RO EN
Košík je prázdný

BREC: Piata imobiliara moderna a intrat in a treia etapa de dezvoltare

Piata imobiliara din Romania se afla intr-o etapa post-pandemie, cu proiecte de anvergura de regenerare urbana, concepte noi si un interes crescut al pietelor internationale asupra Romaniei. Jucatori precum AFI, Globalworth, One United Properties, operatorii din logistica sau hotelieri au schimbat complet peisajul local si au atras astfel dupa ei investitii din multe alte domenii, potrivit Despinei Ponomarenco, presedintele Bucharest Real Estate Club (BREC). In prezent, piata imobiliara locala este stabila, matura, iar cei mai mari investitori detin portofolii locale cu o valoare totala ce depaseste 8 miliarde euro, conform raportului Real Estate Premier League - primul index al proprietarilor si managerilor celor mai mari companii imobiliare active in Romania, realizat de BREC si Cushman & Wakefield Echinox.
BREC, organizatie activa din anul 2018, a fost infiintata in contextul unei noi faze de dezvoltare imobiliara din regiune, avand ca obiectiv principal cresterea calitatii pietei prin dialog constructiv cu principalii influentatori ai acesteia: fonduri de investitii, institutii financiar-bancare, dezvoltatori, companii etc.
 
- Cum ati descrie, in cateva fraze, piata dezvoltarilor imobiliare in prezent? Cum a evoluat acest sector in ultimii 10 ani, din punct de vedere al calitatii, functionalitatii si esteticii cladirilor?
- Piata imobiliara este unul dintre marii contributori la PIB-ul Romaniei, este deosebit de dinamica, cu foarte multi jucatori si se afla astazi in a treia etapa de dezvoltare. Prima etapa a fost cea de imediat dupa Revolutie - pana in momentul 2008 (cand a venit criza financiara), a doua etapa a urmat in perioada 2008-2010, atunci cand au intrat in peisaj jucatori noi, dintre care multi internationali, care au ajutat la profesionalizarea pietei si la imbunatatirea calitativa a noilor investitii.
Astazi intram deja in cea de-a treia etapa, post-pandemie, in care avem foarte multa dinamica legata de proiecte de anvergura de regenerare urbana, concepte noi si un interes crescut al pietelor internationale asupra Romaniei. Jucatori precum AFI, Globalworth, One United Properties, operatorii din logistica sau hotelieri au schimbat complet peisajul local si au atras astfel dupa ei investitii din multe alte domenii.
 
- Cum ati caracteriza, pe scurt, dezvoltatorii de proprietati din Romania in acest moment, comparativ cu cei existenti pe piata dupa criza din 2009-2010?
- Vorbim de o piata mult maturizata acum vs. anii 2009-2010, in care evident ca dezvoltatorii acorda mai multa atentie conceptelor, arhitecturii, designului, caracteristicilor tehnice si integreaza din ce in ce mai mult tehnologia si elementele de sustenabilitate si wellbeing in tot ceea ce inseamna dezvoltare. Etapa post-pandemie aduce noi oportunitati, cu precadere pentru segmentul rezidential, unde 85% din stocul locativ al Romaniei este invechit, iar cererea de locuinte noi ramane constanta. Cu toate acestea, piata resimte o lipsa acuta de specialisti si lipsa unor optiuni educationale in domeniu, care sa contribuie la dezvoltarea unor noi generatii de profesionisti. Vorbim despre un segment ingust, cu putini specialisti, iar pentru dezvoltatori optiunile de recrutare sunt limitate.
 
- Cum vedeti dezvoltarea viitoare a pietei imobiliare? Credeti ca exista vreun pericol de blocaje pe piata imobiliara, in acest moment, sau pe vreunul din sectoare (birouri, comercial)?
- Nu vedem blocaje majore - acestea ar aparea in masura in care ar disparea lichiditatile din piata. In rezidential, pe langa cererea constanta de unitati noi, pandemia a generat si un nou tip de nevoie - unitati mai spatioase, cu terase largi si spatii verzi sau case si vile si, tot in pandemie, o statistica publica ne arata ca Romania a generat 15.000 de noi milionari, care isi vor plasa cel mai probabil banii in apartamente sau case/vile. De asemenea, in retail se vede deja revenirea cifrelor de trafic, dar si pe segmentul de birouri, unde gradul de ocupare a spatiilor este din ce in ce mai ridicat. Deci, aceste clase de proprietati imobiliare nu credem ca vor intra in blocaj, mai cu seama ca Romania ramane atractiva pentru investitorii internationali, care vor genera cerere atat in retail, cat si pe segmentul de birouri. De altfel, nici in perioada de lockdown de anul trecut, investitiile in birouri sau retail nu s-au oprit, ci dimpotriva au continuat. Insa vom asista la dezvoltarea de noi concepte pe ambele segmente, adaptate la nevoile actuale ale pietei, la nevoia mai crescuta de siguranta, igiena si wellbeing. Segmentul logistic si industrial va continua sa se dezvolte si sa genereze cerere, iar aici vom vedea investitii majore in anii care vor urma, pentru ca Romania inca nu acopera necesarul logistic.
 
- Care ar fi cele mai mari riscuri si provocari pentru dezvoltatorii privati din Romania, in acest moment?
- Riscurile si provocarile sunt legate, asa cum stim, de nivelul de impredictibilitate, instabilitate politica si de gradul general de risc de tara in Romania. Este adevarat ca lucrurile s-au mai imbunatatit, dar mai este mult pana departe. Dezvoltatorii privati deja activi, cu experienta indelungata in Romania, au invatat deja cum sa “navigheze" in macro-contextul local si putem spune ca business-ul are traiectoria si evolutia lui si a invatat sa se adapteze la imprevizibilul situatiilor.
Totusi, nu se poate vorbi de business mare (constructiile si investitiile imobiliare sunt un contributor major in PIB) fara un parteneriat si un dialog constructiv cu autoritatile, iar aici este nevoie sa atragem mai mult atentia autoritatilor spre nevoile reale din business, dar si spre valoarea adaugata pe care o genereaza business-ul. Este nevoie acuta de infrastructura si de un cadru legislativ predictibil, pentru ca schimbarile care apar pe plan politic si legislatia care se schimba uneori si peste noapte afecteaza investitii de miliarde de euro, joburi si viitorul unor mii de oameni.
 
- In ce proiecte se implica BREC in aceasta perioada si ce planuri si obiective are pe piata locala?
- Bucharest Real Estate Club (BREC) continua o directie principala de activitate, dezvoltarea de contexte de dialog intre piata imobiliara si restul sectoarelor economice mari, pentru ca acestea sunt beneficiarii reali, finali, ai produselor de real estate. Credem ca atragerea de noi investitii in real estate si imbunatatirea produselor imobiliare nu poate avea loc fara dialog si feedback constant si relevant de la companiile care activeaza in alte domenii (ex. IT&C, banking, retail, FMCG, etc.), pentru ca acestea sunt cele care beneficiaza in final de tot ceea ce inseamna real estate. De asemenea, continuam sa ne implicam si sa dezvoltam cadre de dialog cu autoritatile, pentru ca reprezentam un segment important de contributori in PIB-ul Romaniei si pentru ca tot ceea ce inseamna initiativa legislativa sau schimbari in cadrul de reglementare trebuie realizat prin dialog cu mediul privat.
In aceasta toamna, BREC sustine participarea standului Romaniei la EXPO REAL in Munchen, cel mai mare eveniment de real estate din Europa, unde vom promova alaturi de AHK - Camera de Comert Romano-Germana, oportunitatile de business local in imobiliare.
Nu in ultimul rand, ne implicam in educatie, pe mai multe paliere. Atat prin instrumente precum rapoarte si studii pe care le emitem, cat si prin dialog constant cu presa, pentru a creste transparenta si mediatizarea pe subiecte mai putin cunoscute si inclusiv pentru informarea end-consumerilor.
De asemenea, incepem in aceasta toamna a doua editie a programului BREC Real Estate Academy, primul program educational 100% privat din Romania in domeniul imobiliarelor, in care profesorii sunt, de fapt, proprietari si manageri reputati din acest domeniu, care contribuie impreuna cu noi la dezvoltarea unor noi generatii de profesionisti in imobiliare. 

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter