RO EN
Košík je prázdný

CNIPMMR: Reglementari privind trecerea contributiilor de la angajator la salariat

Prin Ordonanta de Urgenta nr. 82 din 8 noiembrie 2017 pentru modificarea si completarea unor acte normative, s-a dispus ca in perioada 20 noiembrie - 20 decembrie 2017, pentru punerea in aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 79/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal (reforma trecerii unei parti a contributiilor la salariat):
- in unitatile in care nu exista incheiat contract/acord colectiv de munca, initierea negocierii colective este obligatorie;
- in unitatile in care exista incheiat contract/acord colectiv de munca este obligatorie negocierea colectiva a actelor aditionale la contractele si acordurile colective de munca in vigoare;
- in unitatile in care nu exista sindicat reprezentativ afiliat la o federatie reprezentativa la sectorul de activitate, la negocierea contractelor/acordurilor colective de munca sau a actelor aditionale, dupa caz, pot participa reprezentanti ai federatiei sindicale, in baza mandatului sindicatului, impreuna cu reprezentantii salariatilor;
- in unitatile in care nu exista sindicat, la negocierea contractelor/acordurilor colective de munca sau a actelor aditionale, dupa caz, pot participa reprezentantii salariatilor impreuna cu un reprezentant al unei federatii reprezentative la sectorul de activitate sau a unei confederatii sindicale reprezentative la nivel national, la invitatia reprezentantilor salariatilor.
II. Sondaj realizat pe site-ul www.cnipmmr.ro
Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR) a realizat in perioada 12 - 18 decembrie 2017 o consultare care a vizat modul de aplicare a reglementarilor pentru trecerea contributiilor de la angajator la salariat, sub forma unui sondaj derulat prin intermediul site-ului www.cnipmmr.ro, la nivelul vizitatorilor acestuia si ai membrilor CNIPMMR.
Respondentii, in numar de 328, sunt: 42,5% microintreprinderi, 36,3% intreprinderi mici, 12,5% intreprinderi mijlocii, 5% intreprinderi mari si 3,7% alta forma juridica.
Firmele respondente au: 50% intre 1-9 salariati, 30% intre 10-49 salariati, 15% intre 50-249 salariati si 5% peste 250 de salariati.
Intrebati daca au initiat pana in prezent negocierea contractului colectiv de munca la nivel de unitate sau a actului aditional la contractul existent pentru stabilirea modalitatii trecerii contributiilor la salariat, 59,8% dintre respondenti au mentionat ca nu au initiat inca negocierea contractului colectiv de munca, doar 40,2% raspunzand afirmativ.
De asemenea, 72% din respondenti au mentionat ca nu au finalizat pana in prezent negocierea contractului colectiv de munca la nivel de unitate sau a actului aditional la contractul existent pentru stabilirea modalitatii trecerii contributiilor la salariat, doar 28% finalizand negocierile.
In plus, 59,8% au mentionat ca au intampinat dificultati majore in stabilirea/negocierea modalitatii trecerii contributiilor la salariat.
Printre cele mai importante dificultati/probleme intampinate in stabilirea/negocierea modalitatii trecerii contributiilor la salariat, au fost mentionate:
- cresterea cheltuielilor de personal pentru 2018, raportat la cresterea salariului minim, existenta unui grile salariale la nivelul unitatii care implica cresterea tuturor salariilor, trecerea partiala a contributiilor la salariat (noua contributie sociala asiguratorie pentru munca), etc.- 70%
- timpul foarte scurt stabilit pentru negociere (20 noiembrie - 20 decembrie 2017)- 66%
- reforme ample fiscale simultane (trecerea contributiilor, plata defalcata a TVA, etc), cu efort semnificativ de impementare- 61,3%
- birocratia foarte mare a negocierilor colective- 46%
- lipsa unui partener de negociere (sindicat, federatie sindicala, reprezentantii alesi ai salariatilor)- 38%
- necesitatea unor restructurari la nivel de unitate (concedieri individuale sau colective)- 20%
- probleme de asigurare a competitivitatii si derularii contractelor la export, generate de cresterea cheltuielilor salariale, contracte deja negociate la export pentru 2018, etc.- 13,3%
Respondentii au mentionat ca, pentru trecerea contributiilor la salariat, au in vedere:
- cresterea salariilor pentru compensarea in totalitate a trecerii contributiilor de la angajator la salariat- 66%
- cresterea salariilor pentru compensarea partiala a trecerii contributiilor de la angajator la salariat- 20%
- acordarea de prime lunare sau alte masuri contextuale - 10%
87,7% din respondenti au mentionat ca nu sustin masura trecerii contributiilor la salariat, deoarece pentru intreprinzatori efectele negative sunt mai mari decat cele pozitive.
Respondentii au evidentiat urmatoarele efecte negative:
- cresterea cheltuielilor de personal- 71,7%
- cresterea birocratiei pentru angajator- 68%
- cresterea cheltuielilor administrative, privind actualizarea programelor informatice- 63,1%
- reducerea salariilor nete- 40,9%.
II. Pozitia CNIPMMR privind privind modul de aplicare a reglementarilor pentru trecerea contributiilor de la angajator la salariat
1. De la adoptarea Ordonantei de Urgenta nr. 82/2017, CNIPMMR si-a exprimat pozitia ca solutiile legislative prevazute pentru problemele generate de transferul contributiilor de la angajator la angajat sunt nerealiste (ca termen de aplicare si continut), netrasparent adoptate (fara asigurarea transparentei decizionale si dialogului social, la nivelul Comisiilor de Dialog Social sau la nivelul CES), nefundamentate (fara realizarea analizei cost-benficiu pentru IMM-uri, a Testului IMM, care este obligatoriu conform Legii nr. 62/2014 de modificare a Legii nr. 346/2004) si birocratice excesiv (se stabilesc noi obligatii pentru IMM-uri in domeniul negocierilor colective, inclusiv pentru microintreprinderi, incalcandu-se acordul de vointa al partilor acolo unde exista contracte colective de munca, prin obligarea lor la renegociere sau instituindu-se negocierea colectiva fortata, inclusiv la angajatorii cu un salariat). Rezultatele sondajului confirma aceste aspecte semnalate de CNIPMMR.
2. Negocierea colectiva fortata (instituita prin Ordonanta de Urgenta nr. 82/2017) este neconstitutionala, incalcand:
- art. 20 din Constitutia Romaniei: „Dispozitiile constitutionale privind drepturile si libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate la care Romania este parte. Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile interne, au prioritate reglementarile internationale, cu exceptia cazului in care Constitutia sau legile interne contin dispozitii mai favorabile”;
- art. 5 si 6 din Conventia nr. 154/1981 privind promovarea negocierilor colective a Organizatiei Internationale a Muncii, potrivit cu care:
- Art. 5: „Vor trebui luate masuri adaptate circumstantelor nationale, in vederea promovarii negocierii colective”, prin care „sa se incurajeze dezvoltarea regulilor de procedura convenite intre organizatiile celor ce angajeaza si organizatiile lucratorilor;
- Art. 6: „partile participa in mod voluntar la negocierea colectiva”.
3. CNIPMMR nu sustine cresterea birocratiei pentru IMM-uri in domeniul negocierilor colective, Fiind strict necesara aplicarea principiului “Ganditi mai intai la scara mica”-„Reglementati mai intai pentru IMM-uri”, realizarea sistematica a analizei cost-benficiu pentru IMM-uri, a Testului IMM, a evaluarilor ex ante a impactului tuturor noilor reglementari si ale modificarilor acestora asupra IMMurilor, cu corectarea masurilor care afecteaza grav microintreprinderile si intreprinderile mici.
4. CNIPMMR solicita parlamentarilor corectarea Ordonantei de Urgenta nr. 82/2017, eliminarea obligativitatii negocierilor colective, respectarea pe deplin a Conventiei nr. 154/1981 privind promovarea negocierilor colective a Organizatiei Internationale a Muncii. Modificarile convenite, in unanimitate, la nivel de comisie senatoriala ca nu toti angajatorii sa fie obligati sa initieze negocierile colective cu angajatii, pentru transferul contributiilor si restrangerea prerogative largite de negociere acordate sindicatelor, cu revenirea la regulile stabilite prin Legea nr. 62/2011 a dialogului social, privind negocierile colective la nivel de unitate pentru angajatorii care au incadrati mai mult de 20 de salariati fiind un demers logic si strict necesar, care trebuie mentinut si imbunatatit.
5. CNIPMMR solicita autoritatilor sa nu aplice amenzi contraventionale IMM-urilor pentru negocierile fortate, prevederile Ordonantei de Urgenta nr. 82/2017 fiind neconstitutionale, incalcand principiile dialogului social si transparentei decizionale, normele de tehnica legislativa, prin lipsa Testului IMM, principiului “Ganditi mai intai la scara mica”-„Reglementati mai intai pentru IMMuri”.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter