Primaria Municipiului Arad lucreaza in acest moment la un nou regulament de acordare de asistenta si sprijin financiar proprietarilor de imobile din zona protejata a municipiului. Programul va oferi proprietarilor de cladiri, persoane fizice, un instrument financiar flexibil si usor de accesat, in vederea cresterii calitatii arhitectural-ambientale a cladirilor. Mai intai, Primaria Municipiului Arad va realiza o ierarhie a imobilelor care necesita interventie imediata.
Pasul urmator va fi o notificare a proprietarilor din cladirile selectionate. Pentru a putea beneficia de sprijinul financiar din partea Primariei, proprietarii acestor cladiri au obligatia de a realiza lucrarile de interventie si protejare a cladirilor, daca acestea prezinta degradari care pun in pericol viata, integritatea fizica, sanatatea si siguranta populatiei, care afecteaza calitatea mediului, a cadrului construit urban si a spatiilor publice.
Ulterior, detinatorii notificati au obligatia de a transmite primariei hotararea ori, dupa caz, acordul scris, insotita/insotit de nota tehnica de constatare elaborate in conditiile legii, in termen de maximum 60 de zile de la data primirii notificarii.
Nota tehnica de constatare se elaboreaza de catre experti tehnici atestati de catre Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice, iar in cazul cladirilor clasate/in curs de clasare ca monumente istorice, de catre experti tehnici atestati de catre Ministerul Culturii, in scopul stabilirii starii tehnice a cladirii din punct de vedere al asigurarii cerintelor esentiale de calitate a constructiilor.
In cazul in care prin nota tehnica de constatare se stabileste necesitatea efectuarii unei expertize tehnice pentru structura de rezistenta si/sau pentru terenul de fundare ori a unor lucrari de consolidare/reparatii la structura de rezistenta a cladirii, care conditioneaza executarea lucrarilor de interventie, detinatorul notificat informeaza in scris primarul si inspectoratul teritorial in constructii si, in cazul cladirilor clasate/in curs de clasare ca monumente istorice si/sau amplasate in zonele de protectie a monumentelor istorice ori in zone construite protejate, serviciile deconcentrate ale Ministerului Culturii. Lucrarile vor fi asigurate din finantarea exclusiva a proprietarilor. Dupa finalizarea consolidarii structurii, proprietarii pot solicita finantarea pentru a anvelopa cladirea in conditiile Legii nr. 153/2011 privind cresterea calitatii arhitectural-ambientale a cladirilor, cu modificarile si completarile ulterioare.
Dupa intocmirea notei tehnice de constatare, proprietarii contracteaza elaborarea documentatiei tehnice pentru autorizarea executarii lucrarilor de interventie, precum si a proiectului tehnic si a detaliilor de executie elaborat/elaborate si avizat/avizate in conditiile legii cu respectarea proiectului de arhitectura existent la cartea tehnica a constructiei. Tot proprietarii imobilelor vor fi cei care vor avea obligatia de a obtine autorizatia de construire.
Finantarea lucrarilor de interventie, se efectueaza astfel:
- 20% din valoarea lucrarilor eligibile, din fonduri aprobate anual cu aceasta destinatie in Bugetul local de venituri si cheltuieli al Municipiului Arad, sub forma de grant - sprijin financiar nerambursabil acordat de Municipiul Arad in cadrul prezentului Program;
- maxim 80% din valoarea lucrarilor eligibile, in cazul in care aceasta nu se acopera integral din fondul de reparatii al asociatiei de proprietari si/sau din alte surse legal constituite, sub forma de contributie financiara rambursabila, la cererea de finantare depusa de catre proprietari/asociatiile de proprietari, in baza hotararii Consiliului Local si in limita fondurilor aprobate anual cu aceasta destinatie, cu recuperarea sumelor in conditiile legii.
Perioada de recuperare a sumelor avansate de catre autoritatea locala pentru asigurarea cotei de contributie aferente proprietarilor prin intermediul taxei este de 5 ani.
Prin exceptie de la prevederile de mai sus, sumele avansate de autoritatea administratiei publice locale pentru asigurarea contributiei proprietarilor/asociatiilor de proprietari pentru executarea lucrarilor de interventie sunt considerate cheltuieli de natura sociala si se pot recupera intr-un termen de 10 ani pentru cladirile in care locuiesc persoane din categoriile de proprietari, persoane fizice, respectiv familii care conform anchetei sociale efectuate inainte de stabilirea naturii sociale a cheltuielilor si pe durata recuperarii acestora de autoritatea administratiei publice locale si pe toata durata realizarii lucrarilor de interventie realizeaza venituri medii nete lunare pe persoana singura/membru de familie mai mici sau egale cu salariul minim net garantat in plata pe tara.
In cazul in care se opteaza pentru sprijinul financiar al administratiei locale, Municipiul Arad va organiza, in conditiile Legii 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare si Hotararii Guvernului Nr. 395/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achizitie publica/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare, procedura de achizitie publica de executare a lucrarilor, cu participarea reprezentantului delegat al asociatiei de proprietari sau a proprietarului de cladire, dupa caz, in Comisia de adjudecare a ofertelor. Contractele de executie urmeaza sa fie incheiate intre executantul lucrarilor de reabilitare desemnat in urma procedurii de achizitie publica, Municipiul Arad ca autoritatea publica cofinantatoare si proprietar/asociatie de proprietari - prin reprezentant.
“Vom pune la transparenta un regulament referitor la fatadele cladirilor, respectiv acolo unde legea ne permite vom putea interveni. Vor fi situatii bine definite, clare si sa spunem corect calculate si ca prioritizare si ca alocare bugetara. Vom putea acorda sprijin financiar celor care nu-si permit reabilitarea cladirilor. Ne dorim ca prin aceste facilitati sa schimbam fata orasului. In acest moment se definitiveaza acest regulament, va fi pus la transparenta, iar apoi va ajunge in Consiliul Local. Sper ca de anul viitor sa putem deja lucra in baza acestui regulament.”, a explicat primarul municipiului Arad, Calin Bibart.
Pana in prezent, din Lista imobilelor selectate pentru etapa I - Zona de actiune prioritara I, conform Legii nr. 153/2011, privind masuri de crestere a calitatii arhitectural-ambientale a cladirilor, cu modificarile si completarile ulterioare, din cele 57 de cladiri selectionate, au fost finalizate lucrarile de reabilitare la 14 imobile, 5 imobile sunt in prezent in executie, au fost emise, pentru alte cladiri, 12 Autorizatii de Construire, respectiv 4 Certificate de Urbanism.
Cladirile unde au fost executate lucrari in conditiile Legii nr. 153/2011 cu modificarile si completarile ulterioare, sunt scutite la plata impozitului, pe o perioada de 5 ani, in conditiile hotararii anuale de stabilire a impozitelor si taxelor locale datorate bugetului municipiului Arad.