Potrivit unei analize CITR , realizata pe baza unui studiu de piata derulat pe un esantion de aproximativ 300 de respondenti din sapte regiuni ale tarii, 100% dintre antreprenorii si managerii companiilor aflate in procedura percep insolventa ca fiind un demers necesar pentru a salva afacerea aflata in distress, 92% dintre ei intelegand beneficiile procedurii, precum: suspendarea procedurilor de executare silita, reechilibrarea business-ului, redresarea economica, stoparea penalitatilor, majorarilor si a dobanzilor inca de la data deschiderii procedurii, denuntarea contractelor paguboase sau esalonarea datoriilor.
Cu toate acestea, 50% dintre acestia afirma ca au amanat cat mai mult intrarea in insolventa, doar 16% vazand in insolventa, inainte de accesare, oportunitatea reorganizarii, a restructurarii business-ului si a relansarii in economie.
„Experienta insolventei este una foarte personala si greu de digerat pentru antreprenori, ceea ce determina amanarea deschiderii procedurii. Insa ea ar trebui privita ca un mecanism de reglare, tratata ca un sprijin venit din exterior si nu ca un pericol. Rolul nostru de practician este sa maximizam valoarea companiei in beneficiul tuturor celor implicati si sa contribuim la eficientizarea si optimizarea unor procese. Insolventa poate debloca activitatea societatii si o poate curata de acele elemente care ii limiteaza dezvoltarea” afirma Vasile Godinca-Herlea, CEO CITR.
73% dintre antreprenori si manageri afirma ca au invatat din insolventa, devenind mai competenti in gestionarea companiei, iar 63% si-au redefinit in sens pozitiv relatiile contractuale cu partenerii de afaceri.
„Desi amana foarte mult intrarea in insolventa, antreprenorii si managerii inteleg ca aceasta este solutia pentru a salva valoarea din companie, fie ca vorbim de active, oameni, parteneriate sau de brand-ul construit de-a lungul anilor. Timpul este un factor crucial pentru salvarea companiei, deoarece sansele de salvare ale acesteia scad odata cu amanarea. Insolventa este o scoala buna pentru antreprenori si un moment prielnic pentru restructurarea afacerii, oferind know-how in gestionarea resurselor financiare, eficientizarea operationala si planificarea investitiilor. In plus, este si o sansa pentru reasezarea relatiilor contractuale cu partenerii, pentru relansarea afacerii in piata si pentru reintegrarea sanatoasa in economie a unor companii care au depasit stadiul de dificultate. Insolventa inseamna parteneriat si colaborare intre toti factorii implicati, pentru binele comun, iar abordarea de tip echipa versus cea individualista influenteaza de multe ori succesul”, a mentionat Vasile Godinca-Herlea.
In ceea ce priveste opinia creditorilor, 100% dintre acestia considera ca transparenta si comunicarea cu antreprenorul sau managerul companiei eficientizeaza si faciliteaza succesul procedurii de insolventa, 78% dintre acestia afirmand ca isi doresc sa pastreze relatiile comerciale in timpul si dupa insolventa.