RO EN
Košík je prázdný

CBRE: Peste 335.000 mp de spatii de birouri modern vor fi livrate pana in 2023

Cu 76% din stocul modern de spatii de birouri in Bucuresti, segmentul de birouri a ajuns la peste 4,3 milioane mp la nivel national in primul semestru al anului 2022, conform raportului Romania Office Destinations 2022, lansat de CBRE Romania, lider pe piata de consultanta imobiliara. Mai mult, rata de neocupare pe segmentul de birouri este de doar 12%, fiind pe un trend descendent fata de aceeasi perioada a anului trecut.
Pe segmentul office, Bucurestiul se afla pe primul loc, cu un stoc total de 3,3 milioane mp, in contextul unei populatii totale de 2,1 milioane si o rata a somajului de 5,1%. Gazduind 31 de universitati, atat publice, cat si private, Capitala furnizeaza peste 170.000 de absolventi in fiecare an, contribuind la atractivitatea orasului ca destinatie pentru companiile care doresc sa-si extinda afacerile in Romania.
Capitala este urmata de Cluj-Napoca (350.000 mp), Timisoara (294.000 mp), Iasi (205.000 mp) si Brasov (155.000 mp). Totodata, piata cu cea mai rapida crestere este reprezentata de Bucuresti, stocul modern fiind cu 10% mai mare in T2 fata de acelasi trimestru din 2021.
Cluj-Napoca are peste 740.000 de locuitori si o rata a somajului de 2,1%. 72.000 de absolventi isi finalizeaza studiile in fiecare an in cele noua universitati publice si private ale acestui oras. Populatia Timisoarei a depasit 700.000 de persoane, in timp ce rata somajului este de 1,8%. Cu sapte universitati publice si private, Timisoara are peste 44.000 de absolventi anual.
„Dupa o perioada de stagnare in timpul pandemiei, segmentul office isi revine puternic. Am observat ca a crescut atat numarul de tranzactii de inchiriere de birouri, cat si cererea in principalele orase ale Romaniei. Cresterea este sustinuta de reluarea hibrida a activitatii la birou, de extinderea companiilor si de intrarea pe piata a unor noi companii. Dinamica pietei de birouri din orasele regionale indica noi modele de migratie intr-o piata a muncii limitata si provoaca unele companii sa gandeasca mai larg despre locatii, confirmand o distributie hibrida a fortei de munca.”, spune Tudor Ionescu, Head al A&T Services Office in cadrul CBRE Romania.
Raportul CBRE arata ca, odata ce 335.300 mp vor fi adaugati stocului actual pana in 2023, stocul de spatii de birouri va ajunge la 4,7 milioane mp la inceputul anului viitor, in crestere cu 9%. Astfel, Bucurestiul va mai avea 135.300 mp de spatii de birouri, nivel care il plaseaza pe primul loc in ceea ce priveste noile dezvoltari, urmat de Iasi cu 80.000 mp, Cluj-Napoca (55.000 mp), Timisoara (40.000 mp) si Brasov (25.000 mp).
In ceea ce priveste rata de neocupare, Cluj-Napoca si Iasi au inregistrat cel mai ridicat nivel de inchiriere, cu doar 8% rata de neocupare fiecare din stocul total in T2. Pe locul doi in top se afla Brasov, cu o rata de neocupare de 13,7%, urmat de Bucuresti (13,9%) si Timisoara (15%). Avand in vedere rata scazut de neocupare la nivel de tara, este vizibila o crestere a cererii pentru inchirierea spatiilor de birouri.
Potrivit raportului Romania Office Destinations 2022 lansat de CBRE, care include si rezultatele unui sondaj online, Traditional vs Hybrid: Where to work from, peste 50% dintre angajati au spus ca ar prefera sa lucreze de la birou pentru a restabili legatura cu colegii lor si pentru a castiga timpul consumat pentru deplasarea intre casa si birou. In acelasi timp, 36% dintre respondenti doresc sa fie la curent cu informatiile care ii ajuta in cariera sau in indeplinirea sarcinilor, iar 33% considera discutiile cu colegii un argument puternic pentru a se intoarce la birou. Pentru 13% dintre angajati lipsa spatiului acasa a fost un alt argument in favoarea lucrului de la birou. Restul de 5% s-au gandit la reducerea cheltuielilor cu utilitatile atunci cand au votat pentru a reveni la birou.
„Dupa o perioada indelungata de lucrat de acasa, care a afectat colaborarea si comunicarea dintre angajati, in prezent in companii domina dorinta de reluare a activitatii la birou. Ca o consecinta a ultimilor ani, multe companii au decis sa adapteze si sa reorganizeze spatiul de lucru pentru a raspunde noilor solicitari si in acelasi timp sa creasca rata de retentie a angajatilor. Aceste noi directii au devenit componente importante in strategia de branding, in special in Computers & Hi-Tech, dar si in alte industrii, precum Professional & Business Services, Consumer Services & Leisure si sectorul Financiar”, explica Daniela Gavril, Head of Research in cadrul CBRE Romania.
Tendinta de piata care s-a conturat in ultimii doi ani si jumatate este acum integrata in modelul de lucru al celor mai multe companii. Munca in format hibrid va fi in continuare o optiune si va completa modul traditional de a lucra. Echilibrul dintre telemunca si munca de la birou este inca o strategie in curs de dezvoltare, care va constitui cu siguranta un argument important in relatia companiilor cu angajatii lor.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter