RO EN
Košík je prázdný

OAR Timis: Noile provocari pentru arhitecti vor fi de natura etica si profesionala

Provocarile carora vor trebui sa le faca fata arhitectii in perioada urmatoare vor fi de natura etica si profesionala, in contextul in care digitalizarea accelerata impusa de pandemia de coronavirus va veni uniform, centralizat si cu reglementari la nivel national, considera arh. Dragomir Dragan, presedintele Filialei Teritoriale Timis a Ordinului Arhitectilor din Romania (OAR). Noul mod de lucru va fi in favoarea mai ales a beneficiarilor, dar va avea un efect bun si asupra arhitecturii in general, deoarece va limita fenomenul semnaturilor de complezenta si fara respectarea eticii profesionale.
Pasionat de arhitectura si constructii inca din copilarie, arh. Dragomir Dragan isi aminteste ca muta pietre din ograda bunicilor si cauta locuri in care sa construiasca ceva. "Pietrele se adunau tot mai multe in fiecare an si povestea devenea tot mai complexa", spune arhitectul, descriind oarecum chiar parcursul sau in aceasta breasla. Specialistul isi doreste ca existenta Ordinului sa fie constientizata profund de comunitate. "Respectul fata de meseria si produsul de arhitectura vin si prin constientizarea colectiva a valorilor colaterale pe care o breasla activa in comunitate le poate aduce", spune arhitectul.
Interviu cu arh. Dragomir Dragan (41 de ani), presedintele OAR Timis, specialist cu o experienta profesionala de 17 ani pe piata de arhitectura si proiectare.
 
- Ce impact a avut pandemia asupra arhitectilor si acestui domeniu de activitate?
- Prima parte a anului, in conditiile mentionate, a fost un mic test de anduranta. Sentimentul general simtit in randul colegilor a fost de usoara dezorientare in fata modului nou de lucru. Lipsa contactului si muncii de echipa, in birouri, inlocuirea lui cu munca de acasa, a avut bineinteles un impact pe ce a insemnat graficul de timp al fiecarui proiect. Per ansamblu, au aparut intarzieri dar cred ca ne-am revenit destul de repede.
 
- Care sunt lectiile invatate in urma acestei crize?
- O lectie importanta, cu siguranta, a fost ca am invatat sa strangem randurile. Cei care au trecut deja prin criza din 2009-2010 au luat rapid aceleasi masuri de protectie si, practic, au epurat workflow-ul din cadrul biroului. Este o perioada in care daca nu-ti castigi pozitia, ca este vorba de un birou, ca angajat, sau proprietar, administrator cu echivalentul in prezenta continua, vizibila pe piata, risti sa te gasesti in blocaj sau mai rau.
Asta prin prisma muncii de birou, pe partea de protectie profesionala pe care trebuie sa o asiguram cu Ordinul Arhitectilor, am reusit prin interventiile avute sa pastram avizatorii deschisi la demersurile de avizare a proiectelor. Am reusit sa gasim impreuna cu ei solutii digitale, pregatind terenul pentru situatia prezenta, unde deja se discuta in cadru legislativ implementarea in administrativ a solutiilor digitale integrate, semnatura digitala, proiecte predate online si asa mai departe.
 
- Care a fost efectul asupra cererii de proiecte?
- Au fost, bineinteles, proiecte care s-au blocat sau care sunt in asteptare si, de asemenea, proiecte in care s-au modificat cerintele initiale. Dar lucrurile au mers mai departe. Piata constructiilor a ramas una dinamica. Santierele, au avansat in conditiile impuse de situatie si efectul economic nu a fost atat de grav pe cat s-a simtit in alte ramuri de servicii. Un efect sesizat a fost o usoara presiune pe zonele metropolitane, sau daca vreti in suburbiile-dormitor, unde cererile pe loturi libere sau case unifamiliale au crescut. Lumea a cam realizat beneficiul unui petic de iarba cat de mic in momentul in care a constientizat restrictiile spatiului limitat si ale putinelor optiuni din apartamentele blocurilor cu care suntem atat de obisnuiti.
 
-Care sunt problemele cu care se confrunta arhitectii in aceasta perioada si ce provocari vor genera acestea?
- Principalele dificultati le aduce sistemul invechit de lucru. Lipsa de eficienta in aparatele administrative, lipsa unui sistem acceptat si implementat de toti actorii care stau in spatele oricarei constructii, de la elaborare proiect, trecand prin avizare, autorizare si executie. De obicei, multe ajung la noi, fiind probabil din cauza unei lipse tot mai mari a ceea ce inseamna intelegerea de catre public sau beneficiari a meseriei si a rolului arhitectului. Aceasta poate tine si de nivelul tot mai scazut la nivel national al educatiei si al intelegerii culturii in general, dar poate fi si legat de problemele noastre in a nu incerca macar sa transmitem clientului rolul nostru respectiv constientizarea lui fata de sarcinile unui arhitect in integralitatea lor.
Provocarile in perioada urmatoare cu siguranta pentru noi vor fi de natura etica si profesionala, in primul rand, probabil trebuind toti sa ne insusim aceste sarcini.
Digitalizarea accelerata prin care trecem nu va fi una locala ci va veni uniform, centralizat, cu reglementari la nivel national si cu siguranta va fi una adusa la zi prin prisma cerintelor si a materialelor pe care va trebui sa le "urci" online cu fiecare avizare, autorizare si asa mai departe. Trei foi stampilate nu vor mai fi suficiente spre dezamagirea, poate, a anumitor beneficiari, dar in avantajul lor sau spre disperarea colegilor care practica acest sport, aducand multe daune breslei in general.
 
- Cum credeti ca se va lucra in acest domeniu dupa incheierea pandemiei, la nivel de colaborare cu autoritatile, constructorii sau alti parteneri?
- Cum am mentionat deja, speram ca pe parte de autorizari si executie sa capete o imagine si o abordare mai contemporana, asta atat ca eficienta, cat si ca eliminare a subiectivismului pe care factorul uman si lipsa unor reguli unitar intelese le poate aduce.
Pe partea sociala, vom vedea cu siguranta o regandire a ceea ce inseamna spatiu public, respectiv gratie muncii de acasa, putem vedea o noua dezvoltare a suburbiei similare perioadei dezvoltarii suburbiei americane tip. Vom pondera probabil dezvoltarile pe verticala si vom reveni spre dezvoltari orizontale, distanta fizica fiind oricum acoperita de digitalizare si munca prin internet in multe dintre cazuri.
Asta probabil va aliena usor lumea, dar va avea un efect benefic asupra centrelor urbane aglomerate si poluante. Cu siguranta va trebui sa invatam sa fim deschisi schimbarii si adaptabili in aceste vremuri despre care a spune ca sunt dinamice cred ca e putin spus. 

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter