Confederatia Patronala Concordia (CPC) cere cu toata responsabilitatea Guvernului Romaniei sa revizuiasca practica legiferarii prin Ordonante de Urgenta a caror urgenta nu este reala si justificata si al caror impact nu este discutat in mod aplicat si realist, partile direct interesate nefiind consultate in mod judicios.
Numai anul trecut Guvernul a emis 114 astfel de documente, ce au culminat cu controversata de-acum Ordonanta de Urgenta 114/2018. Aceasta a introdus, chiar in ultimele zile ale anului, de sarbatori, masuri ce urmau sa fie aplicate doar la cateva zile distanta, destabilizand sectoare extrem de importante, de care depinde securitatea economica a tarii: energia, telecomunicatiile, sectorul financiar-bancar etc. Nicio organizatie patronala sau de reprezentare a mediului de afaceri, nicio asociatie profesionala sau organizatie sindicala sau a societatii civile nu a fost consultata inainte ca aceasta ordonanta sa fie adoptata.
Cu aplicabilitate la inceputul anului 2019, aceasta OUG a modificat nu mai putin de 40 de acte normative din cele mai importante domenii economice si sociale, a produs o tensiune fara precedent in randul agentilor economici din tara, afectati direct sau indirect de aceasta. Urmare a cerintelor repetate din partea mediului de afaceri, precum si a marilor confederatii sindicale si a societatii civile, Guvernul a acceptat cu greu sa asculte, in cele din urma, argumentatia acestora, impreuna cu studiile de impact care i-au fost prezentate in mod obiectiv. Din pacate “rezolvarea” situatiei a urmat, la randul ei, aceeasi practica: Guvernul a pus mediul de afaceri sub presiunea timpului, obligandu-l practic sa accepte in extremis orice solutie de compromis care ar insemna un rau relativ mai mic fata de prevederile initiale in noua forma adoptata in 29 martie, fara ca acestea sa garanteze solutii cu adevarat viabile pentru economie si cetatenii tarii, pe termen mediu si lung.
Mai mult, desi mediul de afaceri a solicitat prorogarea actului normativ, Guvernul a respins aceasta solutie. Noul proiect pentru modificarea OUG 114/2018, devenita in data de 29 martie OUG nr. 19/2019, a fost literalmente impins prin procedura de avizare a Consiliului Economic si Social intr-o singura zi, doar pentru a fi bifata obligatia formala de consultare a partenerilor de dialog social, fara a fi insa respectat spiritul acestui dialog.
Membrii Concordia considera ca este de datoria lor, ca reprezentanti relevanti ai mediului de afaceri si ca mari angajatori din Romania, sa avertizeze din nou ca rezultatul unui asemenea exercitiu superficial nu va putea fi decat unul incert, de instabilitate economica, in detrimentul tuturor partilor, care se va rasfrange si asupra populatiei.
Asa cum Concordia si alte organizatii responsabile au afirmat si la momentul adoptarii fara consultari cu partenerii de dialog social si cu mediul de afaceri si fara analiza de impact, OUG 114 avea sa genereze efecte negative imediate in economie: cotatiile bursiere au scazut dramatic si s-au inregistrat pierderi de peste 8 miliarde de lei, leul s-a devalorizat, au aparut numeroase incertitudini pe piata energiei si a fondurilor de pensii, iar unele preturi de consum au crescut.
S-a dovedit ca multe dintre aspectele reglementate prin OUG nu erau urgente, din moment ce, dupa trei luni de la emitere, aceasta a fost modificata, in anumite aspecte substantial. In tot acest timp au iesit la suprafata lacunele grave ale unui proiect de lege elaborat fara o intelegere deplina a fenomenelor economice si fara ca acesta sa contina o perspectiva obiectiva a mediului de afaceri sau analize de impact reale.
Aceasta practica a ordonantelor de urgenta ale Guvernului a continuat si in primul trimestru al anului 2019, alte asemenea acte normative fiind adoptate si transmise catre Consiliul Economic si Social pentru avizare de cele mai multe ori ca parte a unui proces de consultare de o zi sau doua, deci fara posibilitatea reala ca partenerii sociali sa le poata determina implicatiile.
Modalitatea pur formala si grabita prin care Executivul consulta partenerii sociali continua sa accentueze starea de instabilitate economica si de impredictibilitate pe care o resimt agentii economici si investitorii existenti sau potentiali, precum si salariatii si populatia in general. Totodata, aceasta forma de legiferare se situeaza deasupra pozitiei Parlamentului Romaniei, acesta devenind doar un organism de aprobare al ordonantelor de urgenta ale Guvernului, care produc efecte inainte de a putea fi discutate de catre forul legislativ.
Din pacate OUG 114/2018 si OUG pentru modificarea acesteia nu sunt cazuri individuale, ci reflecta practica de legiferare a Guvernului din ultimii ani. Invitam din nou Guvernul Romaniei sa limiteze drastic utilizarea ordonantelor de urgenta la situatiile a caror urgenta este cu adevarat justificata si sa asigure respectarea integrala a spiritului si literei legii, precum si practicile europene in ceea ce priveste analizele de impact si consultarea partenerilor de dialog social inaintea emiterii de norme cu putere de lege. In acest fel s-ar imbunatati calitatea guvernantei cu rezultate vizibile in economie, precum si increderea intre parteneri.