RO EN
Košík je prázdný

PRIMA Development Group pregateste 3 proiecte noi, cu peste 2.500 de apartamente

Prima Development Group, cel mai mare dezvoltator imobiliar din Oradea, are in plan extinderea portofoliului de proprietati rezidentiale in Bucuresti, consolidarea pozitiei de dezvoltator de locuinte fiabile si clasarea in top 3 al principalilor jucatori din Capitala, dupa numarul de apartamente livrate anual. In 2021, compania va finaliza 640 de apartamente in Bucuresti si Oradea, iar pentru extinderea pe piata din Capitala, grupul cauta terenuri mari, in zone bune ale orasului. Planurile companiei mai includ demararea, in perioada 2021-2022 a trei proiecte importante in Bucuresti, ce vor insuma peste 2.500 de apartamente. In prezent, Prima DG are 10 proiecte in derulare, printre care se afla Core Timpuri Noi, in Bucuresti, si Urban Residence, Prima Decebal si Arena Residence, in Oradea. Cu o experienta de 15 ani in construirea de locuinte durabile, compania si-a inceput activitatea in 2005, in Oradea, acolo unde a livrat pana acum peste 3.000 de apartamente in imobile cu o valoare totala cumulata de peste 180 de milioane de euro.
Interviu cu Andrei Moanta (36 de ani), CEO la Prima Development Group si manager cu o experienta profesionala de 9 ani pe piata constructiilor si a dezvoltarilor imobiliare.
 
- Ce impact a avut pandemia asupra dezvoltarii de noi proiecte/ vanzarilor si ce schimbari a generat asupra pietei rezidentiale?
- Desi un an cu mult neprevazut, 2020 a fost unul in care am avut continuitate in proiecte si, pe langa dezvoltarile aflate in derulare in Oradea, am inaintat cu strategia de extindere in Capitala. In 2020 am dat startul lucrarilor pentru cel de-al doilea proiect imobiliar pe care il construim in Bucuresti, Core Timpuri Noi, cu 240 de apartamente dotate cu sisteme smart home. Lucrarile pentru acest ansamblu sunt in plina desfasurare si vor fi finalizate la sfarsitul lui 2021. Anul trecut in luna mai am inceput si vanzarea apartamentelor de la Core Timpuri Noi, iar pana in acest moment am ante-contractat aproximativ 60% dintre acestea. Tot in 2020 am finalizat constructia proiectului Boemia Apartments, cel cu care am debutat ca dezvoltatori imobiliari pe piata din Bucuresti. 
In ceea ce priveste interesul romanilor pentru locuinte noi, acesta nu a fost diminuat de pandemie, dimpotriva, clientii au inceput sa constientizeze poate mai mult ca oricand importanta spatiului personal, a locuintei durabile, fiabile, care raspunde nevoilor stilului lor de viata. Daca la inceputul starii de urgenta ne asteptam la o scadere a vanzarilor, evolutia anului trecut ne-a demonstrat ca exista interes mare pentru segmentul rezidential. 
Nu in ultimul rand, 2020 a insemnat pentru echipa Prima Development Group si castigarea a doua distinctii internationale importante in domeniu: premiul "Best Residential Development - Romania" si premiul "Best Development Marketing - Romania" pentru proiectul Core Timpuri Noi, la concursul international European Property Awards.
 
- Ce proiecte aveti in pregatire si in constructie, in acest moment?
- Avem 10 proiecte in derulare in prezent, in Oradea si Bucuresti. Printre acestea amintesc proiectul rezidential Core Timpuri Noi din Bucuresti, pe care il vom finaliza la sfarsitul acestui an, pentru ca la inceputul lui 2022 primii locatari sa se poata deja muta in casa noua. Proiectul include 240 de apartamente, 250 de locuri de parcare, 3 spatii comerciale cu o suprafata totala de aproximativ 300 mp si va fi dotat cu statii de incarcare electrice. Investitia pentru acest proiect se ridica la 20 de milioane de euro. In Oradea avem in dezvoltare proiecte precum Urban Residence cu 125 de apartamente, faza 8 a proiectului Prima Decebal cu 158 de apartamente, am demarat lucrarile pentru Arena Residence, cel mai mare si mai modern proiect rezidential construit vreodata in Oradea, pe care il vom finaliza in 2024, cu o investitie totala ce se ridica la 65 de milioane de euro.
 
- Ce obiective aveti pe termen mediu si lung pe piata din Romania?
- Ne dorim ca in urmatorii ani sa continuam strategia de extindere a portofoliului nostru rezidential in Bucuresti, sa ne consolidam pozitia de dezvoltator de locuinte fiabile si sa ajungem in top 3 principali jucatori din Capitala, dupa numarul de apartamente livrate anual. In 2021 vom finaliza 640 de apartamente in Bucuresti si Oradea si ne propunem sa ne consolidam extinderea pe piata imobiliara din Capitala. Suntem in cautare de terenuri mari, in zone bune ale orasului, iar la finalul acestui an si inceputul anului viitor vom demara inca trei proiecte importante in Bucuresti, ce vor insuma peste 2.500 de apartamente.
Suntem un grup de companii de constructii si dezvoltare, iar specializarea noastra sunt proiectele rezidentiale. In cadrul grupului avem integrate toate serviciile asociate constructiei si dezvoltarii de proiecte, de la proiectare, management de proiect, vanzari si pana la constructii si dezvoltare. Am integrat toate specialitatile ce lucreaza la dezvoltarea unui proiect in cadrul grupului, pentru ca ne dorim ca in fiecare etapa a dezvoltarii proiectului toata atentia noastra sa fie indreptata catre nevoile clientului nostru, astfel incat sa ii putem oferi produsul care le va satisface cel mai bine.
Din acest punct de vedere, pe termen mediu si lung ne propunem sa investim in continuare in cercetare si studii ale nevoilor clientilor, in training pentru toti specialistii nostri, pentru a ne creste nivelul de expertiza si in dezvoltarea echipei, prin atragerea celor mai buni specialisti in constructii din Romania.
 
- Care sunt principalele dificultati si provocari pe care le intampinati in activitatea curenta?
- Principala dificultate pe care o intampinam este lipsa fortei de munca. Forta totala de munca disponibila in constructii, in special in Bucuresti, este mai mica decat necesarul pentru santierele aflate in desfasurare in acest moment. Acest lucru era valabil si in urma cu 4 ani, iar pe parcursul ultimilor 4 ani volumul de constructii a crescut constant. Acest deficit se traduce prin faptul ca apar in mod constant situatii in care echipa unui subcontractor a plecat in alta parte, iar aceste situatii cauzeaza scaderi ale productivitatii, avand ce au un cost semnat in economia proiectelor. 
 
-  Spuneati mai devreme ca lucrati cu echipa interna pentru tot ce inseamna dezvoltarea unui ansamblu rezidential, de la proiectare, la constructie si marketare. Aceasta inseamna si ca oferiti o viziune aparte asupra locuintei?
- Asa este, modelul nostru de business este mai degraba asemanator unui producator auto, decat unui dezvoltator imobiliar traditional, prin faptul ca majoritatea proceselor sunt realizate in cadrul grupului si nu sunt externalizate. Iar din acest punct de vedere cred ca suntem singurul dezvoltator de proiecte rezidentiale organizat astfel. 
Exista doua avantaje importante pe care consideram ca le are acest tip de organizare in demersul nostru de a crea apartamente bune: in primul rand, fiecare etapa a dezvoltarii unui proiect este realizata in jurul nevoii clientului nostru, a celui ce va locui in apartamentele pe care noi le dezvoltam; in al doilea rand, este un mod de lucru care ne permite nu doar sa mentinem nivelul de calitate de la un proiect la altul, ci sa invatam din lucrurile care nu functioneaza si sa imbunatatim de la un proiect la altul modul in care construim, detaliile de constructie, astfel incat sa crestem constant calitatea produselor noastre.
Credem in ideea de locuinta fiabila, care se comporta bine in timp, care "imbatraneste" sanatos, astfel ca proiectele pe care le livram sunt realizate la calitate superioara si au durabilitate crescuta in timp. Pentru majoritatea oamenilor, achizitia unei locuinte este cea mai importanta decizie de cumparare luata pe parcursul intregii vieti. De aceea, consideram ca avem responsabilitatea, fata de toti cei care aleg sa achizitioneze de la noi, sa construim locuinte durabile, sa oferim garantia unor locuinte bine construite, care sa se comporte bine in timp, astfel incat sa fim siguri ca acesti clienti au luat decizia corecta alegand produsele noastre.
 
- Carui segment de public va adresati?
- Credem foarte mult in cunoasterea corecta a nevoilor consumatorilor. Paleta de public care a cumparat apartamente construite de noi este destul de variata: in Oradea am construit in cam toate zonele orasului si astfel e destul de greu de profilat clientul, insa stim ca au contat reputatia noastra ca dezvoltator si gradul de calitate al proiectelor; in Bucuresti am construit pana acum in zone centrale, astfel ca cei care au cumparat de la noi sunt in general antreprenori, tineri cu profesii liberale sau middle manageri in companii de dimensiuni cel putin medii. Dincolo de aceste profile, mai important ni se pare sa investim constant in cercetarea nevoilor cumparatorilor din toate categoriile. Investim constant in cercetarea nevoilor consumatorului din domeniul rezidential. Ne intereseaza ca produsele noastre sa aduca un grad cat mai ridicat de satisfactie clientilor, suntem preocupati de identificarea unor elemente noi in nevoile consumatorului, pe care poate piata, in general, le rateaza. 
 
- Care sunt primele lectii pe care considerati ca trebuie sa le invatam dupa experienta anului 2020?
- Cred ca principala lectie pe care toti o putem invata din experienta anului 2020 este ca reusita depinde nu atat de mult de planificarea initiala, care a fost facuta pe baza datelor disponibile la acel moment, ci mai ales de capacitatea de adaptare la schimbarea factorilor externi. Am avut de-a face cu o criza de sanatate pe care nu am putut-o prevedea, iar capacitatea de adaptare, atat a business-urilor, cat si a societatii, in general, a fost esentiala pentru a putea trece cu bine peste aceasta perioada. Ce putem invata pentru viitor este ca mereu apar situatii neprevazute, pe care nu le putem controla, chiar daca nu de o asemenea amplitudine, iar modul in care traversam aceste perioade tine nu de a le preveni sau controla, ci de a fi pregatiti pentru situatiile pe care nu le vom putea controla.
 
- Cum vedeti perioada 2021-2022 pentru piata rezidentiala din Romania?
- Suntem optimisti in ceea ce priveste evolutia pietei rezidentiale in anii urmatori. Sunt 3 indicatori care ne arata ca evolutia din ultimii ani a pietei a fost una sustenabila si ca exista potential de crestere pentru viitor. Pe de o parte, nivelul de pret al locuintelor, in special in Bucuresti, este departe de nivelul de pret din anii 2007-2008, inainte de criza economica. Celalalt indicator important este nivelul mediu de pret al apartamentelor raportat la salariul mediu din economie. In Romania, in 2008 nivelul mediu de pret al apartamentelor era echivalentul salariului mediu net pe o perioada de 30 de ani. Astazi, in timp ce in majoritatea tarilor vestice acest indicator este in jurul valorii de 15-20 de ani, 15 ani fiind considerat un nivel sustenabil, in Romania acest nivel este in jurul valorii de 8-9 ani. Cel de-al treilea indicator este nivelul la care se situeaza orasele mari din Romania raportat la potentialul lor, in ceea ce priveste calitatea vietii. Rezolvarea problemelor de infrastructura, dezvoltarea sistemelor de transport in comun, imbunatatirea calitatii aerului, toate acestea vor duce la cresterea nivelului de trai al acestor orase, iar cresterea economica va urma acestui trend. 

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter