RO EN
Košík je prázdný

PWC: Consolidarea sau repozitionarea pe piata determina deciziile de achizitie

Nevoia de crestere si de a genera valoare a fost intotdeauna un catalizator pentru realizarea tranzactiilor. Vedem astazi, mai mult ca oricand, o nevoie reala de a identifica parghii noi care genereaza valoare si transforma modelele de afaceri, cu accent pe repozitionarea strategica. Digitalizarea, eficienta energetica si dezvoltarea sustenabila pe termen lung sunt cateva dintre mega tendintele economiei globale cu impact in deciziile de fuziuni si achizitii. Totodata, economia globala traverseaza o perioada de incertitudine si volatilitate care incetineste activitatea M&A, dar care poate aduce in acelasi timp si multe oportunitati de achizitii, avand in vedere ca evaluarile tind sa fie mai scazute iar concurenta mai redusa pentru tranzactii sau active noi care ajung pe piata, inclusiv pentru cele aflate in dificultate.
De la inceputul anului, peisajul fuziunilor si achizitiilor s-a confruntat cu cele mai mari provocari de la criza financiara din 2008-2009: cresterea ratelor dobanzilor, inflatia ridicata, instabilitatea geopolitica si temerile legate de recesiune. Dupa o perioada in care finantarile au fost mai usor de gasit si mai ieftine, investitorii au devenit mai prudenti si implicit activitatea de M&A a scazut in toate regiunile. Achizitiile strategice si optimizarea portofoliului de investitii au caracterizat anul acesta piata globala de M&A, trend care va ramane in continuare, deoarece achizitiile ajuta directorii executivi sa-si repozitioneze afacerile, sa-si consolideze cresterea si sa obtina rezultate pe termen lung.
O influenta pozitiva asupra mediului tranzactional global este cresterea ponderii tranzactiilor in care sunt implicate fondurile de investitii (pana la aproximativ 40% din totalul tranzactiilor la nivel global), ceea ce incurajeaza un dinamism al pietei globale de tranzactii, intrucat acest tip de investitori vizeaza un exit relativ rapid (intr-un orizont de timp de  5 pana la 7 ani) a activelor achizitionate.
Piata de M&A din Romania a performat foarte bine in anii post pandemie. Aceasta evolutie favorabila a continuat si in prima parte a acestui an, mergand oarecum contra curentului global actual. Astfel, la inceputul anului a fost anuntata mega tranzactia recent finalizata dintre PPC si Enel, care a reprezentat una dintre cele mai mari tranzactii din ultimii 30 ani din Romania. In aceasta tranzactie, echipa integrata de M&A a PwC Romania si D&B David si Baias a fost implicata pe partea cumparatorului. 
Alte tranzactii mari au fost anuntate in cursul anului 2023 atat in sectorul bancar, prin achizitia de catre Unicredit Romania a operatiunilor Alpha Bank din Romania, precum si in sectorul de retail unde a fost incheiata tranzactia prin care Carrefour a achizitionat lantul Cora si semnata tranzactia prin care Mega Image a achizitionat Profi.
Tranzactiile cu valori mari influenteaza semnificativ nivelul total al pietei de M&A din Romania, unde valoarea medie a unei tranzactii ramane la un nivel relativ scazut, de aproximativ 20 milioane euro.
Desi la nivelul pietei romanesti se poate constata in 2023 o scadere a numarului total de tranzactii, anuntarea acestor mega-tranzactii va determina o mentinere a valorii totale a pietei de M&A din Romania la un nivel comparabil cu cel de anul trecut. 
Potrivit estimarilor PwC Romania, piata locala de fuziuni si achizitii a atins 5,4 miliarde euro in  2022, depasind nivelul pre pandemic de 5,2 miliarde euro din 2019.
La nivel sectorial, energia, sectorul bancar, retail-ul si serviciile de sanatate au generat cele mai multe tranzactii in 2023, in timp ce s-a observat o incetinire a tranzactiilor in sectorul IT&C si in sectorul imobiliar. 
In ultimii ani, piata romaneasca a fost in general dominata de investitori strategici, cu mai putine tranzactii realizate de fonduri de investitii. Ceea ce este insa de remarcat este ascensiunea in ultimii ani a unor fonduri de investitii de dimensiuni mici si medii, cu membri fondatori romani foarte activi pe piata de M&A, inclusiv in regiunea Europei Centrale si de Est. 
Megatendintele globale ale digitalizarii, deglobalizarii si decarbonizarii care determina schimbari in sectoare precum cele ale tehnologiei, sanatatii, infrastructurii si al energiei regenerabile – vor continua sa creeze oportunitati de tranzactii si in anii urmatori. Vom vedea in continuare tranzactii mari realizate in principal de investitori strategici, dar sa nu neglijam si tranzactiile de marime mica si medie pe care fondurile de investitii recent aparute pe piata le vor realiza in anii ce urmeaza.
Pentru a se mentine in fata concurentei acerbe, liderii de afaceri trebuie sa adopte o strategie indrazneata de fuziuni si achizitii care sa ii sprijine in transformarea modelelor de afaceri, care nu inseamna doar tranzactii de valoare mare. Tranzactiile de valoare medie pot fi mai usor de realizat in conditiile actuale de finantare si reglementare dificile, avand totodata un rol transformator daca fac parte dintr-un program de achizitie bine planificat si au o justificare solida. In contextul economic actual, executivii care urmaresc sa faca achizitii acorda mai multa atentie companiilor care au un grad avansat de digitalizare (cum ar fi cloud, cibernetic, AI), modele operationale robuste, forta de munca cu abilitati specifice sau o strategie de dezvoltare durabila. In acelasi timp, antreprenorii care doresc sa-si vanda afacerile trebuie sa demonstreze ca afacerile lor pot oferi noi parghii de crestere, oportunitati de reducere a costurilor si date financiare si operationale care pot indeplini cerintele de raportare a sustenabilitatii. 
Fuziunile si achizitiile raman un motor de crestere important si un instrument cheie pentru a repozitiona si eficientiza afacerile in vederea obtinerii unor rezultate durabile. Nu exista nicio indoiala ca actualele conditii macroeconomice vor continua sa influenteze activitatea de fuziuni si achizitii, iar stabilizarea inflatiei si a ratelor dobanzilor se vor reflecta in evaluarile si evolutia tranzactiilor. In concluzie, pentru cumparatori, accesul la capital va fi esential, iar pentru vanzatori, pregatirea va fi cheia succesului.
 
*** Autori: Cornelia Bumbacea - Deals Partner, Andreea Mitirita - Partener si Anda Rojanschi - Corporate M&A Partner - Lawyer. D&B David si Baias.
 
 

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter