Dupa o perioada plina de provocari, interesul pentru mall-uri revine, investitorii lucrand la proiecte noi sau extinderi, cu un total de peste 250.000 mp, ce vor fi livrati pana in 2025 in orase precum Bucuresti, Iasi, Craiova, Pitesti sau Alba-Iulia. Noile proiecte vin in contextul cresterilor de trafic, care in 2022 au revenit la cele anterioare pandemiei, arata principalele concluzii ale evenimentului organizat ieri de BUCHAREST REAL ESTATE CLUB, The New Retail Conference.
”Brandurile care doresc sa intre in Romania au ca destinatie orasele mari, precum Bucuresti, Iasi,Timisoara si Cluj-Napoca. Brandurile consacrate se extind in orasele mijlocii si mici, iar noi suntem interesati si de zona de entertainment, fie ca este pentru copii, sau pentru adulti. Mall-urile trebuie sa devina destinatii de entertainment, iar eu cred ca vom vedea lucruri interesante in perioada urmatoare," a declarat Luciana Giurea, General Manager, AFI Ploiesti.
Sebastian Mahu, Head of Asset Management in cadrul Iulius a mentionat doua tendinte in cazul proiectelor mixed-use: ”Acolo unde cladirile de birouri au si o componenta de retail am observat ca numarul celor care revin la birou este cu 15% mai mare decat in cazul cladirilor care sunt strict office. A doua tendinta arata ca odata cu pandemia s-a schimbat un aspect pe care il priveam ca dat si anume ca apogeul vanzarilor era sambata. In proiectele mixed-use, avand in vedere ca oamenii muncesc de acasa lunea si vinerea, coreland activitatile de weekend, am remarcat cresteri de trafic in zilele de miercuri si joi.”
Trendul proiectelor mixed-use se observa si in cazul One United Properties, care lucreaza la proiecte precum reabilitarea si modernizarea halei Ford in cadrul One Floreasca City sau One Cotroceni Park. ”Hala Ford va fi restaurata integral, fiind un monument de clasa A. Este un proiect destul de ambitios, costisitor, dar odata finalizat acest proiect, va creste valoarea cartierului, a patrimonului orasului, si va deveni o destinatie unica in Bucuresti dar si Romania. In ceea ce priveste One Cotroceni Park, in prima faza a proiectului, 20.000 mp vor fi destinati zonei de retail, deservind nevoile angajatilor si locatarilor din cadrul proiectului”, a declarat Mihai Padurioiu, CEO, Office Division, One United Properties.
Fressnapf, cel mai mare retailer european de produse pentru animale de companie, a intrat recent pe piata romaneasca, cu un plan ambitios de expansiune: ”Am achiztionat SuperZoo si ne propunem ca pana la finalul anului sa avem 14 magazine operationale pe piata din Romania”, a declarat Cristinel Petrescu, Director de Expansiune, Fressnapf, la conferinta BREC, adaugand: ”Cifrele noastre arata ca un roman cheltuie in medie 39 de Euro lunar pentru animalele de companie, in timp ce in Polonia indicatorul este la 26 de Euro, iar in Ungaria la 42 de Euro.”
”Avem un total de 65 de magazine, dintre care 51 in Romania si 14 magazine externe, in Polonia, Ungaria, Bulgaria si Cehia. Decizia de a ne extinde pe pietele externe a fost luata in 2019, iar pe durata crizei sanitare am observat o flexibilitate mai mare din partea proprietarilor de pe piata romaneasca”, a explicat Lilian Furtuna, Global Expansion Director, Teilor, in cadrul conferintei BREC.
Retail park-urile au reprezentat un format avantajat in pandemie, datorita accesului direct in magazine si a restrictiilor limitate. Interesul pentru dezvoltarea acestor tipuri de produse s-a mentinut, astfel incat la finalul anului 2021 suprafata totala a ajuns la 120.000 mp, iar estimarea pentru urmatorii trei ani este de pana la 500.000 mp, asa cum arata datele Fortim Trusted Advisors, prezentate in cadrul conferintei BREC.
Fluctuatia chiriasilor este destul de redusa in retail park-uri, conform lui Klaus Reisenauer, Partner in cadrul Oasis Group, un jucator cu experienta indelungata pe acest segment de piata, ce are in lucru un proiect de 80.000 mp la Sibiu si doua proiecte de dimensiuni mai mici la Lugoj si in proximitatea Bucurestiului, la Balotesti. ”Vedem potential pentru branduri noi pe segmentul <<drugstores>> dar si pe cel de incaltaminte”, a mai spus el.
”In Romania am depasit pragul de 400 de magazine, deschidem atat in retail park-uri, cat si in mall-uri, dar si in spatii vechi, pe care le modernizam. Ca sa intelegeti potentialul, in Polonia avem peste 1.000 de magazine, este important pentru noi sa fim cat mai aproape de cumparatorii nostri” a explicat Catalin Secareanu, Director de Expansiune pentru Pepco in Romania.
Atat proprietarii cat si chiriasii prezenti la conferinta au subliniat importanta relatiei de parteneriat intre cele doua parti precum si a identificarii de comun acord a solutiilor care sa ii ajute sa depaseasca perioadele dificile, asa cum a fost criza sanitara, sau, in prezent, problema costurilor explozive la energie.