RO EN
Košík je prázdný

MAZARS: Firmele care raporteaza profituri mai mici, predispuse controalelor ANAF

In contextul nevoii urgente de a creste veniturile bugetare pentru a contrabalansa cheltuielile exceptionale generate de situatia economica actuala, precum si pentru a identifica potentialele situatii de mutare a profiturilor dintr-o jurisdictie in alta, la nivel global, administratiile fiscale au demarat un numar semnificativ de controale fiscale. Astfel, in ultimii ani, controalele derulate in Romania, care au avut in vedere impozitele directe si, in special, preturile de transfer, au devenit din ce in ce mai numeroase, iar anul 2022 a adus atat o intensificare in acest sens, cat si un interval de timp mai scurt pentru desfasurarea acestora.
In cursul acestui an, Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a publicat un comunicat in care a anuntat ca sunt in derulare 555 de actiuni de inspectie fiscala si control inopinat la marii contribuabili, dintre acestea, 128 desfasurandu-se la contribuabilii care inregistreaza pierderi recurente. Mai mult, conform unei alte comunicari ANAF din luna iunie, inspectorii antifrauda au estimat implicatii fiscale in valoare de aproximativ 77 milioane de lei (reprezentand TVA, impozite, contributii sociale si de sanatate, precum si alte impozite), estimate in cadrul a 292 procese-verbale de control.
 
Analiza de risc realizata de ANAF sta la baza selectiei pentru inceperea unei inspectii fiscale
In cazul unei companii, decizia de a incepe o inspectie fiscala are la baza o analiza de risc, care porneste de la informatiile puse la dispozitia ANAF (situatii financiare, declaratii, etc), de catre societatea respectiva. Practic, analiza de risc poate fi definita ca o evaluare efectuata de catre administratia fiscala, care nu poate fi contestata de catre contribuabil, cu scopul de a identifica situatii de neconformare fiscala.
„De exemplu, companiile care fac parte dintr-un grup multinational, a caror marja de profitabilitate se afla in afara intervalului obtinut pentru societati independente care activeaza in aceeasi industrie, sunt susceptibile a face obiectul unei inspectii fiscale pe partea de preturi de transfer. Mai mult, in aceasta situatie, se regasesc si societatile care inregistreaza pierderi operationale in perioade consecutive”, a mentionat Alina Ghita, Tax Manager, Mazars Romania.

Conform raportului de activitate al Directiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili, a fost creat un sistem specific de management al riscului, care prin incadrarea contribuabililor in clase de risc fiscal, ar trebui sa ajute la eficientizarea inspectiilor fiscale. Astfel, avem urmatoarele categorii:
- Risc fiscal ridicat - societatile vor face obiectul unei inspectii fiscale;
- Risc fiscal mediu - societatile vor face obiectul unor controale inopinate;
- Risc fiscal mic - societatile vor face obiectul notificarilor si analizelor documentare.
 
Mai mult, avand in vedere cel mai recent ordin publicat de catre ANAF, au fost aprobate subcriteriile de risc, dezvoltate din cele patru criterii generale stabilite in Codul de procedura fiscala, respectiv:
- criteriul cu privire la inregistrarea fiscala: de exemplu, subcriteriile privind neinregistrarea in scopuri de TVA sau ca platitor de impozit pe profit /impozit specific/ impozit pe veniturile microintreprinderilor/ accize/ impozit pe venit si contributii sociale;
- criteriul cu privire la depunerea declaratiilor fiscale: subcriteriile privind nedepunerea, depunerea eronata sau depunerea cu intarziere a declaratiilor fiscale sau subcriteriul privind riscurile asociate asociatilor/actionarilor/administratorilor sau altor persoane, din perspectiva depunerii declaratiilor fiscale;
- criteriul cu privire la nivelul de declarare: de exemplu, subcriteriile privind declararea incorecta a cotei si cuantumului impozitelor, privind neconcordanta sau incoerenta datelor din declaratiile fiscale fata de datele din alte formulare prevazute de lege, privind reducerea profitabilitatii;
- criteriul cu privire la realizarea obligatiilor de plata catre bugetul general consolidat si catre alti creditori: de exemplu, subcriteriile privind plata cu intarziere sau neachitarea obligatiilor fiscale, subcriteriul privind insolvabilitatea.
Implementarea analizei de risc a determinat o crestere semnificativa a obligatiilor fiscale suplimentare, atrase ca urmare a verificarilor efectuate, iar conform raportului de activitate, in anul 2021, ponderea rapoartelor de inspectie fiscala incheiate la contribuabilii cu risc fiscal ridicat a fost de 33% in totalul rapoartelor incheiate, in timp ce ponderea obligatiilor suplimentare atrase ca urmare a acestor verificari a fost de 61%.
Riscurile fiscale identificare in cadrul analizei se pot valida si prin intermediul controlului inopinat, care se desfasoara fara instiintarea prealabila a contribuabilului. Controlul inopinat poate consta in verificarea unor documente, a anumitor operatiuni (care fac obiectul unui control incrucisat) sau in evaluarea unui risc fiscal specific.
 
„Avand in vedere aspectele prezentate mai sus, precum si verificarea categoriei de risc de catre fiecare contribuabil, este important ca societatile sa pregateasca documentele, sa identifice si sa monitorizeze riscurile care pot aparea, pentru evitarea unei ajustari ca urmare a unei inspectii fiscale ce ar viza preturile de transfer.”, a mentionat Gabriela Roman, Tax Assistant Manager, Mazars Romania.

 
In cazul marilor contribuabili, dosarul preturilor de transfer trebuie pus la dispozitia organului fiscal in maximum 10 zile calendaristice de la data solicitarii
Contribuabilii care desfasoara tranzactii cu societati afiliate cu o valoare totala anuala mai mare sau egala cu oricare din pragurile de semnificatie detaliate in continuare, au obligatia intocmirii si prezentarii dosarului preturilor de transfer la solicitarea inspectorilor fiscali.
 
Dosarul preturilor de transfer trebuie pregatit de orice contribuabil, indiferent daca urmeaza o inspectie fiscala sau nu
In primul rand, pregatirea anuala a raportului de preturi de transfer reprezinta un avantaj pentru orice categorie de contribuabil, in sensul in care se pot identifica riscurile inainte de inceperea unei inspectii si se pot constata eventuale deficiente pe baza carora se pot realiza corectii prin care sa se diminueze impactul negativ in cazul unei inspectii fiscale.
Un alt aspect important poate fi revizuirea si fundamentarea politicii de preturi de transfer la nivel local, precum si prezentarea unei imagini clare pentru grup asupra obligatiilor de documentare in Romania, respectiv asupra nivelului de risc.
„De asemenea, reiteram faptul ca termenul acordat de autoritati pentru pregatirea si prezentarea dosarului preturilor de transfer poate fi insuficient din perspectiva numarului si complexitatii tranzactiilor intragrup ce trebuie analizate, mai ales in contextul presiunii de timp si a altor solicitari ale autoritatilor fiscale in contextul inspectiei fiscale. Astfel, indiferent daca urmeaza o inspectie fiscala sau nu, va recomandam sa aveti dosarul preturilor de transfer pregatit.”, a mentionat Liviu Gheorghiu, Tax Director, Mazars Romania (foto sus).
 
In urma contestatiilor depuse de catre contribuabili, intre 45% - 60% din valoarea sumelor incluse in deciziile de impunere sunt respinse sau desfiintate ulterior
Contribuabilii trebuie sa aiba in vedere contestarea deciziilor de impunere emise de ANAF in urma controalelor fiscale, atunci cand acestia nu sunt de acord cu concluziile incluse in rapoartele de inspectie fiscala, mai ales din perspectiva numarului semnificativ de situatii in care rezultatul contestatiei a fost pozitiv pentru contribuabil.
Din analiza statisticilor publicate de ANAF, in anul 2021, au fost efectuate un numar de 604 actiuni de inspectie fiscala, fiind stabilite sume suplimentare in cuantum de 1.000.250.544 de lei. Ca urmare a finalizarii a unui numar de 263 rapoarte de inspectie fiscala, au fost emise 166 decizii de impunere, din care 43 au fost contestate. Pe baza datelor publicate de ANAF se poate concluziona ca un procent semnificativ (intre 45% - 60%) din valoarea sumelor incluse in deciziile de impunere in urma inspectiilor fiscale sunt respinse sau desfiintate ulterior, ca urmare a contestatiilor depuse de catre contribuabili.
 
In Romania, procedura amiabila nu a fost aplicata intr-un numar semnificativ de cazuri pana in prezent, insa poate fi o alternativa eficienta in comparatie cu actiunile in instanta
Avand in vedere operatiunile transfrontaliere ale grupurilor multinationale, precum si faptul ca in ultimii ani acestea au gestionat chiar si inspectii fiscale concomitente in mai multe jurisdictii, ajustarile preturilor de transfer la nivelul entitatii din Romania sau/si la nivelul partenerilor contractuali ai acesteia din alte jurisdictii pot conduce la situatii de dubla impozitare, o posibilitate de solutionare a acestora fiind procedura amiabila. In Romania, aceasta procedura nu a fost aplicata intr-un numar semnificativ de cazuri pana in prezent, insa poate fi o alternativa eficienta in comparatie cu actiunile in instanta.
 
Efectele razboiului din Ucraina si cresterea ratei inflatiei si a preturilor la energie sunt doar cateva dintre provocarile anului viitor, din perspectiva preturilor de transfer
Desi pentru anumite sectoare de activitate sau contribuabili in mod specific inca se resimt efectele pandemiei COVID-19, anul fiscal 2022 vine cu subiecte aditionale de considerat din perspectiva fiscala. Aceste conditii economice au generat o serie de discutii sau chiar dispute din perspectiva analizei de preturi de transfer pentru anii 2020 si 2021, fie in cadrul grupurilor multinationale sau intre acestea si autoritati fiscale din diferite jurisdictii.
Astfel, efectele razboiului din Ucraina, cresterea ratei inflatiei, cresterea preturilor la energie coroborata cu plafonari sau scutiri pentru clientii finali, cresterea ratelor dobanzilor, perspectiva scaderii generalizate a consumului si cresterii ratei somajului sunt elemente care se adauga problemelor cu care grupurile multinationale deja se confruntau incepand cu anul 2020, respectiv intarzieri sau intreruperi in lantul de aprovizionare, cresterea costurilor cu serviciile logistice, cresterea costurilor fixe, etc.
Prin urmare, o atentie sporita trebuie acordata analizei preturilor de transfer practicate in anul 2022 in cadrul grupurilor multinationale, din perspectiva stabilirii profilului functional al partilor la tranzactie, alocarii cheltuielilor exceptionale si a pierderilor, politicii de finantare, documentarii restructurarilor de afaceri transfrontaliere sau transferului de personal sau imposibilitatii alocarii de personal in anumite locatii.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter