RO EN
Košík je prázdný

MAZARS: Piata unica digitala, un nou regim TVA menit sa combata frauda fiscala

In acest an, Uniunea Europeana (UE) va mai face un pas spre definitivarea sistemului de TVA, o masura ce are la baza Planul de actiune TVA, publicat de Comisia UE in 2017. Astfel, incepand cu 1 iulie 2021, modificari importante ale TVA si ale taxelor vamale vor fi introduse pentru comertul electronic, schimbari ce erau asteptate de mult timp. De asemenea, se asteapta o crestere semnificativa a colectarii TVA, dat fiind eliminarea scutirii la import pentru persoanele fizice.
Noi reguli de TVA aplicabile comertului electronic
Conform regulilor actuale, livrarea de bunuri catre persoane fizice este supusa TVA-ului in tara de expediere, pana la un anumit plafon stabilit de fiecare stat membru (SM). Dupa ce valoarea livrarilor depaseste plafonul stabilit de SM in care se afla clientul (variind de la 35.000 de euro la 100.000 de euro), furnizorul este obligat sa se inregistreze in scopuri de TVA in respectivul SM si sa perceapa TVA in conformitate cu cerintele tarii de destinatie.
Un sistem simplificat este in functiune inca din 2015, insa numai pentru servicii electronice B2C (telecomunicatii, radiodifuziune sau servicii furnizate pe cale electronica) distribuite clientilor in alt SM. Un astfel de regim este cunoscut drept MOSS si a fost introdus pentru a simplifica administrarea tratamentului TVA in cazul serviciilor electronice furnizate persoanelor fizice, permitand companiilor sa raporteze si sa plateasca TVA-ul aferent printr-un singur portal online din SM in care sunt stabilite.
„Incepand cu 1 iulie 2021, toate vanzarile de bunuri la distanta vor fi supuse TVA in SM in care persoana fizica este stabilita. Pragurile curente vor fi anulate; schema MOSS va fi extinsa la OSS - o schema care se va aplica furnizarii de bunuri si servicii, precum si livrarii de bunuri „facilitate” prin interfete electronice (IE).”, a mentionat Bianca Vlad, Tax Partner, Mazars Romania.
Schema curenta MOSS va fi extinsa catre toate livrarile de bunuri/ servicii B2C din SM in care furnizorul nu este stabilit. Astfel, furnizorul va trebui sa perceapa in continuare TVA din SM de sosire, insa nu va mai fi obligat sa se inregistreze in scop de TVA in respectivul SM. Acesta va putea raporta returnarea TVA-ului relevant prin intermediul TVA OSS intr-un singur SM. De asemenea, plata TVA va fi efectuata si catre respectivul.
Cu toate acestea, schema simplificata este optionala, astfel, companiile pot alege sa nu utilizeze sistemul OSS si, in schimb, sa se inregistreze in scop de TVA in fiecare SM in care efectueaza livrari relevante. Chiar si asa, daca o entitate alege sa se inregistreze pentru OSS, atunci toate livrarile care intra in sfera de aplicare a schemei ar trebui comunicate in declaratia OSS a companiei. Ca atare, persoanele impozabile nu vor putea opta pentru utilizarea schemei OSS doar pentru livrarile din SM selectate si nu pentru toate livrarile efectuate in alte SM.
Schema OSS va fi utilizata numai pentru raportarea TVA aferenta livrarilor. Prin urmare, prin aceasta schema, companiile nu vor putea recupera TVA aferenta achizitiilor. Soldurile negative de TVA vor putea fi solicitate, ca si pana acum, prin procedurile de rambursare stabilite la nivelul UE prin Directiva a 8-a sau Directiva a 13-a.
Astfel, companiile care efectueaza atat achizitii, cat si livrari de TVA ar trebui sa analizeze cu atentie optiunile si sa evalueze daca activitatea lor economica va beneficia de inregistrarea TVA „standard” sau de o inregistrare in sistemul OSS.
Mai mult, chiar si companiile care aleg sa se inregistreze pentru OSS vor trebui sa ia in considerare si sa aplice anumite prevederi locale in vigoare in SM de destinatie, precum cotele de taxa, obligatiile de facturare etc.
Importurile de bunuri cu valoare redusa si un nou sistem de TVA in UE - IOSS
Conform prevederilor curente existente la nivelul UE, nu se datoreaza TVA pentru importurile de bunuri cu valoare de pana la 22 de euro.
Incepand cu 1 iulie 2021, toate importurile vor fi supuse TVA, indiferent de valoare. De asemenea, o noua schema speciala a fost introdusa pentru raportarea vanzarilor de bunuri cu valoare mica importate din afara UE - Import One-Stop-Shop (ghiseu unic pentru importuri). IOSS va functiona intr-un mod similar cu OSS, ceea ce inseamna ca importatorul poate percepe TVA la punctul de vanzare catre client si sa declare si sa plateasca acest TVA printr-o declaratie IOSS lunara. Suplimentar, IOSS va permite efectuarea mai rapida a formalitatilor vamale.
Companiile stabilite in UE se pot inregistra pentru IOSS in propriul SM. Companiile stabilite in afara UE vor fi obligate sa numeasca un intermediar stabilit in UE pentru a folosi schema IOSS (cu exceptia cazului in care vanzatorul este stabilit intr-o tara care are conventie de asistenta reciproca cu UE).
Interfete electronice (IE) - considerate furnizor in scopuri de TVA in anumite situatii
„Incepand cu 1 iulie 2021, orice IE (cum ar fi o piata, platforma, portal sau mijloace asemanatoare) care faciliteaza furnizarea de bunuri va fi considerata furnizor si, prin urmare, va fi obligata sa colecteze si sa plateasca TVA-ul aferent autoritatilor fiscale. Raman, insa, anumite cazuri in care IE nu ar trebui considerata furnizor, cum ar fi procesarea platilor, listarea/ promovarea bunurilor, redirectionarea sau transferul clientilor catre alte interfete electronice, etc.”, a mentionat Miruna Cirstea (foto), Senior Tax Consultant, Mazars Romania.
In cazul in care IE este considerata furnizor, livrarea de la vanzator catre client va fi impartita artificial in doua, dupa cum urmeaza: o livrare de la vanzator la IE si o alta de la IE la client.
Deoarece IE este raspunzatoare pentru colectarea si plata TVA, vanzatorul real va trebui sa prezinte catre IE toate informatiile relevante cu privire la vanzare, pentru ca IE sa stabileasca tratamentul corect al TVA-ului.
„Intrucat regimul OSS poate impacta activitatea dumneavoastra economica, ar trebui sa aveti in vedere urmatoarele actiuni: verificati daca OSS se poate aplica si pasii administrativi necesari (cerinte pentru inregistrare, radiere, pastrarea evidentei etc.); ar trebui sa configurati mecanismele adecvate pentru a evalua corect TVA-ul datorat in SM de consum. De asemenea, daca decideti sa nu utilizati OSS, verificati daca sunt necesare inregistrari de orice fel in SM in care efectuati vanzari B2C. Mai mult, analizati relatia cu IE, daca este cazul, si faceti modificarile adecvate in fluxurile de facturare (si, prin urmare, maparea tranzactiilor, sisteme IT etc.).”, a mentionat Bianca Vlad, Tax Partner, Mazars Romania.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter