Increderea consumatorilor europeni s-a prabusit incepand cu luna iunie a acestui an, coborand sub nivelul inregistrat in perioada pandemiei (-24,7 puncte in aprilie 2020) si mult sub cel din perioada crizei din 2009 (-21,1 puncte).
Potrivit datelor Comisiei Europene consultate de Lighthouse, si sentimentul economic a continuat sa scada in august, pana la 96,5 puncte, fata de indicatorul de baza de 100 de puncte. In contextul unui optimism tot mai redus al consumatorilor, firmele romanesti devin si mai expuse la criza, fiindca nu stabilesc canale de comunicare eficienta cu clientii.
”Pesimismul cu privire la evolutia economiei determina scaderea cheltuielilor, cu impact semnificativ asupra cifrei de afaceri a companiilor. Comunicarea eficienta dintre brand si clienti devine si mai importanta in perioadele de criza. Insa firmele romanesti inca au retineri in a-si face cunoscuta prezenta pe Internet, fiindu-le cu atat mai greu sa mentina o relatie constanta cu clientii si sa consolideze increderea acestora in produsele oferite. Iar acest lucru le face sa fie mai vulnerabile atunci cand consumul scade”, explica Ana Maria Gardiner, managing partner in cadrul Lighthouse Romania.
Potrivit cifrelor oficiale consultate de Lighthouse, in 2021, 78% din companiile romanesti cu peste 250 de angajati aveau o pagina de Internet, fata de o medie europeana de 94%.
In ceea ce priveste IMM-urile, cele care constituie cea mai mare parte a mediului de afaceri autohton, doar jumatate dintre acestea aveau un website, fata de o medie europeana de aproape 80%.
”Exista firme care investesc in publicitate, dar nu au o pagina de Internet. Clientul ii gaseste greu sau deloc, de multe ori doar pe social media, unde mesajul si interactiunea cu utilizatorii sunt greu de controlat. Nu cunosc serviciile oferite, nu cunosc tarifele, nu cunosc produsele, nu-i cunosc pe oamenii din spate pentru a stabili conexiuni emotionale. Un website, un blog, un newsletter sunt instrumente aflate in controlul total al unui brand si cele care permit o relatie directa si eficienta cu utilizatorul. In situatii de criza, cand bugetele, dar si apetitul pentru consum, sunt reduse, firmele care doresc sa-si pastreze clientii nu-si pot permite sa ignore aceste canale de comunicare”, explica, la randul sau, Steve Gardiner, partener in cadrul Lighthouse Romania.
Doar 6% din firmele romanesti au un blog activ, in timp ce aproape 30% folosesc social media pentru a-si promova imaginea si 18% solicita evaluari ale clientilor, interactioneaza cu acestia prin comentarii sau le ofera solutii. De asemenea, 12% din firmele cu pagina de internet ofera optiunea de chat cu raspuns automat sau cu angajat dedicat intrebarilor adresate de clienti.
Infiintata in 2018 de Ana Maria si Steve Gardiner, Lighthouse Romania functioneaza ca o companie de consultanta strategica concentrata pe 4 zone de interes: PR, marketing, traininguri si consultanta de business.
Ana Maria Gardiner, managing partner in cadrul Lighthouse Romania, este consultant in comunicare 360 si trainer. Ana Maria are peste 20 ani de experienta in comunicare si consultanta, anterior fiind jurnalist politic, economic si de investigatii. A lucrat pentru unele dintre cele mai valoroase branduri din lume active in domeniile financiar, farma, tehnologie, energie, retail & FMCG, in Romania, Orientul Mijlociu, Africa si Asia Centrala. Ana Maria este specializata in managementul de criza, gestionand de-a lungul timpului unele dintre cele mai zgomotoase crize de imagine ale unor branduri mari, active in Romania.
Steve Gardiner, partener in cadrul Lighthouse Romania, are o experienta de peste 30 de ani in consultanta de business si in corporatii globale la nivel de director executiv in marketing si vanzari, pe mai multe teritorii inclusiv Europa, Orientul Mijlociu si Asia Centrala. Steve este specializat in a oferi clientilor o perspectiva noua asupra elementelor cheie ale fiecarei afaceri: strategie, structura, sisteme, procese si oameni. El activeaza, de asemenea, in calitate de consultant pentru Banca Europeana de Reconstructie si Dezvoltare (BERD), oferind companiilor de tehnologie suport in dezvoltarea strategiilor de dezvoltare si internationalizare a afacerilor.