modificarilor/completarilor actelor normative sub forma initiativei legislative propuse nu vor fi adoptate si nu vor intra in vigoare in cel mai scurt termen aceasta situatie ar determina intarzierea in mod considerabil a programelor de lucrari de realizare a proiectelor de infrastructura transeuropeana de transport, respectiv implementarea proiectelor privind sectoarele situate pe teritoriul Romaniei din coridoarele europene de transport.
Prin Programul Operational Infrastructura Mare au fost alocate sume importante pentru implementarea proiectelor de infrastructura de transport, astfel incat, adoptarea proiectului de modificare si completare a actelor normative propuse ar determina pierderi estimate la aproximativ 6,8 miliarde euro, context in care se impune reglementarea in regim de urgenta a unor masuri pentru diminuarea acestei categorii de risc.
Avand in vedere ca proiectele de infrastructura transeuropeana de transport vizeaza interesul public si strategic si sunt o prioritate a programului de guvernare si masurile pentru accelerarea implementarii acestora constituie situatie de urgenta si extraordinara, prin prezentul proiect de act normativ se urmareste crearea cadrului legal astfel incat sa se poata receptiona ca fiind terminate loturi, sectiuni, sectoare sau obiecte de lucrari incluse in autorizatia de construire, prevazute intr-un contract sau in contracte de executie diferite, in situatia in care acestea pot fi utilizate separat, conform destinatiei lor. In acest sens, consideram oportun completarea art. 37 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 933 din data de 13 octombrie 2004, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru statuarea, la nivel de norma legala a situatiei expuse mai sus.
Avand in vedere specificul lucrarilor executate de catre companiile aflate sub autoritatea Ministerului Transporturilor, precum si a necesitatii abrobarii la nivelul acestei autoritati centrale a reglementarilor privind modalitatea de receptie a lucrarilor, particularizat in functie de specificul acestora, raportat la complexitatea lucrarilor de infrastructura de transport de interes national, precum si importanta strategica a acestora, consideram ca se impune completarea art. 41 din Legea nr. 10/1995 privind calitatea in constructii, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 765 din data de 30 septembrie 2016, cu un nou alineat prin care sa se statueze faptul ca pentru lucrarile de infrastructura rutiera si feroviara de interes national, Regulamentul privind receptia constructiilor se elaboreaza de Ministerul Transporturilor si se aproba prin hotarare a Guvernului.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter