RO EN
Košík je prázdný

PWC: 58% dintre antreprenori din Romania vor ca afacerea sa ramana in familie

Doar 58% dintre afacerile de familie din Romania spun ca vor sa se asigure ca business-ul ramane in familie pe termen lung, comparativ cu 74% in Europa Centrala si de Est (ECE) si cu 66% la nivel global, potrivit sondajului PwC Global Family Business Survey. Mai mult, doar 63% dintre afacerile de familie in Romania au planuri pentru viitorul afacerilor, precum conventii intre actionari (39%), politici privind dividendele (39%), proceduri de urgenta si situatii neprevazute (15%) sau testament (12%). Comparativ, 69% dintre afacerile de familie din ECE si 81% la nivel global au astfel de aranjamente.
Obiectivele personale cheie pe termen lung ale proprietarilor de afaceri de familie din Romania sunt protejarea afacerii ca cel mai important activ al familiei (87%) si generarea de dividende pentru membrii familiei (84%).
”In Romania ecosistemul afacerilor de familie este inca tanar, 90% din aceste companii fiind la prima generatie si doar 9% la a doua generatie, comparativ cu alte state din Europa Centrala si de Est sau de la nivel global unde exista companii care au ajuns la a treia sau a patra generatie. Planificarea succesiunii este o modalitate de a pune baze solide pentru viitor, de a identifica noi modalitati de dezvoltare si de crestere a afacerii. De exemplu, implicarea membrilor de familie din generatia urmatoare, care au cunostinte digitale sau de sustenabilitate, ar putea duce la transformarea afacerilor atat de necesara pentru a supravietui in viitor”, a declarat Dinu Bumbacea, Country Managing Partner PwC Romania.
In acelasi timp, nivelul de incredere intre membrii familiei este considerat in general ridicat, iar 74% dintre respondenti afirma ca exista o aliniere a familiei cu privire la directia companiei (fata de 59% la nivel global).
”O succesiune fara probleme, gandita pana la cel mai mic detaliu, este o garantie ca viitorul familiei si al companiei este si va fi stabil. Procesul nu se concentreaza doar pe simpla transmitere a proprietatii catre urmatoarea generatie sau pe asigurarea averii prin stabilirea unei structuri juridice adecvate, ci acopera stabilirea unor reguli de comunicare, instituirea unei guvernante familiale adecvate si transmiterea cunostintelor, a experientei si a valorilor catre generatia tanara. Pe de alta parte decizia de a vinde afacerea poate fi luata atunci cand aceasta trebuie sa treaca la alt nivel de dezvoltare, iar proprietarii nu au posibilitatea de a finanta investitiile necesare sau au nevoie de un partener strategic in acest scop”, a spus George Ureche, Director PwC Romania.
 
Alte concluzii ale raportului
- Majoritatea afacerilor de familie din Romania (82%) si-au crescut vanzarile in ultimul an financiar, nivel in crestere de la 55% in 2021, an inca afectat de pandemie, nivel similar cu cel inregistrat in ECE (83%) si peste procentul de 71% inregistrat la nivel global.
- In acelasi timp, obiectivele de crestere sunt ambitioase si pentru urmatorii doi ani: 27% dintre afacerile de familie din Romania se asteapta sa creasca rapid si agresiv, fata de 20% la nivel de ECE si 14% la nivel global.
- Desi cresterea si profitul sunt considerate esentiale, majoritatea sunt de acord ca profitul nu ar trebui facut in detrimentul clientilor sau al angajatilor.
- Majoritatea intreprinderilor de familie din Romania isi stabilesc obiective si tinte pentru satisfactia clientilor si crestere, dar doar o minoritate le stabileste pentru diversitate si incluziune si impact social.
- Principalele prioritati ale afacerilor de familie din Romania in urmatorii doi ani sunt cresterea loialitatii clientilor si introducerea de noi produse si servicii (ambele prioritati mult mai mari decat in CEE si decat media globala). Principalele grupuri prioritare sunt clientii si actionarii, urmati de angajati.
In cadrul sondajul Global Family Business Survey au fost intervievate 2.043 de interviuri cu afaceri de familie din 82 de tari la nivel mondial, printre care si Romania. Scopul sondajului este de a intelege ceea ce gandesc reprezentantii afacerilor de familie cu privire la problemele actuale.
 
 

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter