RO EN
Košík je prázdný

K&K Studio: Activitati complexe de proiectare, sub "cupola" restaurarii

K&K Studio de Proiectare, birou de arhitectura si proiectare specializat in restaurarea cladirilor si siturilor cu valoare de patrimoniu cu sediul in Cluj-Napoca, urmeaza un trend ascendent al activitatii, in 2022 cifra de afaceri dublandu-se fata de nivelul inregistrat in anul anterior, pana la 5 milioane de lei. Pentru 2023, perspectivele arata imbucurator potrivit arhitectei Iulia Kulcsar, partener si director executiv al companiei, avand in vedere numarul si complexitatea proiectelor aflate in lucru. De-a lungul anilor, specialistii de la K&K au restaurat cladiri de patrimoniu cu functiune muzeala, din care cele mai reprezentative sunt Palatul Principilor din Alba Iulia, Muzeul Etnografic sau Muzeul de Arta (Palatul Banffy) din Cluj-Napoca, cladiri de patrimoniu in care functioneaza institutii publice importante, precum Primaria veche si noua din Cluj-Napoca, Judecatoria si Palatul Culturii din Sighetul Marmatiei, hoteluri precum "Hotelul Pannonia" din Satu Mare, cladiri de sanatate precum Spitalul de Psihiatrie din Zalau, scoli sau alte tipuri de infrastructura educationala, cum este Pavilionul de pictura din cadrul UAD, amplasat in parcul central al municipiului Cluj-Napoca. Echipa de proiectare K&K este complexa si include atat arhitecti, experti si specialisti atestati de Ministerul Culturii (MC) in domeniul restaurarii, cat si arhitecti experimentati, cu drept de semnatura OAR si tineri specialisti, aflati la inceput de drum.
Interviu cu arh. Iulia Kulcsar (40 de ani), partener si director executiv la K&K Studio de Proiectare si specialist cu o experienta profesionala de 16 ani in domeniul arhitecturii, din care 10 ani in restaurare, atestat de Ministerul Culturii, si cu arh. Kulcsar Andras (40 de ani), fondator si director general la K&K Studio de Proiectare si specialist cu o experienta profesionala de 16 ani in domeniul arhitecturii, din care 14 ani in restaurare; expert atestat de Ministerul Culturii.
 
- Ce proiecte aveti in lucru si in ce stadiu de implementare se afla acestea?
- Principalele proiectele pe care le avem in desfasurare in acest moment reflecta specificul biroului nostru, de restaurare a cladirilor si siturilor cu valoare de patrimoniu. Desi principiile de restaurare sunt foarte clare, ele se aplica in mod diferit in functie de unicitatea fiecarei cladiri sau ansamblu, aspect care face sa fie foarte interesant domeniul in care activam, prin faptul ca ne permite sa acoperim o gama foarte variata de programe arhitecturale, toate sub cupola "restaurarii". La ora actuala, suntem pe punctul de a finaliza proiectele tehnice pentru reabilitarea Castelului Karoly din municipiul Carei, dar si a ansamblului muzeal "Octavian Goga" din comuna Ciucea (ambele cu functiune muzeala) si suntem in fazele incipiente de proiectare pentru mai multe proiecte interesante precum restaurarea Cetatii Karoly din Ardud sau reabilitarea Centrului Civic din orasul Targu-Jiu. In ceea ce priveste obiectivele noi, cele mai interesante proiecte la care lucram la ora actuala vizeaza proiectarea unei baze moderne de tratament cu ape minerale in Sangeorz-Bai, amenajarea unei zone de agrement in cartierul Zorilor din Cluj-Napoca si amenajarea unui sediu nou pentru Facultatea de Mediu din cadrul Universitatii Babes-Bolyai (UBB).
Avem in executie mai multe lucrari, dintre care cele mai reprezentative, care urmeaza sa fie incheiate pana la sfarsitul acestui an sunt: reabilitarea Cetatii Szekely Tamadt din Odorheiu Secuiesc, a fostei biserici unitariene si a ansamblului urban alcatuit din pietele centrale ale Orasului Abrud, precum si a Castelului Bethlen din Arcalia, judetul Bistrita-Nasaud, care va adaposti spatii educationale pentru UBB. De asemenea, tot in executie se afla modernizarea Parcului Stefan cel Mare si a strazii Calea Motilor, din Cluj-Napoca, dar si constructii noi, precum centrul pentru spectroscopie si imagistica in cadrul Institutului de Chimie din Cluj-Napoca si noul centru de cercetare a atmosferei si schimbarilor climatice in cadrul UBB.
Alte santiere, cu termen de finalizare stabilit in 2024 si 2025, vizeaza modernizarea infrastructurii educationale de nutritie si patologie animala a USAMV din Jucu si reabilitarea cladirii fostei garnizoane de pe Bd. 21 Decembrie 1989, pentru care propunem o reconversie functionala in vederea amenajarii Centrului Cultural Cluj-Napoca.
Din punct de vedere al infrastructurii de aparare, am avut ocazia sa proiectam si sa supervizam lucrari de executie la o un depozit pentru materiale speciale in judetul Bistrita-Nasaud, pentru care am prevazut masurile necesare depozitarii in conditii optime de temperatura si siguranta a acestora.
 
 
- Cum a evoluat activitatea companiei in 2022 si ce estimari aveti pentru intervalul urmator?
- Spre bucuria noastra, compania urmeaza un trend ascendent al activitatii, in 2022 cifra de afaceri dublandu-se fata de anul anterior; in ceea ce priveste actualul exercitiu financiar, perspectivele arata imbucurator, cu conditia bineinteles de a duce la bun sfarsit proiectele, in termenii contractuali si graficele de prestare asumate. In ultimii ani am acordat o atentie sporita contractelor de proiectare pe care ni le-am asumat, si ne-a ajutat enorm faptul ca ne-am permis libertatea de a alege doar acele lucrari care ni s-au parut interesante atat din perspectiva financiara, dar mai ales in ceea ce priveste tema de proiectare si termenele contractuale. Am urmarit planificarea pe termen scurt, mediu si lung a proiectelor si a resursei umane, ceea ce ne-a ajutat sa ne putem organiza eficient si sa atingem obiectivele pe care ni le-am propus.
 
 
- Cum vedeti evolutia activitatii in domeniul de proiectare si constructii in prima jumatate a anului 2023?
- Cladirile de patrimoniu, care fac obiectul principal al activitatii noastre, sunt in proportie de 99% proiecte publice, a caror reabilitare face parte fie din strategia de dezvoltare locala sau regionala a unor unitati teritoriale de referinta, fie din strategia de dezvoltare a unor institutii publice. Fondurile necesare reabilitarii sunt aprobate in baza unor documentatii de avizare a lucrarilor de interventie, pentru care se aproba prin hotarari de consiliu indicatorii tehnico-economici. Odata aprobati, acesti indicatori trebuie atinsi, iar acest lucru reprezinta o oarecare asigurare a continuitatii proiectului, mai putin influentata de contextul geopolitic; desigur, in situatii de forta majora, lucrurile se pot schimba radical.
La ora actuala, pregatim mai multe proiecte pentru finantare atat din fonduri europene, cat si de la bugetul de stat, prin CNI sau din PNRR, in fiecare dintre aceste programe fiind alocate fonduri pentru o varietate de interventii. Este adevarat, insa, faptul ca fata de anii anteriori, alocarile de fonduri europene nerambursabile sunt mult mai mici, iar competitia este acerba, maturitatea proiectului fiind unul dintre aspectele esentiale care poate face o diferenta semnificativa. Pentru noi, ca birou de proiectare, acest aspect este binevenit, deoarece ne creste sansele de a elabora mai multe faze de proiect, fara a ne limita doar la DALI-uri sau studii de fezabilitate.
 
 
- Cum se resimt, in cadrul companiei, efectele cresterii preturilor din domeniul constructiilor?
- Efectele cresterii preturilor in constructii se simt in primul rand la proiectele aflate in executie. O buna parte dintre acestea sunt proiecte elaborate in urma cu 2-3 ani, unele dintre ele chiar si in urma cu 5 ani; desi la momentul bugetarii costurile investitiei au fost bine estimate, impactul scumpirilor asupra lor este semnificativ, din cauza perioadelor insemnate de timp care au trecut de la momentul proiectarii pana la executia propriu-zisa. Desigur, se actualizeaza devizele si se aplica formule de crestere conform legislatiei in vigoare, dar in multe situatii aceste majorari nu sunt acoperitoare pentru toate categoriile de lucrari. Un aspect negativ il constituie faptul ca, desi birourile de proiectare sunt asimilate domeniului constructiilor prin obligatiile pe care le au (vezi, de exemplu, OUG nr. 168/2022 prin care s-a prevazut majorarea salariului minim in constructii, incepand cu anul 2023, la 4.000 lei brut), tratamentul nu este egal in ceea ce priveste actualizarea costurilor de proiectare, unde valoare proiectarii/a asistentei tehnice ramane aceeasi, desi costurile de investitie cresc semnificativ. Avem exemple concrete in care am revenit asupra proiectelor pentru a optimiza costurile si a ajuta beneficiarii si executantii sa se incadreze in indicatorii financiari aprobati pentru proiecte, fara a fi, la randul nostru, remunerati pentru serviciile prestate. In cele mai multe situatii, actualizarile pe care le-am adus documentatiilor, serviciile suplimentare pe care le-am prestat si responsabilitatea pe care ne-am asumat-o de a sustine o investitie pana la capat au ramas neonorate din punct de vedere financiar pe partea de proiectare.
 
 
- Cum considerati ca sunt preturile de proiectare in raport cu realitatea pietei, inflatia si volumul de lucru?
- Majoritatea lucrarilor pe care le avem in cadrul biroului sunt obtinute prin licitatii publice, fie ca este vorba de contracte pentru servicii de proiectare, fie de contracte de tip "design and build". In cazul acestora din urma, valoarea proiectarii este estimata, de cele mai multe ori, procentual din valoarea de investitie, fiind constanta in jurul a circa 2%-3%, uneori sub 2%, fara a se tine cont de complexitatea proiectului sau de alti indicatori, precum inflatia. O parte insemnata din lucrarile pe care le elaboram in cadrul biroului se incadreaza in clasa IV sau V de referinta, conform Ghidului elaborat de OAR, fiind programe de arhitectura care prezinta probleme deosebite, pentru care cerintele de proiectare sunt complexe si pentru care recomandarile de tarifare sunt de 5%-7%, mult peste procentele care se practica in realitate. Asadar, consideram ca in raport cu realitatea pietei, inflatia si volumul de lucru, procentele de proiectare sunt subestimate si nu ne asteptam la cresteri semnificative pentru acestea in perioada urmatoare.
 
 
- Ce tendinte remarcati in arhitectura si design in aceasta perioada?
- Una din principalele tendinte in arhitectura, la ora actuala, o reprezinta sustenabilitatea si protectia mediului, fie ca vorbim de constructii noi, fie ca este vorba de constructii existente. Cladirile noi trebuie sa indeplineasca cerintele NZEB din Ghidul privind implementarea masurilor de crestere a performantei energetice aplicabile cladirilor noi, publicat de MDLPA si intrat in vigoare din 15 decembrie 2022. Pentru cladirile existente, aceste cerinte sunt mai putin exigente, insa am observat o tendinta tot mai ridicata in randul beneficiarilor de a solicita includerea cat mai multor masuri de eficienta energetica in cadrul proiectelor, precum utilizarea energiei regenerabile prin instalarea de panouri fotovoltaice, a sistemelor de iluminat de tip LED sau a pompelor de caldura.
Tranzitia catre o economie circulara este o tema recurenta, bazata pe recomandarile europene care incurajeaza si sprijina procesele de proiectare si constructie de cladiri durabile si responsabile in raport cu mediul.
 
 
- Ce planuri si obiective de dezvoltare aveti, la nivel de companie, pe termen scurt, mediu si lung?
- Pe termen scurt ne propunem sa finalizam cu succes proiectele in curs, in special pe acelea care depind de finantari europene sau de alte surse de finantare si care au un impact important asupra utilizatorilor si comunitatilor carora li se adreseaza. Suntem constienti de importanta muncii noastre si dorim sa ne asiguram ca proiectele pe care le elaboram au sanse maxime de finantare si implementare, sunt cuprinzatoare si ofera solutii reale problemelor identificate, fie ca este vorba de a salva o cladire de patrimoniu si a o introduce in circuitul turistic sau muzeal, fie ca este vorba de a reda comunitatii un spatiu public, o scoala sau un spital.
Pe termen mediu si lung, dorim sa ne continuam activitatea in domeniul restaurarii, fiindca este un domeniu foarte ofertant si plin de provocari, dar care ne aduce si multa satisfactie, in special cand vedem impactul pe care il are asupra societatii readucerea la viata si valorificarea durabila a unor cladiri si spatii urbane. Pentru a face acest lucru cat mai eficient, urmarim sa ne dezvoltam continuu din punct de vedere profesional si sa avem membri in echipa de proiectare care sa aiba cunostinte variate din cat mai multe domenii, motiv pentru care sustinem participarea colegilor nostri la cursuri de specializare atat in domeniul restaurarii, cat si in segmente conexe, precum peisagistica, design sau urbanism si, nu in ultimul rand, in managementul de proiect si economie, fiindca suntem constienti de importanta bugetarii corecte a oricarui obiectiv de investitie. 

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter