RO EN
Košík je prázdný

CNIPMMR solicita asigurarea predictibilitatii si stabilitatii cadrului legal in 2018

Bilantul cadrului legal adoptat in 2017 din perspectiva IMM-urilor. CNIPMMR solicita asigurarea predictibilitatii si stabilitatii cadrului legal in 2018.
I. Bilantul anului 2017
In 2017, cadrul legislativ a fost major modificat, fiind adoptate 1.388 de acte normative (cu exceptia ordinelor ministerelor), din care:
- 278 de Legi;
- 117 de Ordonante de urgenta;
- 30 de ordonante simple si
- 963 de Hotarari de Guvern.
Si numarul ordinelor emise de ministere a fost foarte mare, exemplificand in acest sens:
- 3344 de Ordine emise de ministrul finantelor;
- 1907 de Ordine emise de ministrul muncii si justitiei sociale.
Actele normative in 2017 au fost initiate de Guvern (79.97%), fara a lua in calcul si numarul ordinelor ministerelor. Parlamentul, ca principala putere legislativa, a adoptat 278 de legi (20,03%), din care foarte multe pentru aprobarea ordonantelor emise de Guvern. Romania se situeaza pe primul loc in topul regional al modificarilor legislative (din Europa Centrala si de Est), 45% din acte normative adoptate afectand direct sau semnificativ intreprinderile, inclusiv IMM-urile. Potrivit datelor furnizate de GRAYLIN in raportul lunii decembrie 2017 “Grayling’ s report on legislative changes across Central & Eastern Europe”.
II. 290 Modificari/completari ale codului fiscal in 2017
In 2017, prin 11 acte normative, au fost modificate/completate 290 de articole din Codul fiscal:
- Ordonanta nr. 3/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 16 din 06 ianuarie 2017, cu 60 de articole modificate/completate;
- Legea nr. 2/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal si pentru modificarea Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 36 din 12 ianuarie 2017, cu 7 articole modificate/completate;
- Ordonanta nr. 9/2017 privind unele masuri bugetare in anul 2017, prorogarea unor termene, precum si modificarea si completarea unor acte normative, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 79 din 30 ianuarie 2017, cu 2 articole modificate/completate;
- Legea nr. 107/2017 pentru modificarea art. 456 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 376 din 19 mai 2017, cu un articol modificat;
- Legea nr. 177/2017 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 3/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu 60 de articole modificate/completate;
- Ordonanta nr. 4/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 598 din 25 iulie 2017, cu 2 articole modificate/completate;
- Ordonanta nr. 25/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 706 din 31 august 2017, cu 11 articole modificate/completate;
- Legea nr. 209/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 875 din 07 noiembrie 2017, cu 5 articole modificate/completate;
- Ordonanta de urgenta nr. 79/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 885 din 10 noiembrie 2017, cu 97 articole modificate/completate;
- Ordonanta nr. 82/2017 pentru modificarea si completarea unor acte normative, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 902 din 16 noiembrie 2017, cu 6 articole modificate/completate;
- Legea nr. 275/2017 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcata a TVA, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1036 din data de 28 decembrie 2017, cu 29 articole modificate/completate.
III. Principiile reglementarii inteligente la nivelul UE
Programul REFIT (initiat de catre Comisia Europeana in anul 2002 si definitivat in anul 2012) face parte din Agenda Comisiei pentru o mai buna reglementare si a fost infiintat pentru a garanta ca legislatia aduce cetatenilor, intreprinderilor si societatii, in general, beneficiile scontate, cu o sarcina administrativa mai redusa, costuri mai mici si norme mai simple si mai usor de inteles. REFIT acorda o atentie deosebita intreprinderilor mici, pentru care punerea in aplicare a tuturor normelor UE poate deveni o sarcina mult prea impovaratoare.
In fiecare an, Comisia lanseaza o serie de initiative de simplificare in cadrul programului sau REFIT, plecand de la sugestii trimise de cetateni, intreprinderi, ONG-uri, autoritati nationale si de alte parti interesate. Simplificarea poate lua mai multe forme:
- Codificarea: toate modificarile aduse unui act de-a lungul anilor sunt incluse intr-un singur act nou, reducandu-se astfel din volum si complexitate
- Reformarea: asemanatoare codificarii, dar modifica si actul in sine, intrucat amendamentele anterioare sunt integrate pentru a forma un text consolidat
- Abrogarea: eliminarea legilor inutile si irelevante
- Introducerea unor clauze de reexaminare/dispozitii privind incetarea efectelor: actele sunt reexaminate sau eliminate automat dupa o anumita perioada de timp
- Revizuirea: actele sunt modificate pentru a fi aduse la zi
- Inlocuirea directivelor cu regulamente, astfel incat toti cetatenii UE sa fie supusi acelorasi reguli, iar guvernele nationale sa nu poata adauga cerinte suplimentare
- Retragerea unor acte in curs de elaborare, daca acestea nu mai sunt de actualitate ca urmare a progreselor stiintifice sau tehnice sau daca nu mai sunt in concordanta cu noile obiective de politica
- Inlocuirea actelor obligatorii din punct de vedere juridic cu alternative mai putin stricte, cum ar fi acordurile voluntare (autoreglementare, coreglementare)
IV. CNIPMMR solicita o reglementare inteligenta, asigurarea predictibilitatii si stabilitatii cadrului legal pentru IMM-uri
Modificarea cadrului legal are implicatii multiple sociale si economice, fiind imperios necesar ca inainte de adoptarea unui act normativ sa fie respectate principiile reglementarii inteligente, respectiv:
- Un procesul decizional deschis si transparent;
- Evaluarea in mod sistematic a impactul legislatiei asupra IMM-urilor, realizarea „testului IMM” si aplicarea principiul „Ganditi intai la scara mica” nu numai in legislatie, ci si la procedurile administrative care afecteaza IMM-urile;
- O sarcina administrativa mai redusa, costuri mai mici si norme mai simple si mai usor de inteles;
- Asigurarea separatiei puterilor in stat, cu rolul prioritar al Parlamentului ca putere legislativa;
- Respectarea principiilor fiscalitatii: modificarea Codului fiscal “prin lege, care intra in vigoare in termen de minimum 6 luni de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I” si predictibilitatii impunerii fiscale, cu asigurarea “stabilitatii impozitelor, taxelor si contributiilor obligatorii”, “pentru o perioada de timp de cel putin un an, in care nu pot interveni modificari in sensul majorarii sau introducerii de noi impozite, taxe si contributii obligatorii” si restabilirea increderii in sistemul fiscal, conditie esentiala pentru investitori
- Termene adecvate pentru informarea IMM-urilor si asigurarea adaptarii la noile masuri;
Instrumente pentru o legislatie inteligenta:
- Impactul legislatiei este evaluat pe tot parcursul ciclului de elaborare a politicilor: de la etapa de concepere a unei politici, pana la aplicarea si revizuirea acesteia;
- Evaluari ale impactului insotesc toate initiativele legislative cu impact semnificativ, iar un Comitet independent de evaluare a impactului controleaza calitatea acestora;
- Programul de actiune pentru reducerea sarcinilor administrative are ca obiectiv-tinta reducerea birocratiei;
- Prezentarea anuala, la o data prestabilita, a planificarii anticipate a legislatiei referitoare la intreprinderi care va intra in vigoare in cursul urmatoarei perioade bugetare;

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter