RO EN
Košík je prázdný

CN APM SA: Investitii de peste 640 milioane de euro planificate in Portul Constanta

Compania Nationala Administratia Porturilor Maritime (CNAPM) Constanta SA, aflata sub autoritatea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, are in pregatire si executie investitii de circa 640 de milioane de euro in modernizarea si extinderea infrastructurii portuare. Cele mai importante sume sunt alocate prin Programul Transport 2021-2027, fiind in pregatire proiecte in valoare de peste 500 de milioane de euro. Dupa izbucnirea razboiului din Ucraina, Portul Constanta a jucat un rol strategic pentru tranzitul de marfuri dinspre si spre aceasta tara, accelerand investitiile in portul romanesc. Totodata, Portul reprezinta un nod maritim vital pentru legatura intre Europa cu Asia Centrala, Orientul Indepartat si Africa de Nord. Conform datelor CNAPM Constanta SA, traficul de marfuri ce tranziteaza Portul Constanta a crescut cu peste 50% in ultimii 10 ani, pana la 75,5 milioane de tone in anul 2022, iar perspectivele sunt de crestere, cel putin pe termen scurt si mediu.
In Portul Constanta activeaza circa 700 de entitati: operatori portuari, firme de logistica si transporturi, institutii publice, autoritati etc., acesta fiind cel mai mare port la Marea Neagra si un important hub european de cereale.
Interviu cu Florin Vizan, directorul general al CNAPM Constanta SA.
 
- Cum caracterizati, pe scurt, evolutia activitatii CNAPM Constanta SA in 2022 si in primele 6 luni din 2023?
- Pe baza rezultatelor inregistrate de la inceputul acestui an, sunt semnale ca trendul ascendent al traficului de marfuri prin Portul Constanta se pastreaza, cresterea de trafic de pana la aceasta data fiind de 12% fata de aceeasi perioada a anului trecut, in care am consemnat recorduri din acest punct de vedere. Traficul total de marfuri in portul Constanta a inregistrat 75,5 milioane de tone in anul 2022, fata de 67,5 milioane tone marfuri operate in 2021.
Anul trecut am inceput numeroase investitii si reparatii din fonduri proprii, la care se vor adauga altele noi, bugetul companiei pentru aceste lucrari fiind de aproape 300 de milioane de lei in 2023.
 
- Care sunt cele mai mari proiecte coordonate de Companie, care vor fi realizate in urmatorii ani (2023-2027)?
- Pentru a veni in sprijinul operatorilor portuari si pentru a le oferi conditii de atragere a traficului de marfuri, CN Administratia Porturilor Maritime SA Constanta se concentreaza pe investitiile in infrastructura portuara, atat din fonduri europene, cat si din surse proprii. Sunt deja aprobate, prin Programul Operational Infrastructura Mare, proiecte de aproape 100 de milioane de euro.
In acest moment, sunt in derulare mai multe proiecte in paralel, care vizeaza:
• extinderea la 4 benzi de circulatie a drumului existent dintre Poarta 10 bis si Poarta 10, care va fi finalizat in acest an, in urma unei investitii de 12,7 milioane de euro;
• modernizarea infrastructurii de distributie a energiei electrice in Portul Constanta, cu termen de finalizare in august 2024 si o valoare totala de 23 milioane de euro;
• extinderea cheurilor danelor 10 si 12 din Zona Midia, inclusiv consolidari in spatele cheurilor, proiect programat pentru finalizare in iulie 2024, cu o valoare totala de 16,93 milioane de euro. 
 
 
Prin POIM - Solidarity Lanes au fost semnate doua contracte, lucrarile fiind in executie:
• Proiectul privind realizarea unui drum si parcare zona cheu fluvio-maritim Port Constanta si organizare de santier, cu o valoare totala de 3,26 milioane de euro. Lucrarile vor fi finalizate in decembrie 2023. 
• Proiectul pentru realizarea unei parcari in zona de sud a Portului Constanta, cu o valoare de 734.541 de euro si termen de finalizare in decembrie 2023. 
 
Prin Programul Transport 2021-2027 sunt in pregatire proiecte in valoare de peste 500 de milioane de euro. Pentru aceste obiective de investitii, CN APM SA a finantat din surse proprii elaborarea studiilor de fezabilitate, a documentatiilor de avizare, cererilor de finantare aferente, pentru asigurarea maturitatii proiectelor, pentru pregatirea in vederea depunerii lor, imediat dupa aprobarea si publicarea Ghidului Solicitantului:
• Extinderea la patru benzi a drumului dintre Poarta 7 si jonctiunea obiectivului "Pod rutier la km 0+540 al Canalului Dunare - Marea Neagra" cu drumul care realizeaza legatura intre Poarta 9 si Poarta 8 spre zona de nord a Portului Constanta. Valoarea estimata a proiectului este de 30,7 milioane de euro;
• Master Plan de infrastructura rutiera - Reabilitarea, modernizarea si extinderea infrastructurii rutiere (drumuri, pasaje, inclusiv pod rutier peste Canalul de legatura) si de acces in Portul Constanta si zona Midia, proiect cu o valoare estimata de 122 milioane de euro;
• Dragaje de investitii in Portul Constanta (zonele Constanta, Midia si Mangalia) - inclusiv largirea gurii de acces Midia, investitie estimata la 130 de milioane de euro;
• Modernizarea infrastructurii de distributie a energiei electrice in Portul Constanta - Etapa II, proiect cu o valoare estimata la 95 milioane de euro;
• Dezvoltarea capacitatii feroviare in Sectorul fluvio-maritim al Portului Constanta - Etapa II, in valoare de 10 milioane de euro;
• Extinderea si modernizarea infrastructurii de apa si a sistemului de canalizare - Etapa I, proiect cu o valoare estimata de 28 milioane de euro;
• Realizare cheuri in Portul Constanta - zona Midia, inclusiv umpluturi in spatele constructiilor de acostare si sistematizarea teritoriului, proiect cu o valoare initiala estimata la 75 milioane euro (etapa I);
• Realizarea unui parc fotovoltaic, investitie de aproximativ 7,5 milioane euro;
• Parcare securizata cu facilitati de stationare, in vecinatatea accesului din A4, proiect in valoare de 15 milioane de euro.
 
 
Prin CEF sunt aprobate proiecte de 33,83 milioane euro:
• Modernizarea infrastructurii si protectia mediului in Portul Constanta PROTECT, contract in valoare de 15,03 milioane de euro;
• Asigurarea conditiilor electrice de racordare la cheu a navelor in Portul Constanta (regim Cold Ironing) E-COLD, contract evaluat la 18,8 milioane de euro.
 
- Care sunt principalele obiective stabilite la nivelul companiei in urmatorii ani (2023-2030)?
- Pe termen lung, CN Administratia Porturilor Maritime SA Constanta a initiat un proiect de extindere a capacitatii de operare a Portului Constanta, prin crearea de noi teritorii si dane de operare care vor deservi terminale specializate. In prezent, sunt cautate surse de finantare, investitiile fiind considerabile. 
Pentru proiectele de dezvoltare a infrastructurii care presupun investitii foarte mari (cuprinse intre 500 milioane de euro si un miliard euro), decizia se ia la nivel guvernamental pentru a beneficia de asistenta tehnica din partea institutiilor financiare internationale. 
Pe termen scurt si mediu, obiectivele de dezvoltare se refera la investitii care vizeaza dezvoltarea infrastructurii de transport: dragaj de investitii pentru cresterea adancimilor, modernizare a drumurilor, realizare de cheuri, umpluturi, modernizare retele (energetice, apa, canal, gaz), care reprezinta domeniul public al statului. 
 
 
- Care este, pe scurt, situatia porturilor din Romania, in acest moment, ca numar de angajati raportat la traficul in crestere dupa sanctiunile impuse Rusiei, proiecte de investitii si capacitatea companiilor de a gestiona o piata care va creste semnificativ in urmatorii ani?
- Compania Nationala Administratia Porturilor Maritime SA are atributii legate de administrarea portului Constanta, respectiv a zonelor Constanta, Midia si Mangalia. In portul Constanta activeaza circa 700 de entitati: operatori portuari, firme de logistica si transporturi, institutii publice, autoritati etc. Portul Constanta este cel mai mare la Marea Neagra, fiind un important hub european de cereale.
In contextul actual, al razboiului din Ucraina, rolul Portului Constanta este strategic, devenind o ruta esentiala a traficului de marfuri in zona. Portul Constanta a confirmat inca o data ca reprezinta un nod maritim vital pentru legatura intre Europa de Vest si Est-Centrala cu Asia Centrala, Orientul Indepartat si Africa de Nord. Importanta portului este data inclusiv de conexiunile strategice navale cu Dunarea, dar si feroviare sau rutiere, fie cu alte state membre ale Uniunii Europene, fie cu state non-UE.
Administratia Porturilor Maritime s-a implicat activ intr-un proces continuu de mentinere si cautare a unor noi parteneriate intre porturile de la Marea Neagra, cu scopul deschiderii de noi rute comerciale cu porturi din intreaga lume.
Dupa ce, in ultimii ani, traficul de marfuri prin Portul Constanta a batut record dupa record, CN APM SA este determinata sa atraga si mai multa marfa prin impulsionarea investitiilor realizate fie din fonduri proprii, fie prin intermediul banilor europeni. Vom veni in sprijinul operatorilor portuari, pentru a le oferi conditii de atragere a traficului de marfuri si ne axam pe investitiile in infrastructura portuara.
 
 
- Care sunt principalele dificultati si provocari pe care le intampinati in activitatea curenta?
- Portul Constanta are capacitatea de a opera cantitati mari de marfuri, are logistica necesara si este pregatit sa raspunda cu operativitate solicitarilor. In fiecare an, in campania agricola de recoltare, numarul camioanelor care vin in portul Constanta este in mod firesc mai mare fata de alte perioade ale anului. Si in acest an, la acest aflux de marfuri se adauga camioanele care vin cu marfuri din Ucraina.
Chiar daca initial, pentru marfa din Ucraina, au fost anumite aspecte legate de armonizarea tuturor documentelor, a formalitatilor ce trebuiau indeplinite, dat fiind faptul ca importul-exportul se face intre tari UE si non UE (portul Constanta fiind in acelasi timp granita Uniunii Europene), acestea au fost adaptate si acum se desfasoara cu operativitate.
Cozile de camioane din exteriorul portului sunt generate, in cea mai mare parte, de modul de lucru si de prioritatile operatorilor. De exemplu, daca in dana unui operator de cereale este un tren cu marfa de descarcat, acesta va fi operat inaintea camioanelor pe care tot operatorii le-au chemat cu marfa. 
In scopul fluidizarii accesului camioanelor incarcate cu cereale in Portul Constanta si in vederea evitarii blocajelor de trafic ce pot aparea in interiorul si exteriorul incintei portuare, operatorii portuari au fost notificati de administratia portuara sa se asigure ca traficul rutier generat de camioanele colaboratorilor (traderi, transportatori) sa fie proportional cu capacitatea de operare din terminalele pe care le detin.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter