RO EN
Košík je prázdný

ARCHDESIGN: Spatiile de birouri, mult mai flexibile si adaptabile in viitor

Biroul de arhitectura Archdesign isi fundamenteaza activitatea pe patru principii fundamentale - si anume seriozitate, implicare, profesionalism si pasiune - reusind ca in cele peste doua decenii de activitate pe piata de profil sa ofere partenerilor servicii de cea mai inalta calitate. Folosind instrumente performante de proiectare, echipa Archdesign reuseste sa propuna clientilor sai solutii optime din punct de vedere al functionalitatii, esteticii si eficientei financiare. In continuare, arh. Victor Mihailescu, director general al Archdesign, prezinta cateva consideratii pertinente referitoare la situatia actuala de pe piata imobilelor de birouri.
 
- Ce proiecte din domeniul constructiilor de cladiri de birouri aveti in lucru? In ce stadiu de implementare sunt si ce termene de executie au acestea?
- Momentan piata respectiva este in stagnare. Inclusiv proiectele mixte pe care le avem in proiectare si care contin o componenta importanta de birouri sunt in proces de schimbare de destinatie. Din pacate, se pare ca pandemia a marcat ireversibil modul in care oamenii doresc sa lucreze, evident, in domeniile care permit acest lucru. Munca de acasa influenteaza atat cererea pe partea de spatii pentru birouri, cat si modificarea nevoilor pe partea rezidentiala. Ca sa continui si cu zona hoteliera, exista o cerere tot mai mare pentru functiunea de aparthotel, multe astfel de obiective fiind dezvoltate chiar in locul fostelor spatii de birouri. Pe zona de retail, lucrurile sunt dinamice in continuare, exista cerere si avem proiecte in lucru. Speram sa se si concretizeze in executie, tinand cont de situatia economica globala.
 
- Cum a evoluat activitatea companiei in 2023 si ce estimari aveti in pe termen scurt si mediu?
- In 2023 avem o usoara crestere fata de anul precedent. Important este ca am reusit sa convingem mai multi clienti sa nu se opreasca din demersurile de proiectare/ autorizare a proiectelor lor, speriati de situatia din piata. Avand in vedere timpul necesar in special partii de avizare si autorizare, costul aferent fazei de proiectare este un risc mult prea mic pentru a nu se duce la bun sfarsit si a fi pregatit in momentul in care conditiile din piata se vor modifica favorabil. 2025 este un an inca greu de anticipat, dar ne bazam pe o piata in care exista cerere, trebuie doar sa existe si avantaje economice pentru investitori, pentru a nu bloca proiectele mari.

- Cum vedeti evolutia activitatii din domeniul de proiectare si constructii de cladiri de birouri/ retail/ hoteliere in 2023 si in ce directi considerati ca se va dezvolta acesta?
- Dupa cum precizam anterior, piata de birouri stagneaza momentan. Nu avem vreun client care sa doreasca sa investeasca in birouri acum, in 2023. Nici investitori straini si nici locali. Acest lucru ne-a afectat destul de puternic activitatea, pentru ca noi am incercat in ultimii 20 de ani sa ne specializam pe zona de spatii de birouri si mixed-use, iar acum acest program de arhitectura este aproape inexistent. Sper sa fie doar o perioada de tranzitie spre urmatoarea etapa a spatiilor de birouri, pentru ca imi este greu sa cred ca nimeni nu mai doreste sa iasa din casa pentru a merge la birou. Singurele proiecte in care mai introducem componenta de birouri sunt cele de functiuni medicale sau sedii de firma, dar procentul este scazut. Viitoarele proiecte de birouri, cu care deja incepem sa cochetam, vin cu multe elemente de tema de proiectare modificate. Spatiile vor fi mult mai flexibile si adaptabile, zonele comune vor beneficia de suprafete mai mari si cu mai multe posibilitati de configurare, toate in ideea de a atrage angajatii sa vina la birou, macar cateva zile pe saptamana. Va fi un proces greu de anticipat, dar cred ca interactiunea umana nu poate fi anulata atat de usor.
 
- Ce tendinte remarcati in arhitectura si proiectare, pe segmentul analizat?
- Trendul actual pe partea de birouri se limiteaza momentan la sedii de companii, care nu activeaza in domenii ce pot permite angajatilor sa lucreze de acasa. Practic, avem birouri cu tema de proiectare clara, diferita de proiectele de birouri destinate inchirierii. Acest lucru faciliteaza obtinerea unor solutii tehnice si functionale mult mai potrivite utilizatorilor si investitorilor, cunoscandu-se inca din faza de proiectare toate cerintele cladirii. Evident, aceste spatii sunt mult mai restranse din punct de vedere al suprafetei fata de cele pentru inchiriat, dar au avantajul unei optimizari mult mai bune.
 
- Ce planuri si obiective de dezvoltare aveti, la nivel de companie, pe termen scurt, mediu si lung?
- Compania noastra a avut o abordare constanta in ultimii ani si nu ne dorim sa schimbam acest echilibru. Cautam proiecte interesante in toata tara, pentru ca fiecare locatie are provocarile ei atat din punct de vedere tehnic, cat si al interactiunii cu autoritatile locale. Participam si la licitatii publice, desi nu suntem cei mai competitivi prin prisma financiara, dar cu siguranta suntem foarte competitivi prin cea profesionala.

- Care sunt principalele provocari pe care le intampinati in activitate?
- Cea mai importanta dificultate este legata de pastrarea echipei si identificarea de potentiali noi colegi. Noi avem permanent deschis procesul de angajare si cautam sa mentinem nivelul calitativ cu care ne-am obisnuit clientii in cei 20 de ani de activitate pe piata de proiectare de arhitectura. Legat de clienti, incercam sa-i facem sa inteleaga ca timpul petrecut in proiectare poate eficientiza, cu impact financiar mult mai mare, partea de executie si ca este recomandat sa se implice cat de mult posibil in acest prim pas al unei dezvoltari imobiliare.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter