RO EN
Košík je prázdný

EY & HOSPICE: Grad de utilizare 55% pentru sumele aferente facilitatii fiscale 20%

Companiile sunt tot mai responsabile fata de problemele comunitatii, dar schimbarile legislative reduc dramatic numarul celor care ar putea utiliza facilitatea fiscala de directionare a pana la 20% din impozitul pe profit catre sectorul neguvernamental, conform unei analize realizate de EY Romania, in parteneriat cu Asociatia pentru Relatii Comunitare si HOSPICE Casa Sperantei, in perioada octombrie-noiembrie 2018.
Dupa cum se arata intr-un comunicat al EY Romania, dat recent publicitatii, in demersul comun de promovare a Legii sponsorizarii, cele trei organizatii au derulat un sondaj in perioada octombrie – noiembrie 2018 pentru a evalua notorietatea si gradul de accesare a facilitatii fiscale de 20% in randul companiilor locale care inregistreaza anual o cifra de afaceri de minimum un milion de euro. La intrebari au raspuns 59 de companii platitoare de impozit pe profit, dintre care 58% cu o cifra de afaceri mai mare de 10 milioane de euro si 42% cu un rulaj cuprins intre un milion de euro si 10 milioane de euro.
Principalele concluzii ale cercetarii atesta ca facilitatea fiscala este tot mai cunoscuta in randul companiilor, astfel incat un procent semnificativ mai mare de respondenti integreaza pe cei ce au auzit despre acest mecanism in 2018 (circa 97% din total), comparativ cu 2015 (87%). Principala motivatie a celor care au directionat fonduri ONG-urilor prin acest mecanism in anul fiscal 2017 este responsabilitatea fata de problemele comunitatii (75%).
Domeniile catre care s-au directionat fondurile in 2017 sunt: educatie (68%), sanatate (64%), servicii sociale (55%), cultura (41%), mediu (11%), sport (9%).
Cele mai multe dintre companii au ales sa directioneze fondurile catre ONG-uri (94%), dar si catre scoli (30%), spitale (26%), persoane fizice (21%), biserici (11%) sau alt tip de entitate (23%).
Aproape 84% dintre reprezentantii companiilor au declarat ca sustin constant una sau mai multe organizatii neguvernamentale prin sponsorizari.
Cu toate acestea, doar una din doua societati comerciale impozitate pe baza profitului pe tot parcursul anului 2017 a ales sa utilizeze facilitatea fiscala 20%. Aceasta estimare a fost facuta de Asociatia pentru Relatii Comunitare pe baza analizei datelor privind cifra de afaceri si profitul net pentru peste 124 de mii de companii si extrapolarea rezultatelor obtinute la datele furnizate de ANAF.
Conform datelor de la ANAF, in 2017, 27.784 de societati comerciale au inregistrat cheltuieli cu sponsorizarea, mecenatul sau bursele private, directionand catre entitati cu scop nelucrativ, printre care si organizatii neguvernamentale, suma totala de peste 1,27 miliarde lei (280 milioane de euro).
Daca toate companiile ar fi directionat catre sectorul neguvernamental, suma maxima prevazuta de lege – peste 2,25 miliarde de lei (494 milioane de euro) ar fi putut sustine domenii-cheie, precum sanatatea, educatia si mediul, estimeaza Asociatia pentru Relatii Comunitare.
Trei ordonante care franeaza accesarea si beneficiile Legii sponsorizarii
Desi Romania acorda facilitati fiscale pentru sponsorizari, conform Legii nr. 32/1994 privind sponsorizarea si Legii nr. 227/2015 – Codul Fiscal, modificarile legislative din ultimii doi ani reduc dramatic numarul companiilor care ar putea folosi facilitatea acordata de stat si, mai ales, fondurile care ar putea fi directionate in dezvoltarea comunitatilor in care isi desfasoara activitatea.
Ordonanta nr. 3/2017 pentru modificarea Codului Fiscal, prin care limita maxima a cifrei de afaceri care defineste microintreprinderile a fost crescuta de la 100.000 euro la 500.000 euro, scade cu 63% numarul companiilor care pot utiliza facilitatea fiscala si cu 10% suma care se poate directiona. Aceste firme, care avusesera un potential total de sponsorizare de peste 50 de milioane de euro, au devenit supuse impozitului pe venit, si nu pe profit, fara posibilitatea de a directiona un procent din impozitul pe profit catre cauze sociale.
Ordonanta nr. 79/2017 pentru modificarea Codului Fiscal, prin care incepand de la 1 ianuarie 2018 toate companiile cu cifra de afaceri pana la un milion de euro sunt impozitate pe baza cifrei de afaceri si nu a profitului, duce la o scadere cu 78% a procentului de companii care nu mai pot face sponsorizari deductibile si genereaza o scadere de aproximativ 17% a sumei totale de bani care s-ar putea directiona la nivel national. Potentialul de sponsorizare estimat de Asociatia pentru Relatii Comunitare este de 82 de milioane de euro.
In plus, cele doua ordonante genereaza un mediu neechitabil pentru zeci de mii de societati comerciale care, pentru un comportament identic, nu beneficiaza de aceleasi facilitati fiscale precum companiile impozitate pe baza profitului.
Conform Ordonantei nr. 25/2018, sunt eligibile pentru sponsorizari doar organizatiile neguvernamentale care sunt furnizori acreditati de servicii sociale cu cel putin un serviciu social licentiat, in timp ce alte organizatii, din domenii-cheie, cum ar fi educatie, mediu sau chiar si unele organizatii din domeniul medical, sunt restrictionate. Organizatiile eligibile reprezinta aproximativ 5% din totalul organizatiilor neguvernamentale active din Romania.
Impactul negativ al acestor schimbari se rasfrange astfel asupra majoritatii organizatiilor neguvernamentale, mai cu seama asupra celor de dimensiuni mici si medii, care nu mai pot accesa finantarile marilor corporatii sau fondurile publice si depindeau tocmai de sponsorizarile pe care aceste firme le-ar fi putut oferi.
„Prevederile OUG nr. 25/2018 permit microintreprinderilor, impozitate pe baza cifrei de afaceri, sa sprijine prin aceasta facilitate fiscala doar organizatiile neguvernamentale care ofera servicii sociale licentiate, insa toate ONG-urile, indiferent de domeniu, ar trebui sa beneficieze de ea. In Romania sunt peste 40.000 de organizatii neguvernamentale active care ofera servicii absolut necesare in multe domenii-cheie, in care statul nu intervine deloc sau nu intervine suficient de rapid. De aceea, activitatea acestor organizatii, care depinde in proportie foarte mare de aceasta facilitate fiscala, este esentiala. Aceste organizatii, de multe ori, reusesc sa rezolve problemele societatii mai eficient in termeni de timp si de bani fata de stat”, a declarat Laszlo Bodor, NGO Capacity Building Manager, din cadrul Asociatiei pentru Relatii Comunitare.
„Toate serviciile oferite de HOSPICE Casa Sperantei sunt gratuite pentru pacienti si familiile lor. Pentru a-si desfasura activitatea in continuare, HOSPICE Casa Sperantei are nevoie de implicarea comunitatii, iar campania de directionare a 20% din impozitul pe profit/venit este una dintre cele mai importante modalitati de atragere de fonduri utilizate de organizatia noastra. In anul 2017, suma colectata de HOSPICE prin acest mecanism a fost de 3.345.935 de lei (712.000 de euro) si a reprezentat 19% din veniturile obtinute de noi prin fund-raising”, a declarat Patricia Puschila, director de fund-raising si comunicare al HOSPICE Casa Sperantei.
„Incepand din 2018, si microintreprinderile pot folosi aceasta facilitate fiscala, daca directionarea se face catre un ONG acreditat ca furnizor de servicii sociale, ca in cazul HOSPICE. Asistenta sociala este unul dintre pilonii ingrijirii paliative, iar modificarile legislative din acest an permit sponsorizarea serviciilor sociale acreditate asigurate de fundatie. Aproape 50% din companiile care ne sustin prin acest mecanism sunt incadrate acum in categoria microintreprinderilor, de aceea contributia lor este esentiala pentru HOSPICE. IMM-urile pot directiona in continuare 20% din impozitul catre HOSPICE Casa Sperantei”, a adaugat Patricia Puschila.
„Binele se face in Romania discriminand. In anul 2018, cel mai mare proiect de responsabilitate sociala a fost eliminat de pe lista celor 80% dintre companiile din Romania care ar fi putut sa se implice in constructia lui”, afirma Carmen Uscatu, presedinte al Asociatiei Daruieste Viata. „In prezent, doar 2% dintre ONG-urile din Romania mai pot beneficia de facilitatea fiscala adresata celor 80% dintre companiile din Romania care din 2018 au devenit platitoare de impozit pe venit”, a precizat Carmen Uscatu.
„Dintr-un calcul pe care Asociatia Daruieste Viata l-a facut in house, a reiesit ca 43% dintre companiile care ne-au sustinut in 2017 nu ne mai pot oferi sponsorizare si in 2018. Potentialul de sponsorizare al acestor companii este de aproximativ 500.000 de euro. Cu acesti bani, asociatia ar fi putut renova complet sectia de oncologie a Spitalului de copii Sfanta Maria, de la Iasi”, a mai spus Carmen Uscatu.
***
Cercetarea are la baza un chestionar aplicat in perioada 18 octombrie si 16 noiembrie 2018 si analizeaza raspunsurile a 59 de reprezentanti ai companiilor platitoare de impozit pe profit cu cifra de afaceri mai mare de un milion de euro, din Romania, din diverse sectoare ale economiei romanesti, dintre care 58% au o cifra de afaceri mai mare de 10 milioane de euro si 42% intre un milion de euro si 10 milioane de euro.
Conform Legii nr. 32/1994 privind sponsorizarea si Legii nr. 227/2015 – Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, societatile comerciale platitoare de impozit pe profit pot directiona sub forma de sponsorizare pana la 20% din impozitul pe profit de plata catre organizatii din anumite domenii, printre care se afla si organizatiile neguvernamentale. Daca valoarea sponsorizarii nu depaseste 0,5% din cifra de afaceri, intreaga suma a sponsorizarii se deduce din impozitul pe profit de plata.
Societatile comerciale cu cifra de afaceri de pana la un milion de euro (microintreprinderile) vor putea face sponsorizari deductibile in limita a 20% din impozitul pe venit, similar cu companiile platitoare de impozit pe profit.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter