SNTGN Transgaz SA si ITOCHU Corporation au semnat un memorandum de intelegere (MoU) care pune bazele unei colaborari comune in vederea realizarii de proiecte in sectorul de infrastructura gaziera din Europa. Memorandumul, valabil timp de doi ani de zile, la care va urma sa adere si ROMGAZ, a fost semnat avand in vedere intentia TRANSGAZ de a-si extinde activitatea in sectorul infrastructurii energetice europene, precum si faptul ca ITOCHU are experienta si capacitatea de a evalua si dezvolta proiecte de infrastructura performante privind protectia mediului in sectorul gazier din Europa.
La semnarea Memorandumului, compania ITOCHU a fost reprezentata de domnul Tetsuji (TED) YOSHIZAWA - General Manager; dl Tatsuya Daike - Manager Plant Project Department dl Hyonjin Cho - Plant Project Department si dl Calin Sireteanu - ITOCHU Romania. Din partea Transgaz, alaturi de domnul director general Ion Sterian, la eveniment a participat si managementul executiv al companiei.
Cu acest prilej, domnul Ion Sterian, Director General al SNTGN TRANSGAZ SA a declarat: “Memorandumul dintre TRANSGAZ si Corporatia japoneza ITOCHU ne permite sa avem acces la mari proiecte europene de infrastructura din domeniul gazelor, la finantari si investitii din domeniul chimiei, petrochimiei si energiei, avand alaturi de noi un partener important, cu o reputatie foarte buna, cu multa experienta si cu capacitatea de a evalua si dezvolta aceste proiecte. Este, totodata, si o recunoastere a performantei pe care reuseste sa o obtina TRANSGAZ in dezvoltarea de mari proiecte, din moment ce corporatii internationale de renume decid sa se alieze cu noi”.
In ceea ce priveste potentialele oportunitati de cooperare ce pot fi dezvoltate in comun de catre companiile TRANSGAZ, ITOCHU si ROMGAZ (dupa aderarea la MoU), acestea vizeaza discutii despre proiecte internationale precum Terminalul GNL de la Alexandroupolis, Conducta Whitestream, Terminal GNL Krk dar si proiecte nationale in domeniul energiei, centralelor de co-generare, combinatelor chimice si petrochimice. In acelasi timp colaborarea dintre operatorul sistemului national de transport gaze naturale TRANSGAZ si compania japoneza ITOCHU va fi orientata catre activitatile de dezvoltare ale infrastructurii de transport gaze naturale la nivel national in scopul racordarii tuturor comunitatilor locale la reteaua de gaze naturale, creandu-se astfel premisele necesare cresterii calitatii vietii romanilor si dezvoltarii economice durabile.
Mai jos, sunt prezentate succint informatii cu privire la proiectele internationale:
- Terminalul GNL de la Alexandroupolis - Proiectul terminalului GNL Alexandroupolis cuprinde o unitate plutitoare offshore pentru receptia, stocarea si re-gazificarea GNL si un sistem de submarin si o conducta de transport pe gaz pe uscat, prin care gazul natural este transportat in Sistemul national de gaze naturale din Grecia si apoi catre consumatorii finali. Exista, de asemenea, capacitatea de conectare si transport a gazelor in alte sisteme de transport de gaz care sunt planificate in aceeasi regiune geografica, cum ar fi TAP (Trans Adriatic Pipeline). Proiectul Alexandroupolis va crea o a patra poarta de import de gaze naturale in Grecia, cu o capacitate de expediere de 700.000 de metri cubi de gaze naturale pe ora sau 6.1 miliarde metri cubi de gaze naturale pe an si o capacitate de stocare de pana la 170.000 metri cubi de GNL.
- Conducta Whitestream - Ce are ca obiectiv livrarea gazelor naturale din bazinul caspic si Asia Centrala via Azerbaijan si Georgia, apoi sa traverseze Marea Neagra catre Sud Estul Europei. Conducta de gaze naturale White Stream este o noua infrastructura de traversare a Marii Negre. Acesta va transporta gazul Turkmen prin intermediul celui de-al doilea fir al conductei transcaspice (TCP) direct catre Romania si alte state membre ale UE. Acest gaz ar putea ajunge pe coasta Marii Caspice in Azerbaidjan si va fi transmis pe coasta Georgiana a Marii Neagra prin intermediul conductei extinse din Caucazul de Sud (SCP) din Georgia, ulterior va intra in conducta White Stream si va fi primita in UE la terminalul din Constanta. De acolo, gazul poate fi transportat prin infrastructura existenta in Ucraina, Slovacia si Republica Ceha in tarile din Europa Centrala si de Nord.
- Terminal GNL Krk - Proiectul se refera la construirea Terminalului GNL pe insula Krk in Republica Croatia. Pozitia geografica selectata permite Europei accesul la gazele naturale prin CEGH Baumgarten. Cu toate acestea, pietele primare sunt cele din Europa Centrala si Europa de Sud - Est, deoarece acestea pot fi accesate fie de CEGH Baumgarten, fie de catre Sistemul de transport al gazelor naturale din Croatia. Insula Krk este situata in partea de nord a Marii Adriatice. Transportatorii de GNL vor ajunge la Golful Rijeka si vor pleca dintre peninsula Istria si insula Cres. Locatia pentru Terminalul GNL se afla in partea de nord a insulei Krk, in zona industriala. Initial, capacitatea terminalului GNL Krk va fi limitata de capacitatea sistemului de transport care ar trebui sa fie de 300.000 Nm3 / ora sau 2.6 miliarde de metri cubi de gaz natural pe an. Operatorul de transport din Croatia, Plinacro planifica investitii suplimentare pentru conducte si compresoare care ar creste maximul capacitatii sistemului de transport la 800.000 Nm3 /ora, dupa 2020.
- Monitorizarea, Mentenanta & Operarea conductelor de gaze (MMO) - ITOCHU va prezenta TRANSGAZ cele mai bune practici pentru monitorizarea, mentenanta & operarea conductelor de gaze.