In cadrul sedintei de Guvern din data de 10 ianuarie a fost aprobata Hotararea privind alocarea plafonului de garantii ce pot fi emise in cadrul Programului Prima Casa 2018, plafon ce insumeaza 2 miliarde de lei. In calitatea sa de mandatar al statului roman prin Ministerul Finantelor Publice, Fondul National de Garantare a Creditelor pentru intreprinderile Mici si Mijlocii va demara in termenul legal procedura de evaluare anuala a modului de utilizare a plafoanelor de garantare de catre finantatorii participanti in cadrul programului Prima Casa.
Etapa de pregatire a evaluarii anuale va incepe dupa expirarea termenului de 15 zile de la data publicarii Hotararii aprobate in sedinta de Guvern din data de 10.01.2018 in Monitorul Oficial, in care finantatorii participanti in Programul Prima Casa sunt invitati sa depuna la FNGCIMM solicitarile lor de alocare de limite din plafonul total alocat pentru anul 2018, precum si raportarile necesare pentru efectuarea evaluarii anuale. Distribuirea plafonului de 2 miliarde lei si punerea limitelor aprobate la dispozitia finantatorilor va avea loc in cursul lunii februarie si se va realiza de catre FNGCIMM, cu acordul Ministerului Finantelor Publice.
Programul Prima Casa 2018 beneficiaza de o serie de optimizari cu impact pozitiv in distribuirea plafonului alocat, reflectate de criteriile ce urmeaza a fi aplicate in procesul de evaluare a activitatii desfasurate de finantatori pe parcursul anului 2017. Pornind de la gradul de utilizare a plafoanelor de garantare alocate fiecarui finantator in anul 2017, in acest an, in premiera in raport cu anii precedenti, in cadrul procedurii de evaluare anuala pe care FNGCIMM o va realiza in vederea formularii propunerii de distribuire intre finantatorii participanti in Programul Prima casa a plafonului total alocat pentru anul 2018 vor fi aplicate criterii obiective de evaluare a activitatii finantatorilor din anul 2017.
Astfel, pe langa criteriul principal al raportului dintre rezultatele obtinute in activitatea de creditare ipotecara a bancilor partenere in program si in activitatea specifica Programului Prima Casa in anul 2017, vor fi avuti in vedere indicatorii care reflecta calitatea portofoliului de credite garantate in cadrul Programului Prima Casa si calitatea documentatiei transmise spre analiza catre FNGCIMM in vederea acordarii garantiilor sau a promisiunilor de garantare.
« Programul Prima Casa a dobandit notorietate de-a lungul celor 8 ani de existenta, iar modificarile lansate odata cu aprobarea plafonului aferent anului 2018 reflecta preocuparea permanenta fata de cresterea gradului de obiectivitate si a calitatii proceselor, ce au ca impact imediat optimizarea demersurilor pentru beneficiari. in cadrul FNGCIMM, am acordat o atentie speciala potentialului de automatizare si digitalizare, imbunatatind si transparentizand fluxurile operationale, pentru a veni in intampinarea nevoilor beneficiarilor. Programul Prima Casa devine astfel o oportunitate de finantare a unei locuinte pentru beneficiarii cu optiuni limitate in piata creditelor ipotecare, o alternativa flexibila la produsele de creditare ipotecara aflate in portofoliile bancilor finantatoare. » a declarat Alexandru Petrescu, director general al FNGCIMM.
Manifestand aceeasi consecventa pe linia conjugarii eforturilor institutionale in vederea debirocratizarii si flexibilizarii proceselor specifice Programului Prima Casa, incepand din acest an Fondul National de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii va prelua o serie de operatiuni ce intrau anterior in atributiile Ministerului Finantelor Publice - emiterea acordurilor pentru radierea ipotecilor si a interdictiilor de instrainare si grevare in cazul respingerii cererilor de plata, ceea ce va contribui la imbunatatirea intregului proces de finantare si garantare derulat de beneficiarii Programului.