RO EN
Košík je prázdný

ARCHISTUDIO intra pe piata de consultanta pentru obtinerea de fonduri externe

Archistudio Romania, companie specia­­­lizata in servicii de proiectare si consultanta pentru constructii civile/industriale si infrastructura, are in derulare o paleta diversa de proiecte de investitii, dezvoltate de persoane fizice si juridice. Majoritatea investitiilor sunt localizate in judetele Hunedoara si Timis, dar aria de operare a companiei acopera si alte zone ale tarii. Printre proiectele majore la care lucreaza specialistii biroului se afla regenerari urbane, reabilitari si modernizari de retele de alimentare cu apa/canalizare si de infrastructura rutiera, construire de locuinte pentru tineri, infiintare de crese, constructie de piste pentru biciclete etc. Investitiile sunt fie in faza de proiectare, fie in cea de obtinere a fondurilor nerambursabile. In premiera, anul acesta, Archistudio a inceput sa elaboreze planuri de afaceri in vederea obtinerii de fonduri nerambursabile, inclusiv prin programe europene, dar nu numai.
Compania este activa de peste 15 ani pe piata de profil si a incheiat anul 2021 cu o cifra de afaceri de aproape doua milioane de lei.
Informatiile pentru acest interviu au fost acordate de Angela Daniel, Silvia Poliopol, Andreea Radoni, Alexandra Uta si Anamaria Stoin (director general), reprezentante ale companiei Archistudio.
 
- Cum a evoluat activitatea biroului in 2021 si ce estimari aveti pentru 2022 si in perspectiva?
- Anul 2021 a insemnat pentru societatea noastra o perioada a schimbarilor, in care ne-am axat pe proiecte finantate din fonduri nerambursabile in detrimentul proiectelor mai mici, precum locuintele unifamiliale, garaje, anexe si imprejmuiri, pentru a ne imbogati curriculum si a ne "tine in priza" personalul. In 2021 s-a modificat legislatia, introducandu-se obligativitatea obtinerii avizelor ISU si DSP inca din faza Studiu de Fezabilitate si Documentatia de Avizare a Lucrarilor de Interventii, fapt pentru care nu vom mai fi nevoiti sa schimbam solutiile pentru obiectivele de investitii carora le intocmim proiectele tehnice in baza unor studii sau documentatii care nu respecta legislatia si normativele in vigoare.
 
 
Anul 2022 a inceput cu o serie de proiecte de mare anvergura in toate domeniile, care ne-au ajutat sa ne dezvoltam personalul si sa il tinem mereu la curent cu noile schimbari legislative. Planul nostru este sa continuam cu obiective de investitii mari si sa elaboram planuri urbanistice zonale si planuri urbanistice generale, avand in vedere ca perioada 2021-2027 se prezinta a fi foarte valoroasa din punct de vedere al fondurilor europene.
 
- Cum credeti ca se va dezvolta activitatea de proiectare si constructii pe termen scurt si mediu, avand in vedere noul context geopolitic si scumpirile din ultima perioada?
- Consideram ca inceputul anului 2022 reprezinta un "impas" greu de depasit chiar si in prezent, din cauza efectelor razboiului din Ucraina, cresterilor bruste ale preturilor materialelor de constructii si "efectelor intarziate" ale pandemiei Covid. Actualizarea preturilor solicitate de catre beneficiari (CNI, ANL, persoane fizice si juridice) va incetini executia lucrarilor in desfasurare, iar in viitorul foarte apropiat exista riscul ca anumite constructii sa ramana nefinalizate din lipsa fondurilor, daca preturile materialelor nu vor scadea sau cel putin stagna. In ceea ce priveste contextul geopolitic, am observat o diminuare drastica a cererilor de locuinte, intrucat populatia se teme foarte tare de o extindere a razboiului pe intreg teritoriul Europei.
 
 
In alta ordine de idei, consideram ca in randul expertilor si verificatorilor tehnici de proiecte exista personal in etate, care se descurca greu cu tehnologia actuala, iar pe piata nu se permite accesul facil al tinerilor care doresc sa profeseze in domeniu. Din pacate, piata expertilor tehnici si a verificatorilor de proiecte este foarte restransa, fapt pentru care termenul de realizarea a unei expertize sau a unor referate de verificare dureaza destul de mult si impiedica obtinerea autorizatiilor de construire intr-un termen acceptabil.
 
- Cum va aliniati proiectele noilor standarde nZEB si ce planuri aveti in aceasta directie?
- Cerinta pentru cladiri care sa indeplineasca standarde nZEB a crescut in ultimul timp, in special datorita conditiilor socio-economice, care au generat cresteri neasteptate de preturi la energie. Societatea noastra prezinta un interes crescut asupra acestor tendinte. In momentul de fata, unul din angajatii nostri, care este si auditor energetic, a incheiat cursul de proiectare de Case Pasive, sustinut de PassivHaus Insistut, din Darmstadt, Germania. Intentia noastra este aceea de a integra masurile nZEB si, mai mult decat atat, de a proiecta cat se poate de mult sub valorile maxime admise, pentru a asigura clientilor nostri cladiri cu consum cat mai mic de energie si care sa fie cat mai confortabile.
 
 
- Ce tendinte remarcati in arhitectura si design in aceasta perioada?
- Schimbarile climatice sunt din ce in ce mai evidente, chiar si pentru cineva neavizat. Prin urmare, odata cu generalizarea politicilor de mediu, care au ca deziderat scaderea la nivel global a consumurilor energetice, in care sectorul constructiilor prezinta o pondere importanta, remarcam in domeniul nostru un interes crescut al colegilor de breasla, dar nu numai, pentru a gasi solutii cat mai simple si eficiente pentru indeplinirea acestui tel. Tendintele sunt catre case mai sigure, mai curate, mai verzi, eficiente energetic.
Digitalizarea este un alt mega-trend actual, ce va avea un efect pozitiv, dar va implica o cerere mai mare de profesionisti. Beneficiile digitalizarii sunt numeroase, pe langa imbunatatirea schimbului de informatii, a comunicarii si a monitorizarii, poate facilita si implementarea metodologiilor de testare si supraveghere a executiei lucrarilor.
 
 
Avem in plan investitii majore in sensul modernizarii activitatii noastre ca birou de proiectare, intrucat costurile tehnologiei sunt importante, si trebuie sa tinem pasul cu viteza de perimare si "dezvoltare", care face ca ciclul de viata al unui echipament sa fie scurt, iar al software-ului si mai scurt. Daca nu facem fata dezvoltarii rapide, vom avea computere depasite, neperformante, lente, nesigure si softuri care, la un moment dat, nu vor mai fi compatibile cu ale colaboratorilor. Trebuie sa includem aceste cheltuielile in planul de afaceri si sa schimbam la fiecare 3 ani unitatile de lucru. Un alt aspect pozitiv al digitalizarii il reprezinta faptul ca personalul va fi instruit si va cunoaste legislatia in vigoare.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter