RO EN
Košík je prázdný

IG: Relatiile de afaceri trebuie asezate pe fundamente de castig reciproc

Analiza riscului partenerilor de afaceri devine o provocare din ce in ce mai dificila, in contextul in care componenta de risc fundamental (intrinsec) este amplificata de cea sistemica (riscul partenerului imediat este influentat si de riscul partenerilor partenerului imediat). In acest context complicat, este foarte important pentru creditori (in special furnizori, dar si institutii de credit) sa-si dezvolte mecanismele de semnale de alarma timpurie (prin extinderea modelelor de evaluare a riscului si a informatiilor analizate) si sa-si creasca nivelul de protectie impotriva riscului de neincasare a creantelor.
In acest context, sunt propuse o serie de bune practici pentru creditori atunci cand analizeaza structura si sustenabilitatea fluxului de numerar a partenerilor de afaceri:
1. Nu judeca un partener dupa coperta!
Nu te uita doar la evolutia venitului si a profitului inregistrat de catre partenerii tai de afaceri. Comenzile suplimentare din partea clientilor sunt benefice doar in masura in care acestea se incaseaza la termen, iar marja de profitabilitate pe care o inregistrezi este suficient de mare pentru a justifica riscul asumat prin vanzarea cu plata la termen. Pentru evaluarea corecta a riscului partenerilor de afaceri, este obligatoriu sa evaluezi masura in care firmele respective sunt capabile sa genereze numerar din surse interne, si daca finantarea investitiilor este sustenabila.
2. Analizeaza un partener static (poza) dar si dinamic (film)
Analiza situatiei de lichiditate a unui partener nu se limiteaza doar la observarea numerarului de care dispune un client in casa si conturile bancare, conform declaratiilor financiare pe care ti le pune la dispozitie. Pentru o analiza completa, trebuie sa intelegi structura numerarului in functie de cele trei componente: financiar, investitional si operational.
3. Incearca sa legi informatiile si sa intelegi adevarul
Cand un client iti cere o suplimentare a limitei de credit, sau prelungire a termenului de plata, care nu sunt justificate de evolutia creantelor si a stocurilor, este foarte important sa intelegi cauza reala a acestei solicitari.
Creditul furnizor ar trebui acordat clientilor doar pentru finantarea perioadei de stocare si colectare a creantelor, nu pentru sustinerea unor nevoi investitionale sau financiare pe termen lung. In cazul in care observi clienti care isi sustin investitiile pe termen lung, rambursarea creditelor bancare, plata dividendelor catre actionari sau imprumutarea unor companii din grup, toate finantate partial sau integral prin extinderea termenelor de plata catre tine, este recomandat sa consideri masuri de precautie suplimentare (majorarea pretului pentru cresterea marjei de profitabilitate sau preluarea de garantii pentru reducerea riscului).
4. Trecutul si prezentul nu sunt suficiente! Trebuie sa anticipezi viitorul!
Atunci cand analizezi situatia de lichiditate a unui partener, incearca sa intelegi si evolutiile viitoare posibile. Nu te limita doar la trecut si prezent, deoarece in afaceri pot interveni oricand probleme neprevazute. De aceea, este important sa observi care sunt rezervele de lichiditate de care poate dispune compania subiect: gradul de indatorare este deja foarte ridicat, sau mai exista spatiu suplimentar de indatorare? Cu cate banci colaboreaza clientul respectiv, si care este gradul de diversificare al finantarii?
5. Pastreaza un contact direct, recurent si apropiat cu partenerii tai
Una dintre cele mai importante caracteristici ale lichiditatii unei companii este natura fluida a acesteia. Numerarul are o viteza de circulatie foarte mare, astfel ca evaluarea situatiei de lichiditate a unui partener nu poate fi statica. Aceasta trebuie reevaluata periodic, cel putin cu frecventa trimestriala pentru clientii foarte importanti, si semestrial sau anual pentru restul.
Oricand pot aparea probleme sau socuri neprevazute in trezoreria clientului tau - neincasarea unor creante, expirarea / returul unor stocuri de valoare importanta, distribuirea unor dividende, blocarea unei linii de credit pe termen scurt care nu mai este prelungita, accidente in functionarea unor utilaje sau ale angajatilor, plecarea unor oameni cheie din companie, pierderea unui client important si un control fiscal finalizat cu impuneri din partea statului. Pentru informatii suplimentare, click aici!

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter