La data de 5 februarie a.c., Agentia Nationala pentru Achizitii Publice - ANAP (institutie aflata in subordinea Ministerului Finantelor Publice) a emis o notificare cu privire la impactul prevederilor OUG nr. 79/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal asupra procedurilor de atribuire aflate in derulare si asupra contractelor de achizitie publica aflate in executie, aratand ca, incepand cu 1 ianuarie 2018, odata cu intrarea in vigoare a prevederilor Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 79/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, a avut loc trecerea contributiilor sociale obligatorii datorate de angajator la angajat, fapt ce afecteaza structura procentuala a ofertelor, respectiv structura devizului care a stat la baza atribuirii contractului in ceea ce priveste manopera si cheltuielile salariale.
Potrivit oficialilor ANAP, care au emis un comunicat pe marginea acestui subiect, in acest sens, in ceea ce priveste impactul noilor prevederi fiscale generat de aparitia OUG nr. 79/2017 asupra contractelor de achizitie publica aflate in derulare, trebuie precizate urmatoarele:
Inainte de intrarea in vigoare a OUG nr. 79/2017 cotele aferente contributiilor sociale obligatorii erau atat in sarcina angajatorului, cat si in sarcina angajatului.
Odata cu intrarea in vigoare a actului normativ sus-mentionat, contributiile sociale au fost trecute in totalitate in sarcina angajatului, acesta preluand astfel si partea contributiilor datorate de angajator.
De asemenea, prin OUG nr. 82/2017 pentru modificarea si completarea unor acte normative s-a reglementat obligatia initierii negocierii colective a contractelor de munca pentru punerea in aplicare a prevederilor OUG nr. 79/2017.
In aceasta situatie, obligatia punerii in aplicare a prevederilor legislative sus-mentionate, precum si necesitatea protejarii intereselor tuturor partilor implicate in derularea contractelor de achizitie publica, fara a aduce prejudicii niciuneia dintre parti, se traduce prin diminuarea cotelor contributiilor sociale aferente angajatorului din cadrul devizului si majorarea salariului tarifar brut ofertat cu cotele ce au trecut in sarcina angajatului reflectat in cresterea costului manoperei.
Redistribuirea costurilor poate avea impact asupra valorii totale a contractului
Dupa cum arata expertii ANAP in comunicat, aceste modificari aduse devizului aferent contractelor de achizitie publica implica de fapt o redistribuire a costurilor, ce poate avea sau nu impact asupra valorii totale a contractului.
In cazul in care, pe de-o parte, prin redistribuirea costurilor in cadrul devizului nu se aduc modificari valorii totale a contractului, atunci aceasta situatie poate fi analizata ca o modificare contractuala nesubstantiala si nu ca o ajustare/actualizare a pretului, implementarea acesteia materializandu-se prin incheierea unui act aditional in baza art. 221, alin. (1), lit. e) din Legea nr. 98/2016.
Pe de alta parte, in situatia in care redistribuirea costurilor salariale implica o modificare a valorii totale a contractului, aceasta trebuie interpretata ca o ajustare/actualizare a pretului.
Astfel, daca in documentele achizitiei si in contractul incheiat a fost prevazuta posibilitatea ajustarii pretului contractului ca urmare a unor modificari legislative in baza art. 28 alin. (5) din HG nr. 395/2016, atunci modificarea contractului se face in baza prevederilor art. 221, alin. (1), lit. a) din Legea nr. 98/2016.
In ceea ce priveste impactul acestor modificari din domeniul fiscal asupra procedurilor de atribuire aflate in derulare, ANAP precizeaza ca, in functie de etapa in care se afla fiecare procedura de atribuire, pot fi luate de catre autoritatea contractanta mai multe tipuri de masuri, dupa cum urmeaza:
In cazul procedurilor de atribuire aflate la data de 1 ianuarie 2018 inainte de data-limita de depunere a ofertelor, autoritatea contractanta va putea publica un anunt de tip erata, in baza art. 55, alin. (1) din HG nr. 395/2016, pentru clarificarea modului de elaborare a ofertelor de catre potentialii ofertanti in sensul respectarii prevederilor OUG nr. 79/2017, precum si, daca este cazul, pentru modificarea anumitor informatii deja publicate care vor necesita corelare cu noile prevederi in domeniul fiscal.
In cazul procedurilor de atribuire aflate la data de 1 ianuarie 2018 in oricare din etapele de dupa data-limita de depunere a ofertelor, conformitatea ofertelor depuse se apreciaza prin raportare la modul de respectare a cerintelor prevazute in documentatia de atribuire, respectiv a instructiunilor privind modul de completare a propunerii tehnice si financiare din cadrul fisei de date si cu respectarea tuturor reglementarilor in vigoare la momentul depunerii ofertelor.
Conform art. 143, alin. (1) din HG nr. 395/2016, autoritatea contractanta are obligatia de a incheia contractul de achizitie publica cu ofertantul a carui oferta a fost stabilita ca fiind castigatoare prin intrunirea tuturor conditiilor/aspectelor prevazute atat in documentatia de atribuire, cat si de legislatia aplicabila la momentul semnarii contractului.
Astfel, autoritatea contractanta va finaliza procedura de atribuire, urmand ca dupa incheierea contractului sa procedeze la modificarea acestuia in vederea respectarii noilor prevederi legislative in domeniul fiscal, conform celor expuse in prezenta notificare a ANAP. In acest caz, se recomanda ca incheierea actului aditional de modificare a contractului de achizitie sa se realizeze imediat dupa semnarea contractului, intrucat contractul incheiat dupa 1 ianuarie 2018 in forma initiala, in baza legislatiei aplicabile la momentul initierii procedurii, este neconform cu noile prevederi in domeniul fiscal. Informatii suplimentare, la www.anap.gov.ro